Dansker i spidsen for europæisk netværk

Dansk Fjernvarmes internationale chef Birger Lauersen er valgt til vicepræsident i den europæiske fjernvarmeorganisation Euroheat & Power.

I dag blev Birger Lauersen fra Dansk Fjernvarme valgt som vicepræsident i Euroheat & Power, der er den europæiske stemme for varme- og kølingsindustrien. Han indtager dermed en af de mest betydningsfulde poster inden for fjernvarmeorganisationernes politiske arbejde.

- Jeg ser frem til at bidrage til arbejdet med at føre organisationen fremad, så teknologien og sektoren kommer tættere på at indfri sit fulde potentiale, siger Birger Lauersen.

- EU’s nye varme- og kølestrategi viser, hvor vigtigt det er med en bæredygtig fjernvarmesektor. Det arbejdet er jeg klar til at fortsætte, så vi fortsat kan levere svar på de udfordringer, vi står over for at kunne opnå EU’s målsætninger indenfor energi, klima og forsynings-området, siger den nye vicepræsident for Euroheat & Power.

Strategi bør følges op med direktiver
EU-Kommissionens varme- og kølestrategi blev fremlagt i februar i år. Opvarmning og køling udgør i dag halvdelen af EU-landenes energiforbrug. Generelt er EU langt bagefter Danmark i udbredelsen af fjernvarme, og derfor har EU-Kommissionen i strategien også skævet til den danske model, hvor 58 procent af fjernvarmen er baseret på grøn energi.

Derfor mener Birger Lauersen da også, at strategien bør følges op med direktiver, der konkret viser vejen mod en mere bæredygtig varme- og kølesektor.

Den 56-årige Birger Lauersen har arbejdet hos Dansk Fjernvarme i 21 år og har de seneste 18 år været international chef i brancheforeningen.

Euroheat & Power er den europæiske organisation for fjernvarme med medlemmer i tredive lande. Medlemmerne omfatter nationale foreninger for fjernvarme og køling, forsyningsvirksomheder, industrielle brancheorganisationer og virksomheder, universiteter, forskningsinstitutter og konsulentvirksomheder som er aktive indenfor fjernvarme og -køling.

Euroheat & Power arbejder for at øge fjernvarmens og -kølingens udbredelse og repræsenterer branchen i forhold til EU og andre internationale organisationer, opsamler og formidler viden, driver forsknings-, udviklings- og kommunikationsaktiviteter og arrangerer events for stakeholders og branchen.

Pressechef Rune Birk Nielsen tlf. 24 90 41 97