Danske Vandværker går med i ny tænketank

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store demokratiske virksomheder som COOP, Kooperationen, Arla, ENIIG, GF Forsikring og Danske Vandværker, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse går med i den nye tænketank, som får navnet Demokratisk Erhverv.

Organisationerne bag den nye tænketank.

Tænketanken, som officielt får fødselsdag den 25. april, skal foretage analyser og samle viden om de demokratiske virksomheders samfundsbidrag, udvikling og samarbejdsmuligheder. Den skal også facilitere netværk for demokratiske erhvervsledere, og så skal den styrke samfundsdebatten på området.

”Det er enormt spændende, at Danmark nu får en ny tænketank. Jeg håber, at den viden, som tænketanken vil generere, vil gøre os klogere og samtidig også udfordre os. At være medlemsejet skal være en styrke og må aldrig blive en begrænsning. Det kræver, at vi udvikler os, at regler og retningslinjer ikke hindrer vejen for opstart af demokratiske erhverv, og at der hele tiden kommer nye demokratiske virksomheder til,” siger Martin Gertz Andersen, der er politisk chef i Danske Vandværker.

De fleste af os er allerede med
De fleste danskere er medlem af en eller flere demokratiske virksomheder. Alene Coop har eksempelvis 1,7 mio. medlemmer, mens energiselskabet ENIIG har 380.000. Men de færreste medlemmer bruger deres demokratiske rettigheder eller kender mulighederne for indflydelse. Kun omkring ti procent af medlemmerne stemmer normalt til bestyrelses- og repræsentantskabsvalg i virksomhederne. Og det tal skal op, mener stifterne af tænketanken, for det styrker både medlemsdemokratiet og virksomhederne.

Hvad er en demokratisk virksomhed?
Tænketanken definerer demokratiske virksomheder som organisationer med erhvervsdrift, hvor minimum halvdelen af ejerkredsen virker efter demokratiske værdier og har et bredt og inkluderende ejerskab og demokratisk kontrol af beslutningsprocesserne.

Organisationerne bag Demokratisk Erhverv er:
Arla, Boligforeningen 3B, Coop, Dansk Energi, Danske Vandværker, Demokratisk Erhvervsnetværk, Eniig, GF Forsikring, KAB, KnowledgeWorker, Kooperationen, LB Foreningen, Logik & Co, Merkur Andelskasse, NRGi, Rabotnik, Thorupstrand Kystfiskerlaug, UBSbolig, Analyse & Tal.

Læs mere på hjemmesiden www.demokratiskerhverv.dk

Martin Gertz Andersen, politisk chef i Danske Vandværker
tlf. 51 36 76 03

Dorthe G. Rasmussen, pressemedarbejder i Danske Vandværker
tlf. 26 70 71 06

Organisationerne bag den nye tænketank.