Danskere med til at kåre verdens bedste kaffe

Ligesom kokkeverden har Bocuse d´Or, så har kaffeverden Cup of Excellence.

Her bliver årets bedste kaffe fra de førende kaffeproducerende lande bedømt af verdens førende kaffe-eksperter.

To af dem er danske, nemlig Coops kaffeambassadør Søren Sylvest, og adm. direktør for Coffee Collective, Peter Dupont.

Det foregår her i foråret 2021 i København, hvor der åbner Global Coffee Center, som et af i alt 14 på verdensplan. Det er et kaffe-laboratium hvor erfarne internationale dommere cupper og evaluerer finalefeltet i en kaffenations Cup of Excellence kaffe, som regnes for årets bedste kaffe. De allerbedste kaffer, som lander en gennemsnits score over 87 point (100 point skala), kvalificeres til on line auktion som nyder stor international opmærksomhed fra kafferisterier.  I 2020 blev Cup of Excellence kaffe på auktioner solgt til en gennemsnitspris, der var 20 gange højere end noteringen på grøn kaffe.

”Formålet er grundlæggende at fremme bedre kaffe og derigennem styrke økonomien hos de dygtigste kaffebønder. Det er Formel1 for kaffe, men det er med til at løfte kvaliteten af kaffe generelt. Og for os er det dybt inspirerende at være med. Konkret vil danske kunder kunne nyde godt af den inspiration i den ny serie Cirkel Grand Cru, vi lancerer i næste måned. Det er kaffe af meget høj kvalitet, hvor kaffe fra Cup of Excellence kan komme til at indgå i specielle limited editions,” siger Søren Sylvest.

I Global Coffee Center København starter man med at evaluere Colombias kaffefelt omkring påske. I maj og juni følger runder med kaffe fra Costa Rica, Nicaragua og El Salvador. I alt er 37 kaffelots fra Colombia nået frem til den internationale jury. Producenterne er typisk mindre familiefarme med jord på 3-5 hektar.

Søren Sylvest og Peter Dupont arbejdede i 00´erne sammen med Claus Meyer om at riste nogle af de bedste kaffer i Danmark – og startede i samme periode som internationale dommere i Cup of Excellence.

Yderligere information: Kaffe-ambassadør Søren Sylvest, Coop, 5159 4155

Foto til fri brug: Søren Sylvest COOPs kaffeambassadør smager kaffe – her under udvikling af den nye Grand Cru Cirkel kaffe serie (foto kommer fra Crowdfunding

Årets første danske jordbær i Irma i dag13.4.2021 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

En sand forårsbebuder er fra i dag i de første butikker: Danske jordbær. Mængderne er meget små, så kunderne vil kun i udvalgte Irma butikker kunne købe årets første danske jordbær. Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. De er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion med ekstra store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. I denne uge er det kun udvalgte Irma butikker, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge kommer der større mængder og om ca. 14 dage forventes, at produktionen er så stor, at der er jordbær i alle Coops godt 1000 butikker. De første danske jordbær sælges for 36 kr. pr. bakke med 250 gram. Der vil i dag være omkring 250 bakker fordelt på 10 forskellige butikker: Codanhus Ndr. Fasanvej Platan Roskilde Søborg Nørreport Hillerød Østerport Ordrup Hørsholm Hunsballe Grønt er en familiedrevet virksomhed med over 50 års erfaring i produktion af jordbær og grønt