Danske nyhedsmedier får større udvalg af billeder

Redaktionerne på de danske nyhedsmedier får nu adgang til et langt større udvalg af billeder.

Billedbureauet Scanpix flyttede i denne uge ind hos den nye ejer Ritzaus Bureau, og dermed er det nye Ritzau Scanpix en realitet. Det betyder, at danske nyhedsmedier, der enten har været kunder hos Scanpix eller hos Ritzau Foto (Polfoto), nu får langt flere nyhedsbilleder at vælge imellem.

”Det nye Ritzau Scanpix giver en lang række fordele for de danske nyhedsmedier sammenlignet med før. Med sammenlægningen skabes simpelthen et stærkt dansk alternativ til den internationale konkurrence, samtidig med at dækningen af begivenheder i Danmark styrkes”, siger direktør Kris Kjær Nielsen, Ritzau Scanpix.

Ritzaus Bureau købte i foråret 2017 billedbureauet Polfoto og den 1. januar overtog Ritzau også Scanpix. De to billedbureauer er nu lagt sammen i Ritzau Scanpix. Alle kunder er flyttet over på samme billedsystem, der nu har ca. 100 millioner billeder i arkivet og ca. 75 leverandører af billeder inden for alle stofområder.

Med sammenlægningen har Ritzau styrket sin position som mediernes nyhedsbureau, der leverer tekst, lyd og billede i de formater, som medierne efterspørger.

”I en nyhedstjeneste er tekst og billeder to sider af samme sag. Og med sammenlægningen og et stærkt fokus på kundernes behov, har vi nu rigtig gode muligheder for at finde nye veje og løsninger, der skaber værdi,” siger Kris Kjær Nielsen.

Direktøren forudser, at etableringen af Ritzau Scanpix kan betyde et vendepunkt for dansk pressefoto.

”Sammenlægningen skaber grundlag for en styrkelse af nyhedsdækningen i Danmark, bl.a. med en større bredde i dækningen. Samtidig får vi flere ressourcer til udvikling af redaktionelle værktøjer til danske medier,” siger Kris Kjær Nielsen.

Ritzaus Bureau/Ritzau Scanpix:

Ritzau Scanpix er Danmarks førende billedbureau med over 100 millioner billeder i de digitale og fysiske arkiver. Ritzau Scanpix producerer, distribuerer og sælger billeder og arbejder tæt sammen med søsterselskaber i Sverige og Norge samt store internationale aktører som AP, Reuters og AFP.

Ritzau Scanpix er en del af Ritzaus Bureau, der er Danmarks førende nyhedsbureau med fokus på hurtig og troværdig nyhedsproduktion.  Ritzaus Bureau leverer døgnet rundt nyheder i tekst lyd og billeder til de danske medier, myndigheder, organisationer og virksomheder.

For yderligere kommentarer kontakt:

Direktør Kris Kjær Nielsen, Ritzau Scanpix på tlf. 40 33 29 78

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2017 med et overskud før skat for koncernen på 5,3 mio. kr.6.4.2018 13:13pressemeddelelse