Danske modehuse tjener flere penge
Den halvårlige modeuge i København er i gang, og den danske tøjbranche kan glæde sig over fortsat fremgang blandt andet trukket af den tyske efterspørgsel. Detailhandlen derimod lider stadig under danskernes stigende nethandel af tøj, sko og smykker men er blevet lidt bedre til at tjene penge. Det viser Deloittes halvårlige temperaturmåling på udviklingen i den danske tøjbranche.
”Modebranchen har det godt. Både omsætning og overskud er stigende. Flere af branchens store aktører har fået vendt skuden efter en nedgang året forinden. Eksporten stiger fortsat trukket frem af, at Tysklands efterspørgsel tordner frem med en vækst på cirka 14 procent,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Hos producenter og engroshandel steg den gennemsnitlige omsætning pr. ansat til 4,6 mio.kr. i 2016/17, hvilket svarer til en stigning på 400.000 kr. Den gennemsnitlige overskudsgrad var i 2016/17 på 10,8 procent, hvilket er en stigning på hele 7,5 procentpoint. Den tyske vækst i efterspørgslen på 14 procent er blandt andet drevet af stigende salg til internetbutikken Zalando.
Butikkerne lider men tjener mere
Hos modebutikkerne går det knapt så godt. De er fortsat voldsomt pressede af, at tøj, sko og smykker er den mest populære vare at købe på nettet frem for i de fysiske butikker. En udvikling, der tager til. Omsætningen i detailhandlen har derfor udviklet sig fladt de forgangne tre år.
”Vi ser alligevel en bedring hos detailhandlen, hvor man er blevet dygtigere til at tjene penge. Det viser, at der stadig er plads til de gode købmænd,” siger Morten Gade Steinmetz.
Han peger på, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat på to år er steget fra 24.000 kr. pr. år i 2014/15 til 47.000 kr. i 2016/17. Den gennemsnitlige overskudsgrad er steget fra 2,0% i 2014/15 til 3,6% i 2016/17. Det er imidlertid stadig 23 procent af virksomhederne, der er i risikozonen for konkurs, og 38 procent af virksomhederne, der kører med underskud.
Midtvejsanalysen af dansk mode
Deloittes Modeanalyse giver hvert år i sensommeren op til modeugen et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter. I forbindelse med vinterhalvårets modeuge udkommer en midtvejsanalyse. Populationen består af 877 engrosvirksomheder og 1677 detailvirksomheder. Analysen er baseret på offentliggjorte selskabsregnskaber frem til december 2017.
NB: Midtvejsanalysen er vedhæftet
Nøgleord
Kontakter
Kontakt:
Morten Steinmetz, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Morten er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum