Danske Medier går sammen med nordiske søsterorganisationer om at oprette Ukrainian Media Fond

Siden begyndelsen af marts har nordiske medieorganisationer arbejdet intensivt for at rejse midler til støtte for ukrainske medier. Nu går organisationerne sammen med polske Gazeta Wyborcza Foundation om at oprette en fond, der skal sikre grundlag for medierne på længere sigt. Der er d.d. indsamlet godt 3,2 mio. kr. og med et bidrag på 0,5 mio. kr. fra JP/Politikens Hus runder den danske del af indsamlingen nu 1 mio. kr.
Copyright © Depositphotos, 2022

”Det står desværre klart, at det ikke er nok at tænke i akut levering af skudsikre veste, hjelme og andet sikkerhedsudstyr. For at sikre, at de uafhængige, ukrainske medier kan fortsætte med at bringe nyheder, er der brug for en mere vedvarende understøttelse. Takket været den store opbakning fra danske medievirksomheder, er vi i stand til at tilpasse indsatsen til den ekstraordinære situation, Ukraine står i,” udtaler Danske Mediers adm. direktør om nødvendigheden af at oprette en egentlig fond.

Først og fremmest skal fonden yde økonomisk støtte til de ukrainske medier efter grundlaget for bl.a. annonceindtægter er revet væk under medierne. Medierne kæmper med at betale operationelle udgifter, og som konsekvens har mange journalister, der er blevet tilbage i landet for at dække krigen, ingen indkomst til at forsørge sig selv og deres familie. Fondens midler skal derfor blandt andet gå til journalisters lønninger.

”Behovet for journalister, der sandfærdigt rapporterer fra forskellige dele af Ukraine er afgørende i den informationskrig, vi sideløbende ser udspille sig på særligt internettet. Det er af en grund, at man siger, at sandheden er det første offer i krig, og propaganda i form af trolls og deep fake er blevet en uundgåelig del af moderne krigsførelse. Jeg ser det derfor som vores pligt at støtte op om journalisternes arbejde i regionen,” siger Mads Brandstrup.

Fondens arbejde er delt på fire områder. Til dels handler indsatsen om at sikre den akutte understøttelse af operationel drift og levering af sikkerhedsudstyr. Derudover skal fonden sikre, at journalister og deres familier kan genhuses i andre europæiske lande, hvis det bliver nødvendigt, samt levere langsigtet finansiering og infrastruktur til genopbyggelse af medierne i kølvandet på krigens konsekvenser.

Parterne bag fonden tæller Gazeta Wyborcza Foundation, Danske Medier, Bonnier News, Medialiitto, Mediebedriftene, News Media Finland og TU Medier i Sverige. Fonden oprettes med midlerne, der er indsamlet fra bl.a. danske medievirksomheder siden marts. Alle danske medier kan fortsat bidrage til indsamlingen ved at henvende sig til mail@danskemedier.dk.

Copyright © Depositphotos, 2022