Danske supermarkeder svigter forbrugerne og klimaet: Mangler ambitioner og konkret handling

Danskerne har et af de største klimaaftryk fra fødevareforbruget i verden målt pr. indbygger. Men selvom flere og flere forbrugere ønsker at ændre deres kostvaner i en sundere og mere klimavenlig retning, herunder reducere deres kødforbrug, er der ikke meget hjælp at hente til den omstilling fra detailhandlen.
Det viser en ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Vegetarisk Forening, som er en del af et internationalt samarbejde om tilsvarende undersøgelser foretaget af organisationer i Holland, Frankrig og Storbritannien. Rapporten gennemgår de 10 største fysiske detailkæder i Danmark og vurderer deres indsats på både virksomheds- og butiksniveau for at hjælpe deres kunder med at skifte til en bæredygtig og sund kost.
Selvom flere af kæderne har sat mål for at reducere deres indirekte udledninger af drivhusgasser og har iværksat diverse tiltag for at sænke klimaaftrykket, mangler der i høj grad konkrete reduktionsmål.
“Detailkæderne bør tage ansvar for klimapåvirkningen af de fødevarer de sælger og hjælpe forbrugerne i at vælge en sundere og mere plantebaseret kost. Desværre viser vores undersøgelse, at det er et underprioriteret ansvar blandt kæderne, og at de indsatser, der findes, varierer meget i både type og ambition. "Supermarkedskæderne bør stå sammen om flere tiltag, der støtter forbrugerne i bæredygtige, plantebaserede fødevarevalg,” siger Niklas Sjøbeck Jørgensen, landbrugsrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.
Nødvendigt, at supermarkederne bliver en del af løsningen
De 10 største detailkæder kontrollerer knap 90 % af markedet for dagligvarer i Danmark. Uden deres hjælp vil det være vanskeligt at foretage den nødvendige omlægning af fødevareforbruget.
“Det globale fødevaresystem er den største enkeltstående påvirkning, mennesket har på vores planet. Den intensive animalske produktion er direkte skyld i klimaforandringer og tab af biodiversitet, også i Danmark. Detailkæderne har et indgående kendskab til, hvordan de kan påvirke forbrugernes indkøbsvaner, og de bør løfte deres del af ansvaret for overgangen til en mere bæredygtig kost,” siger Dansk Vegetarisk Forenings generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl.
Han understreger, at Der er med andre ord behov for, at detailhandlen i højere grad bliver en del af løsningen på de klimamæssige udfordringer på fødevareområdet.
For at hjælpe kostomstillingen på vej i en mere bæredygtig retning, bør supermarkederne bl.a.:
- Være gennemsigtige med hensyn til de samlede drivhusgasudledninger for alle produkter i butikkerne.
- Offentliggøre salgsdata vedrørende type, mængde og produktionsstandarder for det solgte kød.
- Være ambitiøse og sætte klimamål om at reducere butikkernes indirekte udledninger med 50 pct. inden 2030.
- Være ambitiøse og sætte konkrete mål om at sælge mindre kød, så salget af kød reduceres med 50 pct. inden 2030.
- Vedtage en offentlig forpligtelse og et kvantificeret mål for at øge udbuddet af plantebaserede fødevarer
- Implementere tiltag i butikkerne og markedsføringen for at få kunderne til at købe mindre kød, såsom at stoppe tilbud på og markedsføring af kød.
Sådan er rapporten blevet til:
Vi har udarbejdet et scorecard for bæredygtighed og kød, som vurderer de ti største fysiske detailkæder i Danmark i forhold til deres arbejde med at mindske deres klimabelastning gennem det kød og de mejeriprodukter, de sælger.
Scorecardet er udviklet i et samarbejde mellem Feedback Global (UK), Feedback EU (NL), Climate Action Network (FR) og Dansk Vegetarisk Forening og Rådet for Grøn Omstilling (DK). Rapporten beskriver problemerne i vores nuværende fødevaresystem, sammenhængen mellem kødforbrug og klimaforandringer, og hvilke skridt detailkæderne kan tage for at reducere salget af kød og mejeriprodukter med 50 pct. inden 2030. En lang række eksperter har givet input til metoden anvendt i scorecardet.
Undersøgelsen er baseret på offentligt tilgængelige oplysninger, data fra supermarkedernes hjemmesider, spørgeskemaer samt butiksbesøg.
For mere information:
Kontaktperson hos DVF: Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær, tlf. 50 56 18 17
Kontaktperson hos Rådet for Grøn Omstilling: Niklas S. Jørgensen, landbrugsrådgiver, tlf. 33 18 19 45.
Nøgleord
Kontakter
Rune-Christoffer Dragsdahl
Generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening
Tlf: 50 56 18 17
Niklas S. Jørgensen
Landbrugsrådgiver, Rådet for Grøn Omstilling
Tlf: 33 18 19 45.
Billeder

Vedhæftede filer
Links
Information om Dansk Vegetarisk Forening
Dansk Vegetarisk Forening (DVF) arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel. Vi samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Ny, stor rapport: Markedet for alternativer til kød vil fortsætte opad21.12.2022 08:38:36 CET | Pressemeddelelse
En ny markedsrapport om den plantebaserede og økologiske fødevaresektor i Danmark viser, at der er sket en stor stigning i antallet af beskæftigede med plantebaserede fødevarer. Tallene viser også, at forbrugerne efterspørger sunde plantebaserede fødevarer, der er nemme at bruge i køkkenet.
Dansk forening får international hæder: En af verdens bedste til at hjælpe dyr23.11.2022 08:08:00 CET | Pressemeddelelse
Hvert år anbefaler den amerikanske evaluator Animal Charity Evaluators et mindre antal velgørende organisationer over hele verden. I år har en dansk forening fået anerkendelsen som en af de mest effektive til at hjælpe dyr
DVF har testet danske butikker: Her er “Årets plantebaserede supermarked” 20225.11.2022 13:56:01 CET | Pressemeddelelse
For fjerde år i træk er det samme supermarked kåret som ‘Årets plantebaserede supermarked’ – men en generel fremgang i det plantebaserede udvalg ses de fleste steder.
Stor plantebaseret messe vil i weekenden vise tusindvis af gæster vejen til klimamålene3.11.2022 08:19:02 CET | Pressemeddelelse
Den 5. og 6. november 2022 vil en lang række af landets største og mest innovative plantebaserede virksomheder vise fremtidens smagfulde fødevarer frem for anslåede 5.000 gæster i Øksnehallen i København.
Ny måling viser generationskløft: Især de unge efterlyser politisk handling for at reducere kød og fremme grøn mad26.10.2022 07:25:55 CEST | Pressemeddelelse
De unge støtter i langt højere grad end de ældre politiske tiltag, der kan reducere kødforbruget. Yngre personer spiser samtidig i højere grad selv vegetarisk, viser en ny måling lavet af Coop Analyse og Dansk Vegetarisk Forening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum