Danske Medier bifalder kulturministerens udmelding og tager ham på ordet: Der er brug for akut handling

Det er gode nyheder for lokaljournalistikken, at den lovede pulje til ugeaviserne ifølge kulturministeren er lige på trapperne. Det mener brancheorganisationens adm. direktør, der samtidig har en opfordring til regeringen.

I flere år har Christiansborg lovet at frigive midler til de lokale ugeaviser rundt om i Danmark i form af den såkaldte ugeavispulje. Behovet for den lovede håndsrækning er meget stort, da usikkerhed på grund af krisetider rammer de lokalemedier, herunder ugeaviserne, særligt hårdt i formaf stigende priser og faldende annonceindtægteroveni i en omfattende digital omstilling.

Ifølge Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup er lokalmedier helt afgørende demokratisk infrastruktur for borgerne i de mindre byer og landdistrikterne, der både oplyser, skaber debatter og bidrager til sammenhængskraften på tværs af landsdele. Men regional- og lokalmedier er særligt udsatte og følsomme overfor tidens udfordringer og ændringer i forretningsudviklingen. Derfor har brancheorganisationen arbejdet længe på at få politikerne til at frigøre midler til ugeaviserne.

Netop i dag fortæller kulturminister Jakob Engel-Schmidt i et interview med Avisen Danmark, at puljen nu er på vej, og at ugeaviserne derfor kan ånde lettet op. Konkret afsætter regeringen i finansloven for 2023 en pulje til ugeaviserne på 43,1 mio. kr. for at sikre den videre eksistens af lokalmedier i Danmark. Kulturministeren udtaler i Avisen Danmark:

“Det er vigtigt, at der findes lokalmedier i hele Danmark. De er med til at binde Danmark sammen og skabe et fællesskab om de vigtige historier fra dagligdagen i Danmark.”

Det er rigtig godt nyt for lokaljournalistik og nærdemokrati, mener Mads Brandstrup. Han understreger samtidig, at det haster med at få puljen ud og leve:

“Vi er meget glade for, at regeringen har lyttet til branchen og nu udviser reel handling ud fra løfterne. Der har alt for længe været behov for afklaring om den lovede håndsrækning til ugeaviserne,og det kan ikke gå hurtigt nok mednu at få midlerne ud på delokale ugeavisredaktioner. De har ventet i flere år og har akut brug for støtten, der skal styrke oplysning og demokratisk debat udenfor de store byer,” siger den adm. direktør.

“I samme ombæring vil vi igen opfordre regeringen til, at omlægningen af mediestøtten også gennemføres hurtigst muligt, så vi får skabt mere ro og stabilitet om rammerne for at drive private medier i Danmark.”

Læs mere om Danske Mediers mærkesager.