Dansk Metal

Danske lærlinge skal i praktik i Texas

Dansk Metal og Dansk Industri kan nu offentliggøre de fire industriteknikerlærlinge som sendes i en måneds praktik hos flyproducenten Lockheed Martin i Texas.

Efter et års pause, på grund af corona, skal fire industriteknikere fra danske virksomheder igen sendes på en måneds praktik på Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas. Det er fjerde gang, at Dansk Metal, DI, Multicut A/S og Lockheed Martin indgår et samarbejde om at sende lærlinge til Texas for praktik. Det er et godt eksempel på de mange alsidige muligheder, som man også får med en erhvervsuddannelse:

Jeg er glad for, at vi efter halvandet år med corona igen kan genoptage samarbejdet om at få sendt vores danske lærlinge ud i verden. Det giver først og fremmest de fire unge lærlinge en masse ny viden og oplevelser, men det sætter også Danmark på verdenskortet, som et land med nogle af de dygtigste faglærte. Det er en ren win-win situation,”siger Claus Jensen, forbundsformand for Dansk Metal.

I år er det Thomas Dichmaan Lautritzen fra Multicut A/S, Stefan Dalsgaard Fusager fra C.C. Jensen A/S, Sofie Nia Nielsen fra Hydraflex og Amalie Høier Majkilde fra Holms Finmekanik, som sendes afsted til Texas efter nye erfaringer og oplevelser. De mødes alle i dag for at underskrive kontrakter.

De fire lærlinge er udvalgt blandt 13 indstillede kandidater. Det er et uvildigt dommerpanel bestående af undervisere fra tre erhvervsskoler, som udvælger de fire på baggrund af konkrete produkter og motiverede ansøgninger.

I Dansk Industri glæder man sig over, at lærlingene kan få erfaringer fra udlandet:

En erhvervsuddannelse kan føre til mange ting – også et arbejde i udlandet, og det er vigtigt for os at vise. Faglærte danskere fra industrivirksomheder arbejder i udlandet med alt fra vindmøller, mejeriudstyr og varmepumper, så det er positivt, at også lærlinge får erfaringer fra udlandet. Samtidig er praktikopholdet en anerkendelse af det faglige niveau hos de fire lærlinge og deres virksomheder”, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI.

Multicut A/S glæder sig også over det fortsatte samarbejde:

Vi er stolte over at være med i samarbejdet, og det glæder os, at vi igen kan sende fire industriteknikerlæringe til Lockheed Martin i Fort Worth i Texas. Det er første gang vi skal have en af Multicuts lærlinge med og Thomas Dichmann Lauritzen glæder sig til at komme afsted og det bliver en kæmpe oplevelse, at kunne komme til Texas i sin læretid”, siger Pia Lilbæk fra Multicut A/S.

Kontakt DI: Chefkonsulent Michael Boas Pedersen, 31318137

Kontakt: Multicut A/S: Pia Lilbæk, 9713 2388

Information om Dansk Metal

Dansk Metal
Molestien 7
2450 København SV

33 63 20 00https://www.danskmetal.dk/

Dansk Metal er en fagforening for ca. 108.000 lønmodtagere, der arbejder med it, teknik og mekanik.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Metal

Flere pressemeddelelser fra Dansk Metal