Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister
Det er ikke kun de stolte kokke og køkkenchefer, der kan tillade sig at juble, når Michelin-guiden senere i dag uddeler sine stjerne og hæder. Også de lokale turismeaktører kan begynde at finde smilene frem.
Hver tredje udenlandske turist har nemlig madoplevelser, gastronomi og det at spise ude som en af sine væsentligste grunde til at vælge Danmark som feriested. Og for at tiltrække endnu flere af disse mad- og gastroturister til Danmark og styrke efterspørgslen efter danske fødevarer, lancerer VisitDenmark nu en kampagne om dansk mad af høj kvalitet.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Den store danske madkunst, vi oplever de her år, er med til at skabe en tilsvarende stor forretning i restaurations- og turismeerhvervene. Vi ser i hvert fald, at en stigende andel af turisterne kommer til Danmark for at prøve de madoplevelser, vi har at tilbyde. Og det er jo ikke længere bare et storbyfænomen, men også noget, som kroerne, gårdbutikkerne og fødevareproducenterne ude i landet kan mærke. På den måde er dansk madkunst med til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark.”
I ni videoer kommer der derfor fokus på forskellig dansk natur, råvarer og på de personer, der producerer dem. Kampagnen viser bl.a. vin fra Vestsjælland, østers fra Vadehavet, det sønderjyske kagebord og øl fra de københavnske brokvarterer. Der kommer også senere videoer med lokale råvarer på Læsø, gårdbutikker og råvarer fra østjyske køkkenhaver.
”Vi styrker Danmarks image over for de internationale turister ved at tage dem med ud i landet og vise dem noget af det bedste, Danmark kan præstere, både når det gælder mad, steder og stemninger. Med unikke historier om lokale råvarer, maden, danskerne og destinationernes særkender skaber vi en bred fortælling om Danmark som madland, som for mange vil være en ekstra god grund til at vælge Danmark som ferieland”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.
Kampagnen er især målrettet Tyskland, som er Danmarks største marked, når det gælder fødevarer, og det er også her fra de fleste udenlandske turister i Danmark kommer fra. Fremstødet bliver gennemført i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, FOOD og VisitDenmark.
FAKTA: Hver tredje turist er mad- og gastroturist
- Næsten hver tredje udenlandske turist i Danmark kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra VisitDenmarks seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark.
- En mad- og gastroturist er karakteriseret ved at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark.
- Mad- og gastroturister er attraktive turister for Danmark. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.
Yderligere oplysninger
- Presserådgiver i Erhvervsministeriet, Ditte Vibe Petersen, divipe@em.dk / tlf. 91337097.
- Kommunikationschef i VisitDenmark, Anders Rosbo, tlf. 41107031.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Vibe PetersenPresserådgiver
Tlf:91337097divipe@em.dkBilleder
Links
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
2,85 mia. kr. til grøn kritisk infrastruktur i Ukraine23.4.2024 15:01:24 CEST | Pressemeddelelse
Milliardgaranti på 2,85 mia. kr. skal bane vejen for danske vindmøller i Ukraine, og sikre grøn strøm til 500.000 husstande og et tiltrængt boost til Ukraines energiforsyning.
Nyt stærkt erhvervssamarbejde mellem Danmark og Ukraine23.4.2024 15:00:06 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervsminister Morten Bødskov er sammen med en erhvervsdelegation rejst til Ukraine, hvor han bl.a. er mødtes med Ukraines Præsident Volodymyr Zelenskyj. Erhvervsministeren har sammen med Første vicepremierminister og økonomiminister Yulia Svyrydenko underskrevet en aftale, der skal styrke samarbejdet mellem Danmark og Ukraine i kampen for frihed.
Bureaukrati og bøvl forsinker milliardinvesteringer i grøn omstilling22.4.2024 07:00:31 CEST | Pressemeddelelse
En ny redegørelse fra Erhvervsministeriet viser, at den grønne omstilling er bredt forankret i dansk erhvervsliv, men bureaukrati og bøvl er en stopklods. Derfor vil regeringen nu sætte ind med et nyt lovforslag, der skal sikre tempo i klagesager og understøtte hurtigere opstilling af solceller og vindmøller.
Endnu flere midler til støtte af danske erhvervsprojekter i Ukraine15.4.2024 10:16:48 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen afsætter nu nye midler til Ukraine Fonden, som er med til at muliggøre danske virksomheders investeringer i Ukraine. Den ekstra støtte markeres i dag med et besøg fra den ukrainske førstedame, Olena Zelenska, i Danmark. Her deltager Olena Zelenska bl.a. i regeringens Ukraine Investeringsforum.
Presseinvitation: Møde i regeringens Ukraine Investeringsforum12.4.2024 16:04:07 CEST | Pressemeddelelse
Pressen inviteres til møde i regeringens Ukraine Investeringsforum d. 15. april i Industriens Hus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum