Danske virksomheders tilfredshed med kommunerne er steget markant

Dansk Industri har for 10. gang taget temperaturen på det danske erhvervsklima med landets mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Resultaterne viser, at antallet af virksomheder, der er utilfredse med servicen i deres kommune, er næsten halveret siden 2010.

De mest tilfredse virksomheder ligger i Midt- og Vestjylland, og Ikast-Brande vinder titlen som Danmarks mest erhvervsvenlige kommune.

- Virksomhedernes tilfredshed med kommunerne er steget med næsten 10 pct. på blot ti år, og det er en meget positiv udvikling. Fremgangen viser, at kommunerne har fået større forståelse for virksomhedernes betydning for deres lokalområde – og derfor er blevet mere fokuseret på at forbedre de lokale vilkår for virksomhederne og deres medarbejdere, siger administrerende direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen.

For niende gang topper Ikast-Brande på DI’s rangliste over de mest erhvervsvenlige kommuner efterfulgt af de to nærliggende kommuner Herning og Ringkøbing-Skjern. Årets undersøgelse viser desuden, at de ti bedste erhvervskommuner ligger i Jylland og på Fyn.

- Ikast-Brande Kommune har gjort en flot indsats for det lokale erhvervsliv. Det kvitterer virksomhederne for ved at sende kommunen helt i top på ranglisten. Opskriften på succes er ikke enkel. Der er tale om en helt særlig kultur og en holdning i kommunen gående på, at de lokale virksomheder spiller en helt essentiel rolle, når det gælder om at skabe arbejdspladser og udvikling. Det har kommunen virkelig gjort en ekstra indsats for, og det kan mærkes, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Kommunen har sat dialogen med virksomhederne højt og skabt stærke bånd mellem lokalpolitikere og erhvervslivet. Derfor samarbejder de om fælles udfordringer. Kan vi få det til at fungere i hele Danmark, som det gør i Ikast-Brande, så vil det virkelig styrke vores internationale konkurrencekraft. Det giver velstand til samfundet, og det giver virksomhederne lyst og mulighed for at investere, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland Hansen, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: