Danske vinelskere skaber velstand i Sydafrikfa

Coop fejrer 25 års jubilæum med Spier, et af verdens ældste vinhuse

Det begyndte i 1995 med nogle få tusinde flasker fra den sydafrikanske vinproducent Spier i Coops butikker.

Siden har samarbejdet udviklet sig til at være et af de absolut vigtigste partnerskaber for begge parter. I dag sælger Coop årligt over 10 millioner flasker vin fra Spier i Danmark og er deres største kunde, selv om deres vine sælges over hele verden.

De to vigtigste årsager til den stærke udvikling er:

Fælles udvikling af nye vine: Coops vinindkøbere har en meget tæt dialog med vinmagerne hos Spier, anført af den mangeårige chef Frans K. Smit. Det betyder, at der er en god og åben dialog omkring udvikling af nye vine – en dialog der har ført til, at Spier har en enestående position på det danske marked.

Fælles værdigrundlag: Lige som Coop som forbrugerejet virksomhed ønsker at være den mest ansvarlige dagligvarevirksomhed i Danmark, ønsker Spier at være den mest ansvarlige vinproducent i Sydafrika.

Direktør for Spier, Andrew Milne, forklarer, hvordan Spier adskiller sig fra andre sydafrikanske vinproducenter:

”Spier er drevet af formål. Selv om en god indtjening er vigtig, ser vi økonomisk succes som et middel til at skabe positive forandringer i det lokalsamfund, vi er en del af. Vi investerer en betydelig procentdel af vores overskud i vores Growing for Good-initiativer, der har en positiv indflydelse på vores samfund, medarbejdere og miljø. Derudover er miljømæssig bæredygtighed kernen i vores forretning.”

For de danske kunder betyder det, at de får vin tilpasset deres smag til en fair pris, fordi Coop kan købe så store mængder.

”Æren for at vi på 25 år er nået så langt, tilhører i stort omfang min forgænger i jobbet, Erik Larsen, der fandt Spier, skabte forståelsen for at producere vine til danskerne og fastholdt loyalt kontakten også de første år, hvor det ikke gik så stærkt,” siger kategorigruppechef Brian Karstens, Coop.

Coop og Spier fejrer de 25 år med tilbud i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen.

Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, 5221 4244

Billedtekst: Spier investerer en del af sit overskud i lokalsamfundet i Sydafrika, f.eks. kunstprojekter som dette ved Stellenbosch

Coop går i samarbejde med TV 2 om årets julekalender14.11.2020 04:00:00 CETPressemeddelelse

TV 2 og Coop har indgået et eksklusivt samarbejde om årets julekalender for børn. Det indebærer, at der er udviklet samlealbum og samlekort, som allerede nu kan fås i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Kortene, som man får når man handler i butikkerne, kan indsættes i samlealbummet, som indeholder uddybende historier om de forskellige karakterer og steder i ”Juleønsket”. Der er også små opgaver og gåder og opskrifter fra Coops mad- og undervisningsprojekt Go Cook. Så der er kort sagt stof til god underholdning i julemåneden. Årets julekalender er ”Juleønsket”, der er en genudsendelse fra 2015, og det har været en af TV 2s mest populære julekalendere. Yderligere information: Projektleder Tanja La Cour, 28 30 28 06 Tanja.la.cour@coop.dk Læs mere om albummet og kortene på www.coop.dk/juleoensket