Danske pensionister kører Toyota
Pressechef i Sampension Klaus Fridorf siger:
"Det er bestemt ikke overraskende, at pensionisterne vælger det fornuftige og sikre mærke. Vi taler om en generation, som har været i stand til at forvalte deres økonomi ekstremt fornuftigt. Derfor ville det også være underligt, hvis de pludselig skulle foretrække en tysk luksusbil fremfor en japansk fornuftsbil"
"Der er ingen tvivl om, at det er de fornuftige biler, der har vundet pladsen i pensionisternes garager, men det viser også noget om, hvor stærk en økonomi mange ældre har, når Volvo er så relativt populær i forhold til, hvad der ellers bliver solgt i Danmark"
Overordnede konklusioner:
- Toyota er klart det mest populære bilmærke blandt danske pensionister
- De tyske direktørbiler Mercedes, Audi og BMW ligger i bunden blandt pensionisterne
- Sammenlignet med alle nykøbte biler i Danmark elsker pensionisterne Volvo, Mazda og Honda
- 16 % har en nyere bil (2014-16) mens 25 % har en meget gammel bil (2007 eller ældre)
- Kvinder der bor i lejlighed har færrest biler, mænd der bor i hus flest
- Kun godt 12 % af pensionisterne har ikke bil
Hvilket bilmærke kører pensionisterne i:
Mærke |
Antal |
Procent |
Tal i parentes viser forskellen på rangeringen i forhold til mest solgte biler i DK i 2016 blandt alle danskere. |
||
1: Toyota (+2) |
505 |
9,8 % |
2: Peugeot (0) |
391 |
7,6 % |
3: WV (-2) |
381 |
7,4 % |
4: Skoda (+2) |
331 |
6,5 % |
5: Citroen (+3) |
330 |
6,4 % |
6: Ford (-1) |
317 |
6,2 % |
7: Opel (-3) |
261 |
5,1 % |
8: Suzuki (+3) |
252 |
4,9 % |
9: Hyundai (-1) |
219 |
4,3 % |
10: Kia (-1) |
176 |
3,4 % |
11: Mazda (+6) |
143 |
2,8 % |
12: Volvo (+9) |
130 |
2,5 % |
13: Nissan (+1) |
128 |
2,5 % |
14: Mercedes (-1) |
98 |
1,9 % |
15: Audi (-3) |
84 |
1,6 % |
16: Honda (+4) |
72 |
1,4 % |
17: BMW (-2) |
50 |
1,0 % |
Ingen bil |
630 |
12,3 % |
Ved ikke |
291 |
5,7 % |
Andre |
340 |
6,6 % |
Total |
5129 |
|
Hvilken årgang bil har pensionisterne:
- 2014-16: 16 %
- 2011-13: 18 %
- 2008-10: 16 %
- 2007 eller ældre: 25 %
Hvor stor regional forskel er der på pensionisterne bilvaner:
- Pensionister i hovedstaden er mest billøse – 26 % har ikke bil mod 6-8 % i resten af landet
- Jyder og fynboer gladere for Toyota end sjællændere (11 % mod 8 %)
- Færrest fynboer og sønderjyder kører i VW
- Nordjyder er gladest for Ford (9 % mod 6 % landssnit)
- Sjællændere gladest for Hyundai (7 % mod 4 % i landssnit)
- Midtjyderne gladere for Mercedes end resten af landet (3 % mod 2 % i landssnit)
Hvad sker der med bilen når man bor i lejlighed:
- 39 % af dem som bor i lejlighed har ikke bil, mens kun 4 % af dem som bor i hus ikke har bil
- 21 % af dem som bor i hus har en nyere bil (årgang 2014-16), mens kun 13 % af dem som bor i lejlighed har en nyere bil (årgang 2014-16)
Hvad betyder indkomst før man gik på pension for bilvanerne:
- Audi er det mærke hvor der er størst forskel på indkomst før pension. 3 % af dem som tjente mere end 25.000 inden pension har Audi, mens dem som tjente mindre er det kun 1 %
- Blandt de rige (+ 25.000 inden pensionering) er det kun 6 % der ikke har bil, for dem som tjente under 20.000 er det 15 %
- Mercedes er lige populært i alle indkomstsegmenter
- Uanset indkomst inden pension er Toyota det mest populære mærke
Bilmærker fordelt på køn afslører meget små forskelle:
- Meget lille forskel på mænds og kvinders genrelle bil-præferencer
- Flest kvinder har ikke bil (14 % mod 9 % af mændene)
- Ford og Suzuki langt mere populær blandt mænd end kvinder (8 % mod 5 %) og Suzuki (6 % mod 4 %)
- Eneste mærker, der er mere populære blandt kvinder end mænd er Skoda, Kia og Volvo
Nøgleord
Kontakter
Pressechef Klaus Fridorf, Sampension
tlf: 6120 1997
Mail: kfr@sampension.dk
Vedhæftede filer
Information om Sampension
Følg pressemeddelelser fra Sampension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sampension
Sampension ansætter ny pressechef6.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Rune Lindberg er fra medio august ansat som pressechef i Sampension. Den nuværende presse- og kommunikationschef, Pia Lykke, fortsætter som afdelings- og kommunikationschef. Sampension opruster på kommunikation og ønsker en tættere kontakt med omverdenen. Selskabet er med aktiver på godt 330 mia. kr. Danmarks tredjestørste pensionsselskab. “Vi har budskaber, som vi mener kan gavne danskerne. Det gælder bl.a. at være opmærksom på, at selskaberne opfører sig ordentligt, når man forvalter deres opsparing til pensionen. Derfor styrker vi kommunikationen til omverdenen,” siger kommunikationsdirektør Michael Carlsen, Sampension. Rune Lindberg er 38 år og har tidligere været ansat i DI, PensionDanmark og senest i PFA.
Sampension ansætter ny kommunikationsdirektør20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erfaren profil skal stå i spidsen for Sampensions kommunikationsindsats
15 pct. vækst i indbetalingerne til Sampension3.3.2021 12:10:00 CET | Pressemeddelelse
2020 bød på solid vækst i kundernes indbetalinger på godt 15 % til 11,7 mia. kroner i Sampension. Indskud udgjorde 2,8 mia. kr., hvilket er en stigning på 59 %. Samtidig med vækst og øget aktivitet holdes omkostningerne til administration i ro på 384 kr. pr. forsikrede. Året viste også et øget fokus på ansvarlige investeringer med faldende klimaaftryk til følge.
Pensionskunder får stor gevinst på Boozt-aktier3.2.2021 10:27:10 CET | Pressemeddelelse
Pensionsselskabet Sampension har solgt sin aktieandel i online modetøjsforretningen Boozt for næsten trekvart milliard kroner. Det kommer nu pensionskunderne til gode.
Afkast runder 10 mia. kr. i 202012.1.2021 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Sampension Liv har samlet set opnået 10,3 mia. kr. i afkast i 2020. I markedsrente har kunderne opnået op til 7,7 pct. i afkast afhængig af alder og risiko. I gennemsnitsrente udgjorde afkastet 6,5 pct.