Danske Medier: Media Freedom Act skal ændres, hvis den skal leve op til sit oprindelige formål om at styrke frie medier i EU
EU-Kommissionen har netop præsenteret Media Freedom Act (MFA), der har til formål at skabe bedre vilkår for medier i de EU-lande, hvor medierne er under pres fra bl.a. statslig indblanding og censur. Administrerende direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, slår også fast, at man bør gentænke forslaget, hvis det skal have den ønskede effekt for at skabe bedre vilkår for pressede medier i EU.
”Først og fremmest skal det slås fast med syvtommersøm: Danske Medier ser med bekymring mod de EU-medlemsstater, som krænker den frie presses uafhængighed og journalisters ytringsfrihed og beskyttelse. Det er en dagsorden, som vi kæmper for hver eneste dag, og som vi mener har helt afgørende betydning for sammenhængskræften i vores samfund. Vi ser derfor også positivt på selve grundlaget for forslaget, som er at skabe bedre beskyttelse fra statslig indblanding,” siger Mads Brandstrup.
Dog mener den adm. direktør, at der er en række problemer med det konkrete indhold i Media Freedom Act:
”Kommissionen skyder langt forbi målet, når den foreslår at håndtere problemerne i enkelte medlemsstater med en bred og indgribende EU-lovgivning i mediemarkeder som fungerer. Medier er i dag reguleret i national lovgivning – og sådan skal det blive ved med at være. Forslaget bør under ingen omstændigheder krænke nationale kompetencer på medieområdet, og initiativet bør alene bidrage til at styrke europæiske medier på måder, hvor EU har kompetencer og som ikke skader velfungerende medier eller deres selvstændighed,” understreger Mads Brandstrup.
Danske Medier vil følge forhandlingerne i både Europa-Parlamentet og Ministerrådet på tætteste hold med henblik på at fjerne forslagets tidsler. Såfremt dette ikke lykkes, vil foreningen genoverveje sin holdning til forslaget og potentielt anbefale at afvise forslaget i sin helhed.
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum