Danske landmænd rammes hårdere end kollegerne i EU

Ny rapport fra Miljø- og fødevareministeriet bekræfter, at danske landmænd har sværere arbejdsvilkår end deres kolleger. Godt at regeringen nu ser på de dårlige rammevilkår, lyder det fra Landbrug & Fødevarer

Danske landmænd har sværere arbejdsvilkår end deres kolleger i resten af EU. Det fastslår den længe ventede rapport om nabotjek, som COWI har udarbejdet på vegne af Miljø- og fødevareministeriet.

- Rapporten viser tydeligt, at vi er langt hårdere reguleret end de lande, vi sammenligner os med. Det har naturligvis en række økonomiske konsekvenser, når vi skal konkurrere på et internationalt marked, siger Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer.

Rapportens ene del har titel Vækst-og nabotjek af miljøregulering og kontrol af primærlandbruget. Den konkluderer samlet set, at alle de danske plantebedrifter og de fleste af dyreholdsbedrifterne ville høste en gevinst ved at være underlagt reglerne i alle andre lande i rapporten end Danmark.

Undersøgelsen viser blandt andet, at Danmark er det eneste land, hvor man undergødsker, mens landmænd i de andre EU-lande kan give afgrøderne den gødning, de har behov for. Danmark er i øvrigt også det eneste land i EU, hvor man har kvoter for, hvor meget kvælstof der må udbringes på landmandens marker, mens der i de fleste andre EU-lande er tale om retningsgivende normer.

Desuden er sanktionerne langt hårdere, hvis en dansk landmand overtræder lovgivningen, end hvis hans kollega i langt de fleste af de andre EU-lande gør det.

Man kan læse flere eksempler på en strammere dansk tilgang i den anden del af rapporten fra Miljø- og fødevareministeriet, der har titlen Vækst- og nabotjek af krydsoverensstemmelse (KO) på miljø- og GLM-området. På trods af at de andre medlemslande har været tilbageholdende med at oplyse om, hvordan reglerne administreres i praksis, kan man trække nogle elementer ud, hvor Danmark tydeligt går videre end vores nabolande.

- Hemmelighedskræmmeri i EU om håndtering af KO-regler i andre lande gør det desværre umuligt at foretage en fyldestgørende sammenligning, men jeg mener alligevel, at nabotjekket udstiller en række forhold, som kalder på en ændret dansk håndtering af reglerne, siger Martin Merrild.

Man kan blandt andet se, at Danmark er det eneste land i EU, hvor landmanden trækkes i EU-støtte, hvis han ikke overholder reglerne om gyllealarmer og, at det danske krav om krydsoverensstemmelse (KO-krav) i forbindelse med vandindvinding går videre end i de øvrige EU-lande.

Landbrug & Fødevarers formand glæder sig over, at regeringen har sat fokus på de dårlige rammevilkår for erhvervet og blandt andet med 16 punkts planen har taget initiativ til at rette op på tingene.

- Vi glæder os til at kunne konkurrere på lige vilkår med vores nabolande og bidrage til vækst og arbejdspladser, siger Marin Merrild.

Kontakt til Martin Merrild via pressekonsulent Pia Lykke: 30 58 20 89

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse