Danske virksomheders tilfredshed med kommunerne er steget markant

Dansk Industri har for 10. gang taget temperaturen på det danske erhvervsklima med landets mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Resultaterne viser, at antallet af virksomheder, der er utilfredse med servicen i deres kommune, er næsten halveret siden 2010.

De mest tilfredse virksomheder ligger i Midt- og Vestjylland, og Ikast-Brande vinder titlen som Danmarks mest erhvervsvenlige kommune.

- Virksomhedernes tilfredshed med kommunerne er steget med næsten 10 pct. på blot ti år, og det er en meget positiv udvikling. Fremgangen viser, at kommunerne har fået større forståelse for virksomhedernes betydning for deres lokalområde – og derfor er blevet mere fokuseret på at forbedre de lokale vilkår for virksomhederne og deres medarbejdere, siger administrerende direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen.

For niende gang topper Ikast-Brande på DI’s rangliste over de mest erhvervsvenlige kommuner efterfulgt af de to nærliggende kommuner Herning og Ringkøbing-Skjern. Årets undersøgelse viser desuden, at de ti bedste erhvervskommuner ligger i Jylland og på Fyn.

- Ikast-Brande Kommune har gjort en flot indsats for det lokale erhvervsliv. Det kvitterer virksomhederne for ved at sende kommunen helt i top på ranglisten. Opskriften på succes er ikke enkel. Der er tale om en helt særlig kultur og en holdning i kommunen gående på, at de lokale virksomheder spiller en helt essentiel rolle, når det gælder om at skabe arbejdspladser og udvikling. Det har kommunen virkelig gjort en ekstra indsats for, og det kan mærkes, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Kommunen har sat dialogen med virksomhederne højt og skabt stærke bånd mellem lokalpolitikere og erhvervslivet. Derfor samarbejder de om fælles udfordringer. Kan vi få det til at fungere i hele Danmark, som det gør i Ikast-Brande, så vil det virkelig styrke vores internationale konkurrencekraft. Det giver velstand til samfundet, og det giver virksomhederne lyst og mulighed for at investere, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland Hansen, tlf. 2246 7822 eller mail dirh@di.dk

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.