Danske Medier til medieforhandlerne: Regeringen må levere på sit tech-løfte lige nu
Dagens møde om et nyt medieforlig har temaet ‘Demokratisk kontrol med tech-giganterne' og bør resultere i et klart krav til regeringen om at lægge alle kræfter ind i slutspurten af EU-forhandlingerne om netop tech-giganterne.
”Uret tikker, og det tikker desværre hurtigt. EU-forhandlingerne om kontrol med tech-giganterne er inde i sin absolut sidste fase, og her er stadig alvorlige mangler. Så vi har ikke den luksus, at vi kan vente helt til, at medieforhandlingerne er i mål senere på foråret. Der skal leveres på de gode intentioner i udspillet lige nu,” siger Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup.
Udfordringen er særdeles reel. Nyhedsmedierne ser løbende, hvordan søgemaskiner og sociale medier i stigende grad udfaser mediers indhold ved at skrue ned for antallet af nyheder i feeds eller fjerne billeder og snippets for enten at presse udgivere til at frasige sig deres ophavsret, betale for at blive vist, eller til at indgå i ufordelagtige aftaler, der giver tech-giganterne en stor andel af brugernes betaling for nyhedsindhold og kvalitetsjournalistik.
Danske Medier mener derfor, det er afgørende, at man fra regeringens side lægger maksimalt pres på de afsluttende forhandlinger mellem EU-Kommissionen, Rådet og EU-Parlamentet om Digital Markets Act (DMA), for at sikre presseudgivere fair adgang til alle platformtjenester, som både Europa-Parlamentet og flere lande, herunder Danmark, støtter op om. Desværre er EU-Kommissionen med Vestager i spidsen fodslæbende i spørgsmålet.
”Regeringen skriver eksplicit i sit udspil, at man agter at samle ligesindede lande i opgøret med tech-giganterne. Det må regeringen gøre nu i dette vigtige spørgsmål og sammen gå til det franske EU-formandskab for at presse EU-Kommissionen til at levere et stærkere resultat, end det der er på bordet lige nu. Hvis vi misser denne historiske mulighed, er intentionerne ikke andet end pæne ord på et stykke papir i Danmark. Langt fra dér, hvor kampen for troværdige nyheder står. En kamp, der i disse uger desværre igen viser sig relevant med den vidtgående misinformation, vi ser om krisen i Ukraine,” siger Mads Brandstrup.
Implementeringen af første del af ophavsretsdirektivet var en væsentlig milepæl, der giver danske udgivere mulighed for at forhandle kollektivt med gatekeepere om et passende vederlag for brug af pressepublikationer. En dansk enegang er dog desværre ikke tilstrækkeligt til at dæmme op for tech-giganternes uforholdsmæssige forhandlingsstyrke over for medier. Der er behov for, at DMA pålægger tech-giganterne at behandle presseudgivere retfærdigt på europæisk plan.
Uden denne afgørende ændring risikerer DMA reelt blot at legitimere tech-giganternes urimelige adfærd i søgemaskiner og på de sociale netværk.
Nøgleord
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkLinks
Information om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Medieaftalen byder på positive tiltag, men smalt forlig viser samtidig behov for fortsat at sikre frie og uafhængige danske medier21.5.2022 12:41:48 CEST | Pressemeddelelse
Dagens medieaftale indebærer et kærkomment løft af lokale og regionale medier og sætter gode ambitioner for en fortsat hård linje over for techgiganterne. Danske Medier har hele vejen igennem kæmpet for en bred aftale, der skulle sikre ro og tryghed om private mediers rammevilkår, og det er en stor skuffelse, at det ikke er lykkedes.
Christina Blaagaard bliver ny formand for Danske Medier18.5.2022 12:01:31 CEST | Pressemeddelelse
På Danske Mediers generalforsamling i dag blev Christina Blaagaard valgt som ny formand for de private mediers brancheorganisation. Christina Blaagaard er CEO i Teknologiens Mediehus, og med sig bringer hun solidt kendskab og erfaring med teknologi, forretningsudvikling og ikke mindst betydningen af frie, uafhængige medier.
Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele27.4.2022 12:05:09 CEST | Pressemeddelelse
Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021.
28. oktober mødes den danske lydbranche igen til Audiodays21.4.2022 12:12:44 CEST | Pressemeddelelse
Audiodays sætter igen fokus på alle aspekter af lyd. Hvordan man udvikler sin ide, forløser fortællingen og understøtte den med lyd til, hvordan man får sin podcast eller lydbog ud at leve. Audiodays afdækker forretningsmodeller og diskutere de politiske rammevilkår og er stedet hvor lydbranchen mødes for at lære, blive inspireret og netværke.
Det Danske Reklamemarked 2021 – Accelererende vækst for digital annoncering21.4.2022 10:24:53 CEST | Pressemeddelelse
IRM udgiver i dag Det Danske Reklamemarked 2021 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum