Danske modehuse tjener flere penge

Især Tysklands efterspørgsel efter dansk modetøj trækker salget op. Detailhandelen oplever bedring, selv om danskerne fortsat handler mere på nettet.
Modebranchen har det godt. Både omsætning og overskud er stigende.

Den halvårlige modeuge i København er i gang, og den danske tøjbranche kan glæde sig over fortsat fremgang blandt andet trukket af den tyske efterspørgsel. Detailhandlen derimod lider stadig under danskernes stigende nethandel af tøj, sko og smykker men er blevet lidt bedre til at tjene penge. Det viser Deloittes halvårlige temperaturmåling på udviklingen i den danske tøjbranche.

”Modebranchen har det godt. Både omsætning og overskud er stigende. Flere af branchens store aktører har fået vendt skuden efter en nedgang året forinden. Eksporten stiger fortsat trukket frem af, at Tysklands efterspørgsel tordner frem med en vækst på cirka 14 procent,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.

Hos producenter og engroshandel steg den gennemsnitlige omsætning pr. ansat til 4,6 mio.kr. i 2016/17, hvilket svarer til en stigning på 400.000 kr. Den gennemsnitlige overskudsgrad var i 2016/17 på 10,8 procent, hvilket er en stigning på hele 7,5 procentpoint. Den tyske vækst i efterspørgslen på 14 procent er blandt andet drevet af stigende salg til internetbutikken Zalando.

Butikkerne lider men tjener mere
Hos modebutikkerne går det knapt så godt. De er fortsat voldsomt pressede af, at tøj, sko og smykker er den mest populære vare at købe på nettet frem for i de fysiske butikker. En udvikling, der tager til. Omsætningen i detailhandlen har derfor udviklet sig fladt de forgangne tre år.

”Vi ser alligevel en bedring hos detailhandlen, hvor man er blevet dygtigere til at tjene penge. Det viser, at der stadig er plads til de gode købmænd,” siger Morten Gade Steinmetz.

Han peger på, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat på to år er steget fra 24.000 kr. pr. år i 2014/15 til 47.000 kr. i 2016/17. Den gennemsnitlige overskudsgrad er steget fra 2,0% i 2014/15 til 3,6% i 2016/17. Det er imidlertid stadig 23 procent af virksomhederne, der er i risikozonen for konkurs, og 38 procent af virksomhederne, der kører med underskud.

Midtvejsanalysen af dansk mode
Deloittes Modeanalyse giver hvert år i sensommeren op til modeugen et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter. I forbindelse med vinterhalvårets modeuge udkommer en midtvejsanalyse. Populationen består af 877 engrosvirksomheder og 1677 detailvirksomheder. Analysen er baseret på offentliggjorte selskabsregnskaber frem til december 2017.

NB: Midtvejsanalysen er vedhæftet

Kontakt:
Morten Steinmetz, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Morten er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25

Modebranchen har det godt. Både omsætning og overskud er stigende.
Morten Steinmetz
Morten Steinmetz