Danske Shoppingcentre og DEAS moderniserer Amager Centret i storstilet ombygning

Kunderne får en utraditionel og inspirerende shoppingoplevelse med nye og opdaterede gangforløb, lavenergiinstallationer, endnu flere butikker, et nyt parkeringshus og et helt nyt torvemiljø. Danske Shoppingcentre går nu i samarbejde med DEAS i gang med en ombygning og udvidelse af Amager Centret.

Med ombygningen føres arkitekturen tilbage mod det oprindelige urbane industrilook.  Rendering.
Med ombygningen føres arkitekturen tilbage mod det oprindelige urbane industrilook. Rendering.

Amager Centret åbnede i 1975 og har historisk set været et lokalt forankret center, der er kendt for at være amagerborgernes foretrukne shoppingdestination. For at sikre, at Amager Centret også i fremtiden står som et konkurrencedygtigt tilbud, igangsætter Danske Shopppingcentre nu en storstilet modernisering og udvikling af centret. Ombygningen anslås at være færdig ved udgangen af 2019.

Der er lagt stor vægt på at styrke synergierne mellem centret og lokalområdet, samtidigt med at der skabes en endnu bedre integration af centret i bymiljøet.

”I udviklingen af vores centre arbejder vi altid med stort fokus på at sikre, at de spiller sammen med den omkringliggende by, så der skabes en stærk sammenhængskraft og dermed en samlet set stærkere shoppingdestination. På den måde sikres vores investering mange år ud i fremtiden,” siger ejendomschef Eva Handest på vegne af Danske Shoppingcentre.

Centret åbnes op i gadeplan og gøres til det naturlige centrum for bydelen med etablering af 20-30 nye butikker og en forbedret logistik på førstesalen. Den lille gård midt i centret, der tidligere primært har været brugt til renovation, omdannes til et grønt byrum, hvor en række restauranter og caféer fremover vil være med til at skabe et hyggeligt torvemiljø og et nyt udflugtsmål for amagerborgerne.

Amager Centret er ejet af Danske Shoppingcentre og administreres af DEAS, som er Danmarks største center manager med en portefølje på 17 shoppingcentre fordelt over hele landet.

”Vi arbejder på at skabe et stærkt koncept for Amager Centret, der tilfører noget nyt til detailhandlen i området og tilbyder kunderne en anderledes og inspirerende shoppingoplevelse. Det sker bedst i en kombination af danske og internationale brands, lokale aktører, lettilgængelige dagligvareindkøb, et udendørs gårdmiljø og lækre spisesteder. Det viser vores erfaringer os, og det glæder vi os nu til at realisere,” siger afdelingsdirektør Finn Sture Madsen med ansvar for center management i DEAS.

Fra rebslageri til inspirerende shoppingcenter
Med ombygningen føres arkitekturen tilbage mod det oprindelige urbane industrilook. Bygningerne blev oprindeligt opført af rebslagervirksomheden Jacob Holm & Sønner, en af Danmarks ældste forretninger.

De tekniske anlæg samt alle fællesområderne opdateres med inspiration hentet i udlandet, og den fremtidige indretning vil skille sig markant ud fra den traditionelle centerindretning.

Kompleks ombygning af et center i drift
Ombygningen har været planlagt siden 2013, og DEAS har understøttet projektfasen med idéudvikling i forhold til arkitektur, udlejning af de nye lejemål samt håndtering af udbud, projektledelse og bygherrerådgivning. Hoffmann A/S er valgt som entreprenør på opgaven sammen med PLH Arkitekter A/S og COWI A/S som rådgivende ingeniører.

Den komplekse ombygning sker, mens centret er i drift. Det stiller store krav til planlægningen, og der skal indtænkes løsninger, der tager mest muligt hensyn til både de butiksdrivende og beboerne i det tætbeboede område omkring centret.

Et af de første byggeprojekter er nedrivning af det eksisterende parkeringshus, som ligger midt i Amager Centret. Nedrivningen skal gøre plads til et nyt moderniseret anlæg med plads til endnu flere biler. Udformningen af det nye parkeringshus giver plads til flere butikker på førstesal samt en udvidelse af gangarealet, så kunderne kan gå hele vejen rundt på etagen.

Eva Handest, ejendomschef, Danica Pension, mobil 20 34 09 82
Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør, DEAS, mobil 27 90 10 28

Kort om Danske Shoppingcentre
Danske Shoppingcentre P/S er et partnerselskab mellem ATP Ejendomme A/S og Danica Pension. Selskabet er markedsførende som investor i Danmark inden for butikscentre med 16 centre i hele landet. Porteføljen har et samlet areal på ca. 400.000 kvm. og har omkring 1.100 lejemål. Årligt besøges centrene af mere end 60 millioner kunder.

DEAS A/S er et af Danmarks førende ejendomsforvaltningsselskaber. Selskabet består af fem forretningslinjer: Ejendomsadministration, Property Asset Management, Facility Services, Udlejning og Offentlig-Privat Partnerskab (OPP). DEAS administrerer og udvikler bl.a. 17 shoppingcentre, primært ejet af Danske Shoppingcentre P/S. Vi tilbyder også administration af bolig- og erhvervsejendomme samt ejer- og andelsboligforeninger. Hertil kommer bygherrerådgivning, byggesagsadministration, energistyring, drift og vedligehold, udlejning af bolig- og erhvervslejemål samt salg og vurdering af erhvervsejendomme og boliger. DEAS administrerer cirka 2.000 ejendomme med cirka 70.000 lejemål i Danmark. DEAS A/S er et 100%-ejet datterselskab af DEAS Holding A/S.

Bygningerne blev oprindeligt opført af rebslagervirksomheden Jacob Holm & Sønner, en af Danmarks ældste forretninger. Rendering.
Rendering
Rendering
Amager Centret som vi kender det i dag.

PFA udpeger DEAS som bygherrerådgiver til Gartnerbyen9.3.2018 07:52pressemeddelelse

I Odenses spirende bydel Gartnerbyen opfører pensionsselskabet PFA 157 lejeboliger til både familier og seniorer. Boligerne spænder fra 55-103 m2 og er fordelt på 72 rækkehuse samt 85 lejligheder i etagebyggeri. I løbet af marts forventes spaden at gå i jorden til PFA’s seks-etagers byggeprojekt, som forventes at stå færdigt i sommeren 2019. DEAS er udpeget som bygherrerådgiver og skal varetage PFA’s interesser, så byggeriet får en høj og fremtidssikret standard. ”Gartnerbyen er et helt unikt område i Odense, som vi er stolte over at være med til at udvikle. Vi opfører boliger til et bredt publikum, samtidig med at vi skaber fundamentet for et godt afkast til vores 1,2 mio. pensionskunder. Med DEAS som bygherrerådgiver forventer vi et resultat i høj kvalitet, hvor der er tænkt i langsigtede og økonomisk bæredygtige løsninger,” siger Michael Bruhn, ejendomsdirektør i PFA. DEAS er en erfaren bygherrerådgiver, der har været samarbejdspartner for PFA på flere store byggeprojekter. ”Vi glæd

Nye butikker af internationalt format på vej til Lyngby Storcenter28.2.2018 08:06pressemeddelelse

En udvidelse og markant ombygning af over 5.000 m² i Lyngby Storcenter er nu igangsat. Hermed skabes der plads til det helt nye butikskoncept Arket samt to andre fashion- og livsstilsbutikker af internationalt format, der forventes at åbne i november 2018. Samtidig udvides den eksisterende H&M-butik og suppleres med en H&M Home shop-in-shop. Arket bydes velkommen i Lyngby Storcenter På den ombyggede 1. sal er der indgået kontrakter med tre nye ankerlejere. Arket tegner sig for omkring 1.000 m², og når butikken åbner, bliver det med en af konceptets første centerplaceringer. ”Vi er meget glade for, at vi har indgået aftale med Arket, der bl.a. vælger Lyngby Storcenter på grund af centrets profil og høje omsætningsniveau. Vi arbejder kontinuerligt på at styrke Lyngby Storcenter som samlingspunkt for hele Nordsjælland med et unikt udvalg, der ikke findes i andre shoppingcentre i og omkring København,” siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS, der administrerer Lyngby Storcenter o