Danske Spil A/S henter ny CEO hos DR

Den 1. oktober tiltræder Nikolas Lyhne-Knudsen som CEO i Danske Spil A/S. Han kommer fra en stilling som direktør for Økonomi, Teknologi og Medieproduktion og er en del af direktionen i DR.

Nikolas Lyhne-Knudsen har udover erfaring fra DR en fortid i staten, herunder en længere årrække i Finansministeriet. Han overtager stafetten fra tidligere CEO for Danske Spil A/S Susanne Mørch Koch.

Bestyrelsesformand Peter Christensen udtaler om ansættelsen:

"Jeg er glad for på vegne af en samlet bestyrelse at kunne byde Nikolas Lyhne-Knudsen velkommen i Danske Spil som ny CEO. Danske Spil er en moderne og digital virksomhed, der har formået at balancere den svære opgave at sikre det økonomiske fundament under Danmarks foreningsliv og bidrage til et balanceret og ansvarligt spillemarked i Danmark," siger Peter Christensen og fortsætter:

"Nikolas Lyhne-Knudsen har de rette kompetencer og personlige egenskaber til at fortsætte denne vigtige samfundsopgave og lægge stenene for fremtidens Danske Spil."

Nikolas Lyhne-Knudsen ser frem til at komme i arbejdstøjet:

"Jeg er utrolig stolt over at blive en del af en historisk virksomhed, der i mere end 70 år har været til glæde og gavn for hele Danmark. Sammen med resten af holdet i Danske Spil ser jeg frem til fortsat at sikre det økonomiske fundament under de foreninger og mere end 1.300 initiativer inden for blandt andet kulturliv, sport, sundhed og beskyttelse af miljø og klima, der hvert år gennem udlodningsmidlerne får gavn af over 1 milliarder kroner fra Danske Spils lotterier."

Nikolas Lyhne-Knudsen tiltræder stillingen som CEO for Danske Spil den 1. oktober.

Nikolas Lyhne-Knudsens CV

Erhvervserfaring:

2014-2020: DR

• Direktør for Økonomi, Teknologi og Medieproduktion

2011-2014: Finansministeriet

• Afdelingschef (fra 2013)
  • Kontorchef (fra 2011)

2009-2011: Økonomistyrelsen

• Kontorchef for Statens Indkøb

2005-2009: Finansministeriet

• Fungerede kontorchef og chefkonsulent (fra 2008)
  • Specialkonsulent (fra 2007)
  • Fuldmægtig (fra 2005)

2003-2005: Consia Consultants

• Konsulent

Tillidserhverv:

Bestyrelsesformand i I/S DIGI-TV

Bestyrelsesmedlem i Udbetaling Danmark

Uddannelse:

Cand.scient.pol fra Aarhus Universitet, 2003

Fakta om Danske Spil

• Den danske stat ejer 80 procent af Danske Spil.

• Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) ejer hver 10 procent af Danske Spil.

• Danske Spil blev etableret i 1948 med det formål at finansiere Danmarks sports- og foreningsliv. Overskuddet fra Danske Spils lotterier går til de såkaldte Udlodningsmidler som fordeles til mere end 1.300 projekter på tværs af blandt andet sport og kultur.

• Overskuddet fra Danske Licens Spil, som udbyder spil på den liberaliserede del af spillermarkedet, tilgår staten.

• Danske Spils samlede samfundsbidrag var i 2019 2.954 mio. kr. inkl. overskud samt skatter og afgifter.

Pressechef i Danske Spil, Thomas Bille Winkel, 40 91 98 78, tobw@danskespil.dk.