Danske Havne: Grønt fremskridt at Danmark importerer færre fossile brændstoffer
De danske havne viser for andet år i streg rekordlave tal i importen af kul, viser nye tal fra Danmarks Statistik. I det forgangne halvår importerede Danmark via havnene 39 procent mindre kul, end det var tilfældet i samme periode i 2020. Yderligere er importen af mineralske olieprodukter og råolie også faldet siden sidste år.
Importen af træ i første halvår af 2021 er derimod steget med 53,7 procent sammenlignet med 2020.
Også godsomsætningen i kategorien ”stykgods i øvrigt”, der blandt andet omfatter fragtning af vindmøller, er steget med 32,4 procent, ifølge Danmarks Statistiks SKIB72-datasæt. Det er Esbjerg Havn, der som Europas førende havn for udskibning af havvindmøller, står for størstedelen af denne kategori.
Ændringerne i de to ovenstående kategorier peger i retning af, at Danmarks energiforbrug fortsat bliver grønnere, lyder det fra brancheorganisationen Danske Havne.
Grøn omstilling
Direktør i brancheorganisationen danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne, Tine Kirk, siger:
”Udviklingen i de forskellige godstyper på havnene fortæller os, at Danmark er godt i gang med omstillingen væk fra fossile brændstoffer i retning af grønne brændsler, men der er stadig lang vej endnu.
”De danske erhvervshavne er knudepunkt for skib, lastbiler og jernbane.
Når man sammenholder det med den store godsomsætning indenfor energiområdet – der både dækker over olie, kul og vindmøller, er det tydeligt, at de danske havne har en nøglerolle at spille i den grønne omstilling af transportsektoren. Når det kommer til nye grønne brændstoffer, også betegnet Power-to-X, er der ikke tvivl om, at de danske havne naturligt vil indgå i den værdikæde, enten som ramme om produktion eller levering af de nye grønne brændstoffer til både skibe og lastbiler. Hvad der skal til for at kunne indfri den ambition på de danske havne, har vi sammen med Dansk Energi udboret i vores fælles grønne havnestrategi for Power-to-X.”
De danske havne tilbage på ret kurs
De danske havne er kommet sig efter et kedeligt 2020, der var plaget af Corona-pandemien. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at de danske havne sågar omsætter mere gods end tiden før Corona-pandemien. Med en stigning i godsomsætning på 3,3 procent for dette halvår og en krydstogtsindustri, der er ved at genåbne, tror direktøren for Danske Havne, Tine Kirk, at vi går en god tid i møde:
”De danske havne er tilbage på ret kurs. Havnesektoren har samlet set ikke været lige så hårdt ramt af covid-19 som andre erhverv, men det er stadigvæk positivt at se, hvordan de fleste havne viser fremgang så kort tid efter en international pandemi. Nu gælder det om at komme videre og sikre havnene de bedste omstændigheder for at vokse. Dog forventer jeg stadig, at der går en rum tid før passagertransporten er normaliseret, særligt færge – og krydstogtsegmentet er stadig hårdt ramt. Og her kommer vi til at se en indsvingsperiode, før der igen rejses som før Corona”, forudser Tine Kirk.
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder
Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer