Danske virksomheder vil tabe ca. 120 mia. kr. på trods af hjælpepakkerne

Når hjælpepakkerne udløber, står danske virksomheder samlet set til at have mistet et trecifret milliardbeløb, og 44 % vil have tæret på deres egenkapital. Det viser en ny analyse fra PwC og Axcelfuture, der efterlyser alternativer til de nuværende hjælpepakker, herunder en forbedring af virksomhedernes rammevilkår.

Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC

Den nye analyse fra PwC og Axcelfuture viser, at danske virksomheder vil have mistet ca. 120 mia. kr. i driftsresultat, når hjælpepakkerne udløber den 8. juli 2020. Det svarer til 29 % af det samlede forventede driftsresultat (EBITDA) i perioden. Samtidig tærer 44 % af virksomhederne på deres egenkapital, hvilket svækker deres kreditværdighed og hermed muligheder for fremtidig vækst.

”Det er afgørende for beskæftigelsen og den fremtidige velstand, at danske virksomheder kan modstå krisen, hvis den fulde genåbning af samfundet trækker ud, og den globale recession bliver dybere. Analysen tyder på, at det kan blive vanskeligt, og at mange arbejdspladser er på spil,” siger Joachim Sperling, der er direktør for Axcelfuture.

”Analysen understreger, at danske virksomheder generelt er hårdt ramt af Covid-19-krisen, og selv om vi nu har set de første takter til en langsom genåbning, forventer vi, at der vil gå mange måneder, før virksomhederne igen har et nødvendigt aktivitetsniveau, der kan sikre deres overlevelse. Derfor er det afgørende at finde alternativer til de nuværende hjælpepakker, og her bør man se på en markant forbedring af erhvervslivets rammevilkår,” tilføjer Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC.

SMV’er hårdest ramt på egenkapital
Ifølge analysen går det værst ud over de mindre virksomheder, når det gælder egenkapitalen. Godt 10 % af SMV’erne kommer ud med negativ egenkapital på den anden side af krisen, mens det kun gælder 2 % af virksomhederne med mere end 250 ansatte. Der var inden krisen over 60.000 personer ansat i disse virksomheder, men formodentlig har en god del allerede mistet deres job eller er hjemsendt.

”Faktisk arbejder der over 500.000 personer i virksomheder med en soliditet på under 20 %. Det er ikke nødvendigvis et problem nu og her, men det kan det blive, hvis krisen fortsætter,” understreger Joachim Sperling.

“Så længe virksomhederne ikke oplever en normaliseret omsætning, bliver det desværre stadigt sværere for mange virksomheder at undgå at afskedige medarbejdere. Der er derfor behov for et alternativ til hjælpepakkerne, så vi undgår flere konkurser, tab af arbejdspladser og udsigt til markant lavere økonomisk vækst,” tilføjer Mogens Nørgaard Mogensen og understreger vigtigheden af, at løsningerne skal virke på markedsvilkår.

Mange hoteller løber tør for likviditet allerede i juni
Analysen viser desuden, at 11 % af virksomhederne løber tør for likviditet, når hjælpepakkerne udløber, også selvom de fleste virksomheder gik stærkere ind i denne krise, end tilfældet var under finanskrisen. De fleste af de ramte virksomheder ligger i oplevelsesøkonomien, på grund af kravet om social afstand, og fordi disse virksomheder i almindelighed er mindre solide end andre virksomheder. Værst går det ud over hotellerne, hvor 37 % vil løbe tør for likviditet allerede i juli.

”Lav soliditet er yderst problematisk for de virksomheder, der er ramt af lav eller ingen efterspørgsel på grund af kravet om social afstand. Virksomheder med for lav soliditet har svært ved at låne i banken, da der skal være aktiver, der kan stilles sikkerhed i, når fremtiden er så usikker, som vi oplever i øjeblikket,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

Om rapporten
Rapporten ‘COVID-19: økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv’ bygger på en fremskrivning af effekten af hjælpepakkerne for hver enkelt virksomhed og er den første af sin art, der vurderer virksomhedernes økonomi på den anden side af hjælpepakkerne. Rapporten er udarbejdet af seniorøkonom Palle Sørensen fra Axcelfuture i samarbejde med regnskabsekspert og partner i PwC Henrik Steffensen. For uddybende spørgsmål til rapporten og metode kontakt Palle Sørensen på mobil 26 85 41 53 eller mail: pas@axcelfuture.dk.

Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

En høj CO₂-afgift kan fjerne forretningsgrundlaget for dele af dansk erhvervsliv18.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En indførelse af en høj afgift på udledning af CO₂ rammer dansk erhvervsliv hårdt. Det viser en ny rapport fra PwC og Axcelfuture, der har beregnet konsekvenserne af en indførelse af en høj afgiftssats pr. ton udledt CO₂ i 2030. Særligt den energiintensive industri, transportsektoren og landbruget står til at blive hårdt ramt på deres forretningsgrundlag med en høj afgift, men dansk erhvervsliv vil blive ramt bredt, fastslår rapporten.

Finansfunktionens rolle er under forandring med øget fokus på databehandling10.9.2020 08:10:50 CESTPressemeddelelse

Indenfor de nærmeste år vil finansfunktionen i højere grad beskæftige sig med andre områder end det finansielle og vil dermed kunne levere en bredere datamæssig indsigt i organisationer. Det kræver dog, at finansfunktionen har de rigtige værktøjer og kompetencer til rådighed, konkluderer en ny undersøgelse, som PwC har foretaget i samarbejde med ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) med svar fra 3.500 CFO’er, revisorer og controllere.