Danske Havne

Danske Havne: Fuld opbakning til krydstogter

Del
Det er trist, at krydstogtsgæster i Danmark behandles anderledes end andre turister. Det koster Danmark dyrt og vi mister arbejdspladser, mener brancheorganisationen Danske Havne
Krydstogtskibet "Vasco Da Gama" anløb en række danske havne i juli. Her København 14. juli, hvor politiet kontrollerede gæsterne. Foto: Danske Havne
Krydstogtskibet "Vasco Da Gama" anløb en række danske havne i juli. Her København 14. juli, hvor politiet kontrollerede gæsterne. Foto: Danske Havne

”Krydstogtsbranchen har vores fulde opbakning og sympati. Det er pilskævt at vi i Danmark gør forskel på gode gæster fra et krydstogtsskib og andre gæster til Danmark.” Sådan siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, i en kommentar til nye tal, der viser, at Danmark er faldet 96 procent på krydstogtsanløb under Corona-pandemien, og at flere danske restriktioner end nabolandene på præcis krydstogtsturismen har forstærket den i forvejen katastrofale udvikling.

Tine Kirk:

”Det virker altså meget ukonstruktivt, at vi stædigt har holdt fast i usædvanligt strikse krav til lige præcis krydstogts-turister samtidig med, at snart sagt alt andet åbnes op og den ene restriktion efter den anden fjernes. Blot ikke på krydstogtsturister, der gerne vil i land og opleve Danmark. Endda i en sommer, hvor vejr og varme har bidraget til at vore byer, uanset om det f.eks. er København, Fredericia, Aalborg eller Skagen,  fremstår endnu smukkere. Det betyder, at krydstogter nu sejler udenom Danmark – det koster indlysende omsætning, men det koster også arbejdspladser.”

Samme regler for alle

I midten af juli anløb krydstogtskibet ”Vasco Da Gama” en række danske havne fra København til Skagen. Skibet havde knap 400 fuldt vaccinerede tyske gæster ombord, der alle måtte gå i land. Politiet kontrollerede, at reglerne blev overholdt. Da skibet indledte sin Danmarks-turné den 14. juli i København, var det første gang siden 2019, at krydstogtsgæster måtte gå i land i Danmark.

Krydstogtbranchen er frustrerede over, at der kræves fuld vaccination for krydstogtsgæster, der vil i land i Danmark, når andre turister kan komme ind i Danmark på alle andre måder uden at møde et vaccinationskrav.

”Der burde indlysende gælde præcis samme regler for alle slags turister. Det her diskriminerer jo åbenlyst en enkelt gruppe og en hel branche”, siger Tine Kirk, der opfordrer regeringen til at sadle om nu. Sæsonen er snart slut, men det vil give branchen rimelige og retfærdige retningslinjer at arbejde ud fra.

Alene i København kom der i 2019 næsten en million krydstogtsturister. Der var i 2019 desuden godt 300.000 hotelovernatninger i København i forbindelse med krydstogter – gæster, som de i forvejen hårdt trængte hoteller også mangler nu.

Kontakter

Billeder

Krydstogtskibet "Vasco Da Gama" anløb en række danske havne i juli. Her København 14. juli, hvor politiet kontrollerede gæsterne. Foto: Danske Havne
Krydstogtskibet "Vasco Da Gama" anløb en række danske havne i juli. Her København 14. juli, hvor politiet kontrollerede gæsterne. Foto: Danske Havne
Download

Information om Danske Havne

Danske Havne
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K

72 11 81 00https://www.danskehavne.dk/

Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.

Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.

Følg pressemeddelelser fra Danske Havne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Havne

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye