Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister
Det er ikke kun de stolte kokke og køkkenchefer, der kan tillade sig at juble, når Michelin-guiden senere i dag uddeler sine stjerne og hæder. Også de lokale turismeaktører kan begynde at finde smilene frem.
Hver tredje udenlandske turist har nemlig madoplevelser, gastronomi og det at spise ude som en af sine væsentligste grunde til at vælge Danmark som feriested. Og for at tiltrække endnu flere af disse mad- og gastroturister til Danmark og styrke efterspørgslen efter danske fødevarer, lancerer VisitDenmark nu en kampagne om dansk mad af høj kvalitet.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Den store danske madkunst, vi oplever de her år, er med til at skabe en tilsvarende stor forretning i restaurations- og turismeerhvervene. Vi ser i hvert fald, at en stigende andel af turisterne kommer til Danmark for at prøve de madoplevelser, vi har at tilbyde. Og det er jo ikke længere bare et storbyfænomen, men også noget, som kroerne, gårdbutikkerne og fødevareproducenterne ude i landet kan mærke. På den måde er dansk madkunst med til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark.”
I ni videoer kommer der derfor fokus på forskellig dansk natur, råvarer og på de personer, der producerer dem. Kampagnen viser bl.a. vin fra Vestsjælland, østers fra Vadehavet, det sønderjyske kagebord og øl fra de københavnske brokvarterer. Der kommer også senere videoer med lokale råvarer på Læsø, gårdbutikker og råvarer fra østjyske køkkenhaver.
”Vi styrker Danmarks image over for de internationale turister ved at tage dem med ud i landet og vise dem noget af det bedste, Danmark kan præstere, både når det gælder mad, steder og stemninger. Med unikke historier om lokale råvarer, maden, danskerne og destinationernes særkender skaber vi en bred fortælling om Danmark som madland, som for mange vil være en ekstra god grund til at vælge Danmark som ferieland”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.
Kampagnen er især målrettet Tyskland, som er Danmarks største marked, når det gælder fødevarer, og det er også her fra de fleste udenlandske turister i Danmark kommer fra. Fremstødet bliver gennemført i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, FOOD og VisitDenmark.
FAKTA: Hver tredje turist er mad- og gastroturist
- Næsten hver tredje udenlandske turist i Danmark kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra VisitDenmarks seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark.
- En mad- og gastroturist er karakteriseret ved at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark.
- Mad- og gastroturister er attraktive turister for Danmark. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.
Yderligere oplysninger
- Presserådgiver i Erhvervsministeriet, Ditte Vibe Petersen, divipe@em.dk / tlf. 91337097.
- Kommunikationschef i VisitDenmark, Anders Rosbo, tlf. 41107031.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Vibe PetersenPresserådgiver
Tlf:91337097divipe@em.dkBilleder
Links
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Danmark får 11 nye industriparker28.10.2025 09:30:25 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, Dansk Folkeparti, Konservative, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og SF er enige om at udpege 11 industriparker i Danmark. Industriparkerne vil tiltrække investeringer og dermed skabe job og vækst i hele landet.
Presseinvitation: Præsentation af aftale om nye industriparker i Danmark28.10.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tempo er altafgørende i en forandret verden, hvor konkurrencen er skruet helt op. Her må Danmark ikke sakke bagud. Derfor har regeringen en stærk ambition om, at det skal være langt nemmere og hurtigere for produktionsvirksomheder at kunne stikke spaden i jorden. Kommuner i hele landet har ansøgt om at huse en ny industripark, og nu er regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og Socialistisk Folkeparti enige om, hvor et udvalgt antal kommende industriparker skal ligge. Pressen inviteres derfor til pressemøde, hvor regeringen og aftalekredsen vil løfte sløret for lokationerne. Fra regeringen deltager erhvervsminister Morten Bødskov, by-, land- og kirkeminister Morten Dahlin samt klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard. Tid: Tirsdag d. 28. oktober kl 09.30. Sted: Folketinget – pressemødet afholdes i Vandrehallen foran Folketingssalen. Tilmelding er nødvendig og skal ske til presserådgiver Nikolaj Harding på nik
Erhvervsministeren: Rigtigt, at Nets får påbud efter sommerens nedbrud23.10.2025 12:22:29 CEST | Pressemeddelelse
Efter Nets-nedbruddet i juli, har Erhvervsministeriet modtaget en redegørelse om forløbet fra Finanstilsynet. I den forbindelse modtager Nets et påbud for mangelfuld kommunikation under nedbruddet.
Bredt flertal vil trykke på pauseknap for EU-krav til bærerdygtighedsrapportering21.10.2025 17:33:03 CEST | Pressemeddelelse
I dag førstebehandler Folketinget lovforslaget, som skal gennemføre og implementere EU’s såkaldte stop-the-clock-direktiv, der udskyder virksomheders pligt til at rapportere om bæredygtighed (CSRD).
Milliarder på vej til beskyttelse af dansk handelsflåde i tilfælde af krig21.10.2025 16:16:31 CEST | Pressemeddelelse
Et lovforslag, der skal sikre den danske handelsflåde i tilfælde af stormagtskrig eller krig med dansk deltagelse, skal nu førstebehandles i Folketinget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
