Danske Vingaarde kårer Årets Vingård 2015

Brancheorganisationen Danske Vingaarde har afholdt Dansk Vinshow for at finde ”Årets Vingård 2015”. Tre professionelle dommere har blindsmagt og bedømt de 40 tilmeldte vine. Vinderen af titlen ”Årets Vingård 2015” blev Skærsøgaad Vin i Dons ved Kolding.

Vinder af Årets Vingård, Svend Moesgaard fra Skærsøgaard med Pokalen. Til venstre overdommer Tim Vollerslev

Hele 40 danske vine blev bedømt af professionelle vindommere, da Danske Vingaarde afholdte Dansk Vinshow. Målet var at få bedømt de konkurrerende danske vine, og at give titlen ”Årets Vingård 2015” til en vingård.

Kriteriet for at vinde titlen er, at vingården opnår det højeste gennemsnitlige pointtal for sine tre bedste vine i konkurrencen.

Skærsøgaard Vin stod tilmed bag Dansk Vinshows eneste guldmedalje, som blev givet for den mousserende vin ”Don´s Rosé Brut 2014”, lavet på Solaris og Orion druer. Dommerpanelet der bedømte de danske vine bestod af Tim Vollerslev og Rasmus Amdi Larsen, begge sommeliers, samt fødevarekonceptudvikler Jacob Klitgaard. Dommerne var glad for at kunne se en udvikling i den danske vinproduktion.

- Når man deltager som dommer ved en så koncentreret smagning, som den vi deltog i ved Dansk Vinshow 2015, får man virkeligt et komplet overbliksbillede af niveauet på de bedste, danske vine. Det lader til, at der er et udbryderfelt på omtrent 6-7 producenter, som virkeligt rykker. Disse producenter laver efterhånden så spædende og gode vine, at de sagtens kan begå sig på restauranternes vinkort og vinmenuer, da de har kvalitet og individualitet nok til at gøre sig gældende og interessante. Vi må håbe at udbryderne også kan få endnu flere med op så feltet i toppen bliver bredere, siger dommer Rasmus Amdi Larsen, og fortsætter:

-Som altid går den største hæder til de hvide, søde og mousserende, men jeg vil gerne give enkelte rødvinsproducenter lidt ros. Førhen var det som om, at opskriften på dansk rødvin var at lave en ‘dansker- Amarone’ - vin med masser restsukker og fadsmag tilsat på den ene eller anden facon. I år begynder vi virkeligt at se vine, hvor producenterne godt tør lave en mere ‘kølig’ stil af rødvine - med fokus på frugtighed og elegance fremfor de mere kluntede forsøg, vi før har set. Keep up the good work

De 40 vine der blev bedømt fordeler sig i kategorierne Mousserende vin, Hvidvin, Rosévin, Rødvin, Dessertvin og Hedvin, og udover guldmedaljen til årets vingård, blev det til 4 sølv og 7 bronzemedaljer til de danske vine.

De øvrige medaljetagere ved Dansk Vinshow er Ørnberg Vin, Nyholmgaard Vin, Guldbæk Vingård og Årø Vingård.

Udmærkelserne er overrakt til vingårdene i forbindelse med Danske Vingaardes seminar på Skærsøgaard den 19. november 2015.

Danske Vingaarde er brancheorganisation for 60 professionelle vingårde med et beplantet areal på ca. 75 hektarer. Produktionen i 2014 var ca. 350.000 flasker.

Billedtekst: Årets Vingård 2015 – Overdommer Tim Vollerslev overrækker pokalen til Sven Moesgaard, Skærsøgaard Vin.

Kontakt vedr. yderligere oplysninger: Svend Aage Hansen, formand for Danske Vingaarde. Tlf. 4010 9495 – sah@aaro-vin.dk

Billeder

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla