Danskere mangler styr på pensionen

​Fire ud af ti danskere føler, at de mangler styr på pensionen, viser en ny undersøgelse fra Forsikring & Pension foretaget af Epinion.

Hvor meget får du at leve for i alderdommen? Hvor meget får dine børn eller din ægtefælle fra livsforsikringen i din pensionsordning, hvis du dør? Hvor meget får du fra din forsikring i din pension, hvis du bliver for syg til at arbejde? Svarene kender for få danskere, viser en ny undersøgelse udført af Epinion på vegne af Forsikring & Pension.

Derfor ser pensionsbranchen gerne, at danskerne bruger Pensionsdagen på søndag på et pensionstjek. Den dag skifter Danmark til vintertid, og vi får en ekstra time i døgnet. Brug den på at få styr på din pension, opfordrer branchen.

- Det kan gå galt økonomisk at mangle styr på sin pensionsordning. Den indeholder både en pension til alderdommen, men også forsikringer, der dækker familien, hvis man bliver syg eller dør, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Fire ud af ti føler, at de ikke har styr på deres pension, viser undersøgelsen, der har spurgt 1.004 danskere om deres pensionsforhold. Hver tredje har ikke styr på, hvad de har at leve for i alderdommen. Endnu færre har styr på, hvad partneren har at leve for i alderdommen.

Alligevel mener hele 44 procent, at de sparer nok op til alderdommen, mens kun 21 procent mener, at de sparer for lidt op.

- Det er meget ærgerlige tal. Folk risikerer at få sig en ubehagelig overraskelse, hvis de først begynder at tænke på pensionen, når de bliver 55 år. Der kan det jo være for sent at rette op på en meget lille opsparing, siger Anne Seiersen.

Uvidne om livsforsikringen

Hver fjerde mangler styr på de forsikringer, der er knyttet til deres pensionsordning herunder livsforsikringen og forsikringen af evnen til at arbejde.

Anne Seiersen påpeger, at forsikringerne i en pensionsaftale er lige så vigtige at se på som aldersopsparingen. De sikrer dig en indtægt, hvis du bliver ramt af en ulykke eller en alvorlig sygdom som fx kræft eller blodprop i hjernen, der betyder, at man ikke kan arbejde igen eller ikke kan arbejde i en periode.

Det kommer an på den enkeltes forsikring af evnen til at arbejde, men bliver du alvorligt syg, kan den give dig ret til at få op mod 80 procent af din løn hver måned, indtil du enten går på pension eller er i stand til at arbejde igen.

- Hvordan din forsikring dækker, kommer an på den ordning, du har hos dit pensionsselskab. Men stort set alle med en arbejdsmarkedspension har en sådan forsikring. Det er værd at tjekke, hvordan den dækker dig, hvis du bliver alvorligt syg, siger Anne Seiersen.

Bør forsikringen give ret til 40 eller 80 procent af lønnen hver måned ved alvorlig sygdom? Dækker den kun, hvis erhvervsevnen er helt nedsat i alle erhverv, eller gælder den også, hvis den er delvist nedsat i en periode? Dækker livsforsikringen ægtefællen godt nok til at kunne blive siddende i huset, hvis man dør?

- Dette er vigtigt at sætte sig ind i, for forsikringerne kan i mange tilfælde justeres, så de passer til ens behov, siger Anne Seiersen.

StressAlliancen afholder topmøde på fredag 27.10.17 i København om at have overskud - hele livet.25.10.2017 12:05pressemeddelelse

StressAlliancen afholder Topmøde fredag d. 27 oktober 2017, hvor 80 topledere, eksperter, fagligt personale og praktikere samles for at se fremad i stressdebatten, fokusere på konkrete handlinger og skabe momentum til bevægelsen: Overskud. Hele Livet. Konferencen finder sted kl. 12-16.15 hos brancheorganisationen Forsikring & Pension i Hellerup. Se vedhæftede program og indbydelse med mulighed for tilmelding.