Danske virksomheders tilfredshed med kommunerne er steget markant

Dansk Industri har for 10. gang taget temperaturen på det danske erhvervsklima med landets mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Resultaterne viser, at antallet af virksomheder, der er utilfredse med servicen i deres kommune, er næsten halveret siden 2010.

De mest tilfredse virksomheder ligger i Midt- og Vestjylland, og Ikast-Brande vinder titlen som Danmarks mest erhvervsvenlige kommune.

- Virksomhedernes tilfredshed med kommunerne er steget med næsten 10 pct. på blot ti år, og det er en meget positiv udvikling. Fremgangen viser, at kommunerne har fået større forståelse for virksomhedernes betydning for deres lokalområde – og derfor er blevet mere fokuseret på at forbedre de lokale vilkår for virksomhederne og deres medarbejdere, siger administrerende direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen.

For niende gang topper Ikast-Brande på DI’s rangliste over de mest erhvervsvenlige kommuner efterfulgt af de to nærliggende kommuner Herning og Ringkøbing-Skjern. Årets undersøgelse viser desuden, at de ti bedste erhvervskommuner ligger i Jylland og på Fyn.

- Ikast-Brande Kommune har gjort en flot indsats for det lokale erhvervsliv. Det kvitterer virksomhederne for ved at sende kommunen helt i top på ranglisten. Opskriften på succes er ikke enkel. Der er tale om en helt særlig kultur og en holdning i kommunen gående på, at de lokale virksomheder spiller en helt essentiel rolle, når det gælder om at skabe arbejdspladser og udvikling. Det har kommunen virkelig gjort en ekstra indsats for, og det kan mærkes, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Kommunen har sat dialogen med virksomhederne højt og skabt stærke bånd mellem lokalpolitikere og erhvervslivet. Derfor samarbejder de om fælles udfordringer. Kan vi få det til at fungere i hele Danmark, som det gør i Ikast-Brande, så vil det virkelig styrke vores internationale konkurrencekraft. Det giver velstand til samfundet, og det giver virksomhederne lyst og mulighed for at investere, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland Hansen, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk

DI: Nyt vækstteam skal gøre Danmark til verdens førende healthtech-nation12.9.2019 06:30:00 CESTPressemeddelelse

Danmark skal ride allerforrest på den digitaliseringsbølge, der i disse år ruller ind over sundhedsområdet – til gavn for sundhedsvæsenet, industrien og ikke mindst borgerne. Det mener Dansk Industri, som repræsenterer mange af virksomhederne i den danske life science-industri. - Fremtidens sundhedsvæsen er i høj grad også teknologidrevet. Og hvis den anvendte teknologi skal være dansk, skal vi rykke nu. Vi skal – også i fremtiden – kunne tilbyde danskerne digitale behandlingsløsninger, som er udviklet med udgangspunkt i deres behov, via adgang til stærke sundhedsdata og med et globalt udsyn, så løsningerne også kan komme folk til gavn i resten af verden, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Nye smarte løsninger vil samtidig kunne frigive tid og ressourcer hos sundhedspersonalet til kerneopgaverne – og frem for alt til den menneskelige kontakt, siger DI’s adm. direktør. Derfor foreslår DI, at regeringen nedsætter et vækstteam for healthtech og kunstig intelligens (AI). Hvis

Presseinvitation: Life science driver dansk eksport – i en tid med stormvejr i verdensøkonomien10.9.2019 08:30:00 CESTPresseinvitation