Danske virksomheder åbner dørene på vid gab for lærlinge

De første to måneder af 2017 har budt på en markant vækst i antallet af indgåede uddannelsesaftaler på erhvervsuddannelserne. Hos brancheorganisationen TEKNIQ glæder man sig over udviklingen og over, at installationsbranchen forsætter væksten i antallet af lærlinge.
Kilde: Undervisningsministeriet

7.833 elever på de danske erhvervsuddannelser fik en praktikplads de første to måneder af 2018. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet. Det var en stigning på hele 10,6 procent i forhold til samme tidsrum året før.

”Det er en fantastisk flot udvikling, som understreger virksomhedernes behov for dygtige, faglærte unge på tværs af alle brancher,” siger Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Netop installationsbranchen er de senere år gået forrest, når det gjaldt om at lukke flere lærlinge ind på arbejdsmarkedet. Denne udvikling fortsætter i 2018, hvor der er indgået 30,9 procent flere uddannelsesaftaler på vvs-energiuddannelsen og 7,9 procent flere på elektrikeruddannelsen i forhold til samme periode året før.

”Især med tanke på at vi kommer fra et meget højt niveau i 2017, er det imponerende, at installationsvirksomhederne også i 2018 øger antallet af nye praktikpladser. Men det viser også, at der er behov for mere arbejdskraft, hvis væksten i branchen skal fastholdes, og at vi har nogle attraktive uddannelser, som åbner en lang række muligheder for de unge,” siger Tina Voldby og uddyber:

”Derfor er det positivt, at de øvrige erhvervsuddannelser også oplever, at antallet af praktikpladser stiger. For det er nødvendigt, at alle brancher bidrager, hvis vi også fremadrettet skal kunne tiltrække nok unge til erhvervsskolerne” siger Tina Voldby.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, mobil 20 12 82 83

Kilde: Undervisningsministeriet
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 45.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 50 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.