Danske Medier til medieforhandlerne: Regeringen må levere på sit tech-løfte lige nu
”Uret tikker, og det tikker desværre hurtigt. EU-forhandlingerne om kontrol med tech-giganterne er inde i sin absolut sidste fase, og her er stadig alvorlige mangler. Så vi har ikke den luksus, at vi kan vente helt til, at medieforhandlingerne er i mål senere på foråret. Der skal leveres på de gode intentioner i udspillet lige nu,” siger Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup.
Udfordringen er særdeles reel. Nyhedsmedierne ser løbende, hvordan søgemaskiner og sociale medier i stigende grad udfaser mediers indhold ved at skrue ned for antallet af nyheder i feeds eller fjerne billeder og snippets for enten at presse udgivere til at frasige sig deres ophavsret, betale for at blive vist, eller til at indgå i ufordelagtige aftaler, der giver tech-giganterne en stor andel af brugernes betaling for nyhedsindhold og kvalitetsjournalistik.
Danske Medier mener derfor, det er afgørende, at man fra regeringens side lægger maksimalt pres på de afsluttende forhandlinger mellem EU-Kommissionen, Rådet og EU-Parlamentet om Digital Markets Act (DMA), for at sikre presseudgivere fair adgang til alle platformtjenester, som både Europa-Parlamentet og flere lande, herunder Danmark, støtter op om. Desværre er EU-Kommissionen med Vestager i spidsen fodslæbende i spørgsmålet.
”Regeringen skriver eksplicit i sit udspil, at man agter at samle ligesindede lande i opgøret med tech-giganterne. Det må regeringen gøre nu i dette vigtige spørgsmål og sammen gå til det franske EU-formandskab for at presse EU-Kommissionen til at levere et stærkere resultat, end det der er på bordet lige nu. Hvis vi misser denne historiske mulighed, er intentionerne ikke andet end pæne ord på et stykke papir i Danmark. Langt fra dér, hvor kampen for troværdige nyheder står. En kamp, der i disse uger desværre igen viser sig relevant med den vidtgående misinformation, vi ser om krisen i Ukraine,” siger Mads Brandstrup.
Implementeringen af første del af ophavsretsdirektivet var en væsentlig milepæl, der giver danske udgivere mulighed for at forhandle kollektivt med gatekeepere om et passende vederlag for brug af pressepublikationer. En dansk enegang er dog desværre ikke tilstrækkeligt til at dæmme op for tech-giganternes uforholdsmæssige forhandlingsstyrke over for medier. Der er behov for, at DMA pålægger tech-giganterne at behandle presseudgivere retfærdigt på europæisk plan.
Uden denne afgørende ændring risikerer DMA reelt blot at legitimere tech-giganternes urimelige adfærd i søgemaskiner og på de sociale netværk.
Nøgleord
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkLinks
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum