Danske Vandværker er med til at løse vandspild i USA

Danmark vil hjælpe Obama med at løse USA’s vandproblemer. Waterville, som er en kæmpe Lego-model, skal vise hvordan. Danske Vandværker sender vandekspert til Vandets Dag i Det Hvide Hus for at forklare om de danske løsninger.

På Vandets Dag den 22. marts holder Det Hvide Hus Vandtopmøde. Målet er at demonstrere løsninger, som kan hjælpe USA med at løse de alvorlige udfordringer på vandområdet. Et delmål er at reducere det høje amerikanske vandforbrug med hele 33 %.

Danske løsninger i Det Hvide Hus

Med præsident Obama i spidsen vil USA reducere vandspild og løse landets store problemer med manglede vandressourcer. Og inspirationen kommer fra Danmark, der som det eneste udenlandske land kommer til at demonstrere vandløsninger på Vandets Dag i Washington D.C. Danske Vandværker er med i et bredt konsortium, som består af 12 førende danske vand teknologi virksomheder, rådgivere og interesseorganisationer, der har overbevidst Obamas administration om, at danske vandløsninger er så interessante, at de skal deltage blandt kun 10 udstillere på mødet.

”Det bliver simpelthen så spændende at få muligheden for at præsentere Obama for vores løsninger på vandområdet”, fortæller en glad og stolt Søren Hvilshøj, bestyrelsesmedlem af Danske Vandværker, og det forbrugerejede Lynge Overdrev Vandværk, foruden global markedsdirektør for vand hos Rambøll og ph.d. i hydraulisk modellering fra DTU og fortsætter:

Jeg har arbejdet med vand og miljø i mere end 20 år i mere end 40 lande over hele kloden, men det her er så absolut et af højdepunkterne i mit arbejdsliv. Det bliver rigtigt interessant at fortælle om alle de resultater, som vi tilsammen har skabt inden for dansk vandsektor med bl.a. rekordlavt vandspild samt udnyttelse af smarte og energioptimale teknologier”. Søren fortsætter: ”Mit eget vandværk i Allerød har gennem de sidste ti år holdt vandspild under 1 % – i USA ligger det ofte mellem 20-30 %”. Han bliver bakket op af Allan Weirup, der er direktør i Danske Vandværker:

Da jeg blev spurgt, om Danske Vandværker skulle være med i det her projekt, var jeg slet ikke i tvivl. For her er tale om en enestående lejlighed til at promovere danske vandløsninger i USA”, fastslår han.

20.000 klodser på en uge

Konsortiet har bygget Waterville, som er en omfattende Lego-model, der skal demonstrere de danske løsninger fra kortlægning af grundvandet over en effektiv vandforsyning til en energiproducerende spildevandsrensning.  Waterville består af en by med en 1,5 m høj skyskraber, en svævende helikopter, og en komplet undergrund med vandværksboring og vandrør som repareres for lækager. Og alt er sat sammen af 20.000 legoklodser.

Fordobling af eksporten

Efter udstillingen i Det Hvide Hus kommer Lego-modellen på turne på udstillinger rundt om i verden, hvor danske vandløsninger skal i fokus. Det sker som led i Vandvisionen, som en samlet danske vandbranche står bag. Ambitionen er at fordoble eksporten af dansk vandteknologi inden 2025 og dermed skabe mindst 4.000 nye danske arbejdspladser. Sådan et eksporteventyr er realistisk, fordi Danmark har en global førerposition inden for vandteknologi. Det har USA fået øjnene op for. Konsortiet bag initiativet består af Leif Koch, Skytem, Kamstrup, Rambøll, DHI, AVK, Danfoss, Grundfos, Danske Vandværker, DANVA, MCH og State of Green.

Er der spørgsmål til denne pressemeddelelse, så kontakt Søren Hvilshøj på tlf. 5161 8245 mail sh@danskevv.dk eller direktør Allan Weirup i Danske Vandværker på tlf. 4020 9242, mail aw@danskevv.dk eller pressemedarbejder i Danske Vandværker, Dorthe G. Rasmussen, tlf. 2670 7106 mail: dr@danskevv.dk.

Danske Vandværker er brancheforening for landets vandværker. Medlemsskaren tæller også vandbranchens industri og leverandører. Danske Vandværker er den eneste brancheforening, der alene koncentrerer sig om forsyning af drikkevand.

Foto:

Foto af model CAT Media aps

Søren Hvilshøj og Allan Weirup, Danske Vandværker

Dorthe G. Rasmussen
Pressemedarbejder
Tlf. 5613 0332 mob. 2670 7106

Søren Hvilshøj, bestyrelsesmedlem i Danske Vandværker.
Allan Weirup, direktør i Danske Vandværker