Danske Medier går sammen med nordiske søsterorganisationer om at oprette Ukrainian Media Fond

”Det står desværre klart, at det ikke er nok at tænke i akut levering af skudsikre veste, hjelme og andet sikkerhedsudstyr. For at sikre, at de uafhængige, ukrainske medier kan fortsætte med at bringe nyheder, er der brug for en mere vedvarende understøttelse. Takket været den store opbakning fra danske medievirksomheder, er vi i stand til at tilpasse indsatsen til den ekstraordinære situation, Ukraine står i,” udtaler Danske Mediers adm. direktør om nødvendigheden af at oprette en egentlig fond.
Først og fremmest skal fonden yde økonomisk støtte til de ukrainske medier efter grundlaget for bl.a. annonceindtægter er revet væk under medierne. Medierne kæmper med at betale operationelle udgifter, og som konsekvens har mange journalister, der er blevet tilbage i landet for at dække krigen, ingen indkomst til at forsørge sig selv og deres familie. Fondens midler skal derfor blandt andet gå til journalisters lønninger.
”Behovet for journalister, der sandfærdigt rapporterer fra forskellige dele af Ukraine er afgørende i den informationskrig, vi sideløbende ser udspille sig på særligt internettet. Det er af en grund, at man siger, at sandheden er det første offer i krig, og propaganda i form af trolls og deep fake er blevet en uundgåelig del af moderne krigsførelse. Jeg ser det derfor som vores pligt at støtte op om journalisternes arbejde i regionen,” siger Mads Brandstrup.
Fondens arbejde er delt på fire områder. Til dels handler indsatsen om at sikre den akutte understøttelse af operationel drift og levering af sikkerhedsudstyr. Derudover skal fonden sikre, at journalister og deres familier kan genhuses i andre europæiske lande, hvis det bliver nødvendigt, samt levere langsigtet finansiering og infrastruktur til genopbyggelse af medierne i kølvandet på krigens konsekvenser.
Parterne bag fonden tæller Gazeta Wyborcza Foundation, Danske Medier, Bonnier News, Medialiitto, Mediebedriftene, News Media Finland og TU Medier i Sverige. Fonden oprettes med midlerne, der er indsamlet fra bl.a. danske medievirksomheder siden marts. Alle danske medier kan fortsat bidrage til indsamlingen ved at henvende sig til mail@danskemedier.dk.
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkBilleder

Links
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum