Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister
Det er ikke kun de stolte kokke og køkkenchefer, der kan tillade sig at juble, når Michelin-guiden senere i dag uddeler sine stjerne og hæder. Også de lokale turismeaktører kan begynde at finde smilene frem.
Hver tredje udenlandske turist har nemlig madoplevelser, gastronomi og det at spise ude som en af sine væsentligste grunde til at vælge Danmark som feriested. Og for at tiltrække endnu flere af disse mad- og gastroturister til Danmark og styrke efterspørgslen efter danske fødevarer, lancerer VisitDenmark nu en kampagne om dansk mad af høj kvalitet.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Den store danske madkunst, vi oplever de her år, er med til at skabe en tilsvarende stor forretning i restaurations- og turismeerhvervene. Vi ser i hvert fald, at en stigende andel af turisterne kommer til Danmark for at prøve de madoplevelser, vi har at tilbyde. Og det er jo ikke længere bare et storbyfænomen, men også noget, som kroerne, gårdbutikkerne og fødevareproducenterne ude i landet kan mærke. På den måde er dansk madkunst med til at skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark.”
I ni videoer kommer der derfor fokus på forskellig dansk natur, råvarer og på de personer, der producerer dem. Kampagnen viser bl.a. vin fra Vestsjælland, østers fra Vadehavet, det sønderjyske kagebord og øl fra de københavnske brokvarterer. Der kommer også senere videoer med lokale råvarer på Læsø, gårdbutikker og råvarer fra østjyske køkkenhaver.
”Vi styrker Danmarks image over for de internationale turister ved at tage dem med ud i landet og vise dem noget af det bedste, Danmark kan præstere, både når det gælder mad, steder og stemninger. Med unikke historier om lokale råvarer, maden, danskerne og destinationernes særkender skaber vi en bred fortælling om Danmark som madland, som for mange vil være en ekstra god grund til at vælge Danmark som ferieland”, siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.
Kampagnen er især målrettet Tyskland, som er Danmarks største marked, når det gælder fødevarer, og det er også her fra de fleste udenlandske turister i Danmark kommer fra. Fremstødet bliver gennemført i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, FOOD og VisitDenmark.
FAKTA: Hver tredje turist er mad- og gastroturist
- Næsten hver tredje udenlandske turist i Danmark kan karakteriseres som en mad- og gastroturist ud fra VisitDenmarks seneste undersøgelse af Internationale mad- og gastroturister i Danmark.
- En mad- og gastroturist er karakteriseret ved at madoplevelser, gastronomi og det at spise ude har høj eller afgørende betydning for, at de vælger at holde ferie i Danmark.
- Mad- og gastroturister er attraktive turister for Danmark. De har et højere forbrug end den gennemsnitlige udenlandske turist, flere af dem vil gerne hertil igen, og de er godt tilfredse med deres ferie i Danmark.
Yderligere oplysninger
- Presserådgiver i Erhvervsministeriet, Ditte Vibe Petersen, divipe@em.dk / tlf. 91337097.
- Kommunikationschef i VisitDenmark, Anders Rosbo, tlf. 41107031.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Vibe PetersenPresserådgiver
Tlf:91337097divipe@em.dkBilleder
Links
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Nye milliardinvesteringer på vej til Danmarks grønne industri19.9.2025 11:00:11 CEST | Pressemeddelelse
Ni virksomheder vil med hjælp fra regeringens grønne investeringsordning investere omkring 3 mia. kr. i syv projekter inden for danskproducerede vindmøller og teknologi til Power-to-X. Det skal sikre etableringen eller udvidelsen af produktionsfaciliteter i Danmark.
Regeringen vil skabe mere konkurrence om priserne på benzin og diesel18.9.2025 13:18:32 CEST | Pressemeddelelse
Der er brug for at tage et opgør med konkurrencen på benzin og diesel. Derfor vil regeringen nu styrke konkurrencen, og det kan spare bilisterne for op til 2.000 kr. om året. Ændringerne træder i kraft allerede 1. december.
Presseinvitation: Præsentation af nye tiltag der skal gøre danskernes hverdag billigere17.9.2025 17:15:42 CEST | Pressemeddelelse
Styrket konkurrence på de danske markeder kan medvirke til, at danskerne får flere penge mellem hænderne. Torsdag den 18. september inviterer erhvervsminister Morten Bødskov og transportminister Thomas Danielsen til præsentation af nye, målrettede initiativer, der skal bidrage til at styrke konkurrencen og give danske familier bedre muligheder for at få økonomien til at hænge sammen. Efter præsentationen vil der være mulighed for bilaterale interviews med erhvervsminister Morten Bødskov og transportminister Thomas Danielsen. Tid: Torsdag d. 18. september kl. 13:15 Sted: Enghavevej 199, 2450 København, på hjørnet af Sydhavns Plads og Enghavevej ved skulpturen ’Anchor’.
Endnu mere hjælp til SMV’ers vækstdrømme17.9.2025 11:09:52 CEST | Pressemeddelelse
Den SMV-rettede vejledningsindsats på Virksomhedsguiden får nu endnu mere fokus på at hjælpe SMV’er, når de skal investere i nye produktionsanlæg. Indsatsen supplerer regeringens tiltag ’Rød løber for produktionsvirksomheder’, som også omfatter en statslig one-stop-shop og udpegning af industriparker i flere af landets kommuner.
Erhvervsministeren rejser til Berlin15.9.2025 09:00:13 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervsminister Morten Bødskov besøger de næste to dage Berlin. Fokus er på Europas konkurrenceevne, herunder investeringer i morgendagens teknologier, forenkling og kortere godkendelsesprocedurer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum