Danske Vandværker: Trafikordførere på rette spor

” Skal der flyttes vandledninger, fordi der skal lægges spor til en ny jernbane, må det være en fælles opgave at betale. Der er jo rigtig mange mennesker, som får glæde af jernbanen, så det er ikke rimeligt, at vandværkerne skal betale hele regningen”, fastslår Allan Weirup, som er direktør i Danske Vandværker.  Ordenen falder i forbindelse med alt det sporarbejde, der foregår i hele landet i forbindelse med jernbaner, letbaner og opgradering af eksisterende togstrækninger. Danske Vandværker får løbende henvendelser fra vandværker, som bliver berørt af sporarbejdet. De fleste steder er det nemlig vandværkerne, som kommer til at betale, når der skal flyttes eksempelvis vandledninger.

Velvillige politikere

I Danske Vandværker har man ikke det fulde overblik over de samlede økonomiske konsekvenser for landets vandværker, men en helt konkret sag fra Sydsjælland resulterer nu i, at Venstres trafikordfører, Karsten Pihl Lorentzen, vil bede den nye transportminister, Ole Birk Olesen, om at kigge på sagen, da han mener, at det er ganske urimeligt at sende regningen for gravearbejdet videre til vandforbrugerne. Han foreslår helt konkret, at der etableres en særlig pengekasse til at dække udgifterne. På Christiansborg bakker også Villum Christensen fra Liberal Alliance op om synspunktet, og det samme gør Socialdemokratiet. I Danske Vandværker vækker udmeldingerne fra trafikordførerne glæde:

”Det er rigtig, rigtig positivt. Vi synes, det er helt forkert, at det er vandforbrugerne, som skal betale regningen i forbindelse med ledningsarbejdet. Der kan jo være tale om enormt store udgifter, som skal fordeles blandt få vandforbrugere. Udgangspunktet må være, at hvis staten vil have en jernbane – og der skal flyttes ledninger, uanset hvilken type ledninger, der er tale om – så er det mest rimeligt, at staten betale udgifterne”.

Spørgsmål til denne pressemeddelelse? Kontakt pressemedarbejder i Danske Vandværker, Dorthe G. Rasmussen, tlf. 2670 7106 mail: dr@danskevv.dk.

Danske Vandværker er brancheforening for landets vandværker. Medlemsskaren tæller også vandbranchens industri og leverandører. Danske Vandværker er den eneste brancheforening, der alene koncentrerer sig om forsyning af drikkevand.

Mobil 2670 7106