Danske Medier går sammen med nordiske søsterorganisationer om at oprette Ukrainian Media Fond
Siden begyndelsen af marts har nordiske medieorganisationer arbejdet intensivt for at rejse midler til støtte for ukrainske medier. Nu går organisationerne sammen med polske Gazeta Wyborcza Foundation om at oprette en fond, der skal sikre grundlag for medierne på længere sigt. Der er d.d. indsamlet godt 3,2 mio. kr. og med et bidrag på 0,5 mio. kr. fra JP/Politikens Hus runder den danske del af indsamlingen nu 1 mio. kr.

”Det står desværre klart, at det ikke er nok at tænke i akut levering af skudsikre veste, hjelme og andet sikkerhedsudstyr. For at sikre, at de uafhængige, ukrainske medier kan fortsætte med at bringe nyheder, er der brug for en mere vedvarende understøttelse. Takket været den store opbakning fra danske medievirksomheder, er vi i stand til at tilpasse indsatsen til den ekstraordinære situation, Ukraine står i,” udtaler Danske Mediers adm. direktør om nødvendigheden af at oprette en egentlig fond.
Først og fremmest skal fonden yde økonomisk støtte til de ukrainske medier efter grundlaget for bl.a. annonceindtægter er revet væk under medierne. Medierne kæmper med at betale operationelle udgifter, og som konsekvens har mange journalister, der er blevet tilbage i landet for at dække krigen, ingen indkomst til at forsørge sig selv og deres familie. Fondens midler skal derfor blandt andet gå til journalisters lønninger.
”Behovet for journalister, der sandfærdigt rapporterer fra forskellige dele af Ukraine er afgørende i den informationskrig, vi sideløbende ser udspille sig på særligt internettet. Det er af en grund, at man siger, at sandheden er det første offer i krig, og propaganda i form af trolls og deep fake er blevet en uundgåelig del af moderne krigsførelse. Jeg ser det derfor som vores pligt at støtte op om journalisternes arbejde i regionen,” siger Mads Brandstrup.
Fondens arbejde er delt på fire områder. Til dels handler indsatsen om at sikre den akutte understøttelse af operationel drift og levering af sikkerhedsudstyr. Derudover skal fonden sikre, at journalister og deres familier kan genhuses i andre europæiske lande, hvis det bliver nødvendigt, samt levere langsigtet finansiering og infrastruktur til genopbyggelse af medierne i kølvandet på krigens konsekvenser.
Parterne bag fonden tæller Gazeta Wyborcza Foundation, Danske Medier, Bonnier News, Medialiitto, Mediebedriftene, News Media Finland og TU Medier i Sverige. Fonden oprettes med midlerne, der er indsamlet fra bl.a. danske medievirksomheder siden marts. Alle danske medier kan fortsat bidrage til indsamlingen ved at henvende sig til mail@danskemedier.dk.
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkBilleder

Links
Information om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Christina Blaagaard bliver ny formand for Danske Medier18.5.2022 12:01:31 CEST | Pressemeddelelse
På Danske Mediers generalforsamling i dag blev Christina Blaagaard valgt som ny formand for de private mediers brancheorganisation. Christina Blaagaard er CEO i Teknologiens Mediehus, og med sig bringer hun solidt kendskab og erfaring med teknologi, forretningsudvikling og ikke mindst betydningen af frie, uafhængige medier.
Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele27.4.2022 12:05:09 CEST | Pressemeddelelse
Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021.
28. oktober mødes den danske lydbranche igen til Audiodays21.4.2022 12:12:44 CEST | Pressemeddelelse
Audiodays sætter igen fokus på alle aspekter af lyd. Hvordan man udvikler sin ide, forløser fortællingen og understøtte den med lyd til, hvordan man får sin podcast eller lydbog ud at leve. Audiodays afdækker forretningsmodeller og diskutere de politiske rammevilkår og er stedet hvor lydbranchen mødes for at lære, blive inspireret og netværke.
Det Danske Reklamemarked 2021 – Accelererende vækst for digital annoncering21.4.2022 10:24:53 CEST | Pressemeddelelse
IRM udgiver i dag Det Danske Reklamemarked 2021 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research.
The New York Times oplægsholdere til uddelingen af Danske Mediers Designpriser1.4.2022 11:43:36 CEST | Aktuelt
Danske Medier løfter nu sløret for oplægsholderne til dette års uddeling af Danske Mediers Designpriser, der i år finder sted den 2. juni på Restaurant SULT i København.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum