Danskere klager over flyselskaber som aldrig før

Aflyste og forsinkede fly er blandt de største gener for rejsende, og sidste år valgte rekordmange danskere at veksle irritationen til en klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er den myndighed herhjemme, man kan gå til med sin klage, hvis flyselskabet afviser den i første omgang.
Helt konkret steg det samlede antal klager fra både private og privatklagefirmaer fra 2164 klager i 2018 til 2901 i 2019, hvilket er en stigning på 34 procent.
Klager over aflysninger alene er steget med 80 procent på et år.
Hos Gouda Rejseforsikring oplever man også, at stadig flere danskere søger hjælp, når rejsen pludselig bliver afbrudt på grund af problemer med fly.
”Aflysninger og forsinkelser er blandt de absolut mest stressende ting, man kan opleve på en rejse, men derfor er det også ekstra vigtigt at holde hovedet koldt, hvis man ender i situationen,” lyder det fra direktør i Gouda Rejseforsikring, Dan Kjølhede Laursen, der opfordrer til at søge hjælp for at være sikker på sine rettigheder.
”Det kan være meget svært at overskue sin situation og sine rettigheder, når man pludselig får udsat eller aflyst sin flyafgang, og der kan det være en god idé at kontakte sin rejseforsikring, for at få hjælp til hvordan man skal gribe det an,” siger Dan Kjølhede Laursen.
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Danskerne glemmer at søge erstatningsferie11.9.2025 07:38:00 CEST | Pressemeddelelse
Efteråret er højsæson for sygdom, og det kan koste dyrebare feriedage. Alligevel glemmer langt de fleste danskere at søge erstatningsferie, når de bliver syge under ferien. Det viser en ny undersøgelse.
Håndhygiejnen halter: 6 ud af 10 oplever at andre springer håndvasken over9.9.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom langt de fleste danskere siger, at de altid vasker hænder efter toiletbesøg, tyder virkeligheden på noget andet. 6 ud af 10 oplever nemlig, at andre ikke vasker hænder efter en tur på toilettet. Til gengæld svarer 9 ud af 10 at de altid vasker hænder efter toilettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Farlig tendens: Stor stigning i sigtelser for besiddelse af lattergas3.9.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste to år er der sket en voldsom stigning i antallet sigtelser for besiddelse af lattergas. Det viser nye tal, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige. Den store udbredelse af lattergas kan få store konsekvenser både i trafikken og for ens egen sundhed, lyder advarslen fra to eksperter.
Gjensidige bliver ny forsikringspartner for TEKNIQ1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gjensidige og TEKNIQ indgår et strategisk samarbejde om at tilbyde forsikringer til erhvervsorganisationens medlemmer.
Risiko for ulykker: Manglende afstand får bilister til at bremse28.8.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Manglende afstand i trafikken er hvert år årsag til voldsomme ulykker, men alligevel siger knapt hver anden bilist, at de dagligt oplever folk der kører for tæt på dem. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum