Danske Spil vækster solidt i 2021 og leverer rekordhøjt beløb til det danske foreningsliv

Danske Spil koncernen vækster årsresultatet med over 10 pct. til 1.627 mio. kr. i et år præget af udfordrende vilkår. Udlodningsmidlerne stiger med 13 pct. til 1.507 mio. kr.

Danske Spils solide fremgang er skabt af god kundetilslutning, optimerede produkter og en målrettet indsats for at forbedre de digitale salgskanaler, som har givet vækst i onlinesalget. Samtidig er resultatet leveret i et år, hvor spilafgiften steg markant for Danske Licens Spil, hvor ansvarlighedsprofilen blev styrket bl.a. med det første fulde år med krav om spilkort ved køb af væddemål hos forhandlere, samt hvor covid-19 periodevis lukkede spillehallerne. 2021 var også året med et rekordhøjt overskud fra Danske Lotteri Spil på knap 1,5 mia. kr.

Vi er meget stolte af det resultat, vi har leveret til gavn for det danske samfund, og vi er enormt glade for, at vi samtidig har været i stand til at gøre det i endnu et år, hvor vi har taget vigtige skridt for at gøre spil hos os mere ansvarligt. For andet år i træk slår vores bidrag til udlodningsmidlerne rekord med 1,5 mia. kr., som går ubeskåret til kultur-, idræts- og foreningslivet i Danmark,” siger Peter Christensen, bestyrelsesformand i Danske Spil.

Første år med Sikkert Spil og nye ansvarlighedstiltag
Danske Spil har fortsat udviklingen af sine tiltag for at styrke ansvarligheden i virksomheden. I slutningen af 2020 indførte Danske Spil som den eneste spiludbyder Sikkert Spil og afskaffede dermed muligheden for at spille væddemål anonymt hos en forhandler. Baggrunden var et ønske om at gøre det lettere at bekæmpe ludomani, hvidvask og matchfixing samt et værn imod, at mindreårige kan spille. Først i 2023 bliver det et krav for hele branchen.

I 2021 har Danske Spil indført flere nye ansvarlighedstiltag. Det var bl.a. nedjustering af grænserne for indskud på kasinospil, at tv-reklamer for sportsspil blev skåret ned, og at der ikke længere bringes kasinoreklamer om natten. Endvidere blev indsatsen mod ludomani yderligere styrket ved bedre digitale overvågningsværktøjer og mere effektive interventioner for at identificere og hindre problematisk spilleadfærd.

”Ansvarlighed skal være bærende for den måde, vi driver forretning på. For os er ansvarlighed, tilfredse kunder og langsigtet lønsomhed hinandens forudsætninger,” siger Nikolas Lyhne-Knudsen, administrerende direktør i Danske Spil, og fortsætter: ”Så vi er meget tilfredse med, at vi både kan styrke vores ansvarlighed og samtidig levere et resultat på mere end 1,6 mia. kr. efter skat og en bundlinjevækst på mere end 10 pct.

Flot vækst i bruttospilleindtægt efter målrettet digital indsats
Til trods for fortsat påvirkning af covid-19 leverede Danske Spil i 2021 en flot bruttospilleindtægt (spilleindtægter fratrukket præmier) på 4.830 mio. kr., hvilket er en vækst på over 6 pct. Væksten i bruttospilleindtægten skyldes bl.a. en succesfuld pris- og produktændring på Lotto og Vikinglotto, og den var også positivt påvirket af de store sportsbegivenheder og lancering af nye kasinospil i 2021. Samlet endte Danske Spil med at skabe 58 pct. af sin bruttospilleindtægt i onlinekanalerne, hvilket er en markant stigning på 8 pct.-point i forhold til 2020 og en stigning på 13 pct.-point i forhold til 2019.

1,9 mio. danskere lod sig underholde med produkter fra Danske Spil og tog godt imod de nye, digitale produkter og prisvindende apps. Danske Lotteri Spil fik i 2021 ca. 7.500 nye abonnementskunder, og under EM-slutrunden var Danske Spil danskernes foretrukne spillevirksomhed med en slutrunderekord på over 200.000 aktive sportsspillere og 62.000 downloads af Oddset appen.

Forventninger til 2022 og opdateret 2025-strategi
Bruttospilleindtægten i Danske Spil koncernen forventes i 2022 at lande i niveauet 4,8-5,0 mia. kr., og årets resultat efter skat forventes at blive 1,6-1,7 mia. kr. Den mindre stigning i bruttospilleindtægter skyldes en forventning om fuld normalisering efter pandemien.

I 2021 udtrykte et bredt flertal i Folketinget enighed om at arbejde for en sammenlægning af Klasselotteriet med Danske Spil i april 2022. Klasselotteriet er dog ikke omfattet af Danske Spils finansielle rapportering, førend en sammenlægning formelt er godkendt efter vedtagelse af den fornødne lovgivning i den forbindelse.

Nøgletal i Danske Spils årsrapport for 2021
Danske Spil, der er ejet af staten, DIF og DGI, har den 3. marts 2022 offentliggjort sin årsrapport samt CSR-rapport for 2021.

Årsrapporten viser bl.a. følgende:

• Årsresultat: 1.627 mio. kr. (2020: 1.460 mio. kr.)
  • Bruttospilleindtægt: 4.830 mio. kr. (2020: 4.736 mio. kr.)
  • Samfundsbidrag (inklusive udlodningsmidler, overskud, spilleafgifter og selskabsskat): 2.809 mio. kr. (2020: 2.771 mio. kr.)
  • Heraf udlodningsmidler: 1.507 mio. kr. (2020: 1.334 mio. kr.)

Læs Danske Spils Årsrapport 2021.

Læs Danske Spils CSR-rapport 2021.