Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister
Det er ikke kun de stolte kokke og køkkenchefer, der kan tillade sig at juble, når Michelin-guiden senere i dag uddeler sine stjerne og hæder. Også de lokale turismeaktører kan begynde at finde smilene frem.
Hver tredje udenlandske turist har nemlig madoplevelser, gastronomi og det at spise ude som en af sine væsentligste grunde til at vælge Danmark som feriested. Og for at tiltrække endnu flere af disse mad- og gastroturister til Danmark og styrke efterspørgslen efter danske fødevarer, lancerer VisitDenmark nu en kampagne om dansk mad af høj kvalitet.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Den store danske madkunst, vi oplever de her år, er med til at skabe en tilsvarende stor forretning i restaurations- og turismeerhvervene. Vi ser i hvert fald, at en stigende andel af turisterne kommer til Danmark for at prøve de madoplevelser, vi har at tilbyde. Og det er jo ikke længere bare et storbyfænomen, men også noget, som kroerne, gårdbutikkerne og fødevareproducenterne ude i landet kan mærke. På den måde er dansk madkunst med til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark.”
I ni videoer kommer der derfor fokus på forskellig dansk natur, råvarer og på de personer, der producerer dem. Kampagnen viser bl.a. vin fra Vestsjælland, østers fra Vadehavet, det sønderjyske kagebord og øl fra de københavnske brokvarterer. Der kommer også senere videoer med lokale råvarer på Læsø, gårdbutikker og råvarer fra østjyske køkkenhaver.
”Vi styrker Danmarks image over for de internationale turister ved at tage dem med ud i landet og vise dem noget af det bedste, Danmark kan præstere, både når det gælder mad, steder og stemninger. Med unikke historier om lokale råvarer, maden, danskerne og destinationernes særkender skaber vi en bred fortælling om Danmark som madland, som for mange vil være en ekstra god grund til at vælge Danmark som ferieland”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.
Kampagnen er især målrettet Tyskland, som er Danmarks største marked, når det gælder fødevarer, og det er også her fra de fleste udenlandske turister i Danmark kommer fra. Fremstødet bliver gennemført i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, FOOD og VisitDenmark.
FAKTA: Hver tredje turist er mad- og gastroturist
- Næsten hver tredje udenlandske turist i Danmark kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra VisitDenmarks seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark.
- En mad- og gastroturist er karakteriseret ved at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark.
- Mad- og gastroturister er attraktive turister for Danmark. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.
Yderligere oplysninger
- Presserådgiver i Erhvervsministeriet, Ditte Vibe Petersen, divipe@em.dk / tlf. 91337097.
- Kommunikationschef i VisitDenmark, Anders Rosbo, tlf. 41107031.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Vibe PetersenPresserådgiver
Tlf:91337097divipe@em.dkBilleder
Links
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Dansk EU-formandskab har sikret solide rammer for sikkerhed og investeringer11.12.2025 14:07:11 CET | Pressemeddelelse
Det danske formandskab har netop indgået en aftale med Europa-Parlamentet, der skal styrke sikkerheden i Europa og beskytte virksomheder mod risikable investeringer. Med de nye fælles regler ruster EU sig til en mere usikker verden og skaber samtidig mere fair og ens konkurrence for erhvervslivet.
Dansk EU-formandskab har sikret, at digitale platforme nu skal stå til ansvar for økonomisk svindel10.12.2025 14:00:10 CET | Pressemeddelelse
En ny aftale mellem EU-parlamentet og Rådet betyder, at store online platforme og søgemaskiner for eksempel Amazon og Facebook får et udvidet ansvar for at forhindre økonomisk svindel.
Dansk formandskab fjerner byrder for 6 mia. kr. og baner vejen for grønne investeringer9.12.2025 06:44:26 CET | Pressemeddelelse
Det danske formandskab og Europa-Parlamentets forhandlere er blevet enige om enklere regler ved rapportering om bæredygtighed. Det betyder, at der for danske virksomheder alene bliver fjernet byrder for minimum 6 mia. kr.
Danske digitale løsninger skal lette EU byrder for 87 mia. euro8.12.2025 08:45:03 CET | Pressemeddelelse
Danmark har skubbet på for at få EU til at sætte turbo på byrdelettelser. Derfor har det danske formandskab fremlagt en handlingsplan, der udnytter digitalisering efter dansk forbillede og løfter EU’s konkurrenceevne markant.
Dansk formandskab sætter kampen mod ulovlige produkter på onlineplatforme på dagsordenen i EU8.12.2025 07:59:22 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsminister Morten Bødskov er i dag i Bruxelles for at deltage i Rådsmøde om konkurrenceevne. Her vil ministeren bl.a. endnu en gang sætte fokus på behovet for en stærk europæisk indsats mod onlineplatforme som Temu.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
