Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.

- Vi er stolte og meget glade for, at DI er vært for et så stort internationalt event som C40-topmødet. Det er en helt unik platform, hvor grønne danske virksomheder kan fremvise deres styrkepositioner til et internationalt publikum af centrale beslutningstagere, der efterspørger bæredygtige løsninger, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

C40 Cities er et globalt netværk bestående af 94 storbyer fra 49 lande, der repræsenterer mere end 700 millioner indbyggere og genererer omkring en fjerdedel af verdensøkonomien. Over halvdelen af jordens befolkning bor i dag i storbyer. I 2050 ventes andelen at stige til 68 pct. Befolkningstilvæksten risikerer at øge presset på klimaet yderligere, hvis virksomheder og myndigheder ikke samarbejder om fælles løsninger.

- Klimaalliancen mellem byer og virksomheder er en historisk begivenhed, der forpligter parterne til at samarbejde om at løse klimaudfordringerne. Vi har set eksempler på succesfulde alliancer i Boston, London, Paris og Helsinki. Nu er det København, der lægger navn til en ambitiøs aftale, hvor den private sektor spiller en afgørende rolle, siger Lars Sandahl Sørensen.

Det er syvende C40-topmøde, men det første af slagsen med inddragelse af den private sektor. I Danmark er der tradition for et stærkt samarbejde mellem offentlige og private aktører om at løse fælles udfordringer. Det er blandt andet DI’s mål, at udbrede den danske samarbejdstradition med henblik på at styrke kampen mod klimaforandringer på tværs af sektorer og landegrænser.

- Hvis vi skal nå i mål med Parisaftalen i 2030, så er det helt afgørende, at vi samarbejder lande og sektorer imellem. Storbyer dækker mindre end 2 pct. af jordens overflade, men udleder ca. 76 pct. af den globale CO2. Det er umuligt at løse klimkrisen uden byerne, og der har vi i Danmark en særlig samarbejdsmodel, der virker, og som forhåbentligt kan inspirere andre byer, siger Lars Sandahl Sørensen.

- I DI’s 2030-plan har vi anvist en retning for, hvordan vi kan reducere vores klimaaftryk med 70 pct. i 2030, uden at det skal koste vækst og arbejdspladser. Vi glæder os til at fremlægge perspektiverne for andre lande, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ved C40 Cities and Business Forum deltager blandt andre repræsentanter fra Los Angeles, Johannesburg og Singapore. De møder erhvervsledere fra nogle af Danmarks største virksomheder, herunder Ørsted, Carlsberg og Rambøll.

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf.: +45 2246 7822, e-mail: dirh@di.dk.

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer