Danske lufthavne står sammen om at sikre tryghed og lige tilgængelighed for personer med usynlige handicap

Medarbejderne i Aarhus, Aalborg, Billund, Bornholm, Esbjerg og Midtjyllands lufthavn har over de seneste måneder alle været gennem et undervisningsforløb, der også tidligere har været gennemført i Københavns Lufthavn. Forløbet gør medarbejderne bedre i stand til at møde passagerer, der lever med forskellige typer af usynlige handicap og skjulte diagnoser. I undervisningsforløbet er den internationalt anerkendte solsikkesnor blevet introduceret for medarbejderne.
Solsikkesnoren lanceres samlet på tværs af branchen
Dermed er medarbejderne i alle de større danske lufthavne fra 1. oktober klar til at byde solsikkesnoren og dens bærere velkommen – og dermed skabe rammen for en tryg rejseoplevelse. I undervisningsmaterialet, der består af seks film, hører lufthavnsmedarbejderne om oplevelser, dilemmaer og behov på turen gennem lufthavnen fra personer, der selv lever med hhv. autisme, ADHD, angst, ordblindhed, hjerneskade, talehandicap, synshandicap, hørehandicap, depression, demenssygdomme, mv.
Solsikkesnoren bæres af dem, der ønsker at sende et tydeligt signal til de medarbejdere, de møder i lufthavnsmiljøet: ”Jeg har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, og derfor kan jeg have brug for mere hjælp, ekstra tid eller tålmodighed.”
Internationalt symbol, der spreder sig på tværs af brancher
Solsikkesnoren er et internationalt symbol og sikrer bl.a., at man som rejsende ikke føler, at man skal forklare sig eller behøver udtrykke, hvis et særligt behov for forståelse, tid eller tålmodighed opstår. For medarbejderne er snoren et redskab, der sikrer, at man afsætter den nødvendige tid til at give den rette hjælp til dem, der ikke nødvendigvis ser ud til at have et behov. I Storbritannien blev snoren først lanceret i Londons Gatwick Airport i 2016. Siden har den spredt sig til øvrige britiske lufthavne og er nu også meget udbredt i mange andre brancher.
Solsikkesnoren giver en ekstra dimension i servicen i Billund Lufthavn
Billund Lufthavn stræber altid efter, at det skal være en god oplevelse at besøge lufthavnen – fra sofa til flysæde og hjem igen. Det gælder for alle rejsende. Så snart passagererne parkerer i parkeringshuset, skal de føle sig velkommen og hjulpet, hvis de har brug for hjælp. Ditte Bank Thorsager, Head of Passenger Experience Billund Lufthavn, byder derfor introduktionen af solsikkesnoren velkommen i danske lufthavne, da det bliver muligt af favne bredere med servicen:
”Snoren er en kæmpe succes i Storbritannien, og det forventer vi også, at den bliver i Billund Lufthavn. Det skal være nemt at bede om hjælp, og det skal være nemt at få hjælpen. Vi sætter service øverst på dagsordenen, men det centrale i at introducere snoren er, at medarbejderne i hele lufthavnen får endnu bedre forudsætninger for at tilbyde præcis den service og hjælp, som passagererne har brug for. På den måde bliver vi en endnu bedre samarbejdspartner i mødet med personer med et usynligt handicap.”
Solsikkesnores kan introduceres bredt i andre virksomheder
Videnscenter om handicap er i øjeblikket ved at afsøge mulige samarbejdspartnere, der vil være med til at udbrede og udvikle solsikkesnoren og dertilhørende træningsmateriale. Målet er, at solsikkesnoren let kan lanceres af alle virksomheder, der måtte have interesse i at skabe lige tilgængelighed og gode kundeoplevelser for personer med usynlige handicap.
Kontaktoplysninger til Videnscenter om handicap: Dorte Nørregaard, centerchef: 40922764 / dn@handivid.dk
Kontakter
Ditte Bank ThorsagerHead of Passenger Experience
Tlf:30165883dbt@bll.dkMads Bisp AgersnapPR Manager
Tlf:30165877mbp@bll.dkBilleder

Information om Billund Lufthavn
Følg pressemeddelelser fra Billund Lufthavn
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Billund Lufthavn
Tre nye ruter skyder sommeren i gang i Billund Lufthavn1.7.2025 16:36:07 CEST | Pressemeddelelse
Gdańsk, Vilnius og London Gatwick er blandt de nye destinationer, som åbner i Billund Lufthavn – højsæsonen er kommet godt fra start.
Wizz Air markerer 10 års jubilæum i Billund Lufthavn med markant kapacitetsløft19.6.2025 09:22:09 CEST | Pressemeddelelse
Siden første afgang 19. juni 2015 har selskabet udviklet sig til en væsentlig aktør i lufthavnens netværk – med tæt på 2 millioner passagerer transporteret til og fra det vestdanske trafikknudepunkt.
Nye ruter og flere afgange fra Billund Lufthavn i de kommende uger2.6.2025 10:41:57 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren byder på nye rejsemuligheder – og et par danske favoritter er med på listen
Fremgang i årsresultat for Billund Lufthavn26.5.2025 11:01:55 CEST | Pressemeddelelse
Billund Lufthavn når målsætning om overskud i 2024 og styrker fundamentet for fremtidig vækst
Fortsat masser af fly fra Billund Lufthavn1.5.2025 14:02:49 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes feriefavoritter og Europas store lufthavne hitter – flere flyselskaber udvider mulighederne for rejsende fra Vestdanmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum