Danske Medier bifalder kulturministerens udmelding og tager ham på ordet: Der er brug for akut handling
I flere år har Christiansborg lovet at frigive midler til de lokale ugeaviser rundt om i Danmark i form af den såkaldte ugeavispulje. Behovet for den lovede håndsrækning er meget stort, da usikkerhed på grund af krisetider rammer de lokalemedier, herunder ugeaviserne, særligt hårdt i formaf stigende priser og faldende annonceindtægteroveni i en omfattende digital omstilling.
Ifølge Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup er lokalmedier helt afgørende demokratisk infrastruktur for borgerne i de mindre byer og landdistrikterne, der både oplyser, skaber debatter og bidrager til sammenhængskraften på tværs af landsdele. Men regional- og lokalmedier er særligt udsatte og følsomme overfor tidens udfordringer og ændringer i forretningsudviklingen. Derfor har brancheorganisationen arbejdet længe på at få politikerne til at frigøre midler til ugeaviserne.
Netop i dag fortæller kulturminister Jakob Engel-Schmidt i et interview med Avisen Danmark, at puljen nu er på vej, og at ugeaviserne derfor kan ånde lettet op. Konkret afsætter regeringen i finansloven for 2023 en pulje til ugeaviserne på 43,1 mio. kr. for at sikre den videre eksistens af lokalmedier i Danmark. Kulturministeren udtaler i Avisen Danmark:
“Det er vigtigt, at der findes lokalmedier i hele Danmark. De er med til at binde Danmark sammen og skabe et fællesskab om de vigtige historier fra dagligdagen i Danmark.”
Det er rigtig godt nyt for lokaljournalistik og nærdemokrati, mener Mads Brandstrup. Han understreger samtidig, at det haster med at få puljen ud og leve:
“Vi er meget glade for, at regeringen har lyttet til branchen og nu udviser reel handling ud fra løfterne. Der har alt for længe været behov for afklaring om den lovede håndsrækning til ugeaviserne,og det kan ikke gå hurtigt nok mednu at få midlerne ud på delokale ugeavisredaktioner. De har ventet i flere år og har akut brug for støtten, der skal styrke oplysning og demokratisk debat udenfor de store byer,” siger den adm. direktør.
“I samme ombæring vil vi igen opfordre regeringen til, at omlægningen af mediestøtten også gennemføres hurtigst muligt, så vi får skabt mere ro og stabilitet om rammerne for at drive private medier i Danmark.”
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum