Danske Havne: Fremragende med handling på Power-to-X strategi

Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for stor aftale om grønne brændsler med nye penge og store ambitioner. Organisationen ser danske havne som nøglespillere i processen
Direktør Tine Kirk. Foto: Carsten Lundager

”Det er meget opløftende, at et bredt politisk flertal nu sætter handling bag ordene om at udvikle en stærk, dansk Power-to-X-industri, og at vi med den politiske aftale sætter os i top tre i Europa over lande, der er ambitiøse nok til at udvikle så meget grøn energi, at vi fra 2030 kan sælge af det.”

Det siger direktør Tine Kirk, brancheorganisationen Danske Havne, i en kommentar til dagens aftale på Christiansborg om grønne brændstoffer til skibe, fly og lastbiler både i Danmark og udlandet.

”Mange af vores medlemshavne har med private samarbejdspartnere arbejdet målrettet på at udvikle mulighederne for at benytte den nye Power-to-X teknologi til netop at fremstille grønne brændsler”, siger til Tine Kirk.

F.eks. meddelte Hanstholm Havn en af de første dage i år, at havnen vil etablere et anlæg, så man kan blive Europas første CO2-neutrale fiskerihavn. I Esbjerg Havn etablerer man verdens første landstrømsanlæg baseret på brint, på Vordingborg Havn indgår havnen i et samarbejde med en virksomhed, der vil skabe klimavenlig eFuel til fly og i Aabenraa Havn vil man sammen med Linde Gas etablere et stort Power-to-X-anlæg med 300 nye arbejdspladser. Linde Gas udvikler store P-t-X anlæg i hele Norden.

Grøn dansk førertrøje

”Danske Havne udgav sidste år i samarbejde med Dansk Energi rapporten ”En dansk havne-strategi for Power-to-X”, hvor vi konkretiserede den fælles ambition om at få Danmark placeret i førerfeltet på dette område.

I Danske Havne har vi hele tiden ment, at der nødvendigvis måtte både politisk prioritering og statslige penge i det her. Så vi er meget glade for, at regeringen og et stort flertal i Folketinget nu sender over en milliard kroner i udbud. Det er konkret handling bag ordene, og det kan vi kun kvittere meget positivt for," siger Tine Kirk.

Direktøren glæder sig også over ambitionsniveauet i aftalen, der med en produktion på mellem 3 og 6 GW placerer Danmark i førerfeltet i Europa.

”Danmark var verdens første til at etablere en havvindmøllepark for 31 år siden, og vi er i den grønne førertrøje på havvind. Det er helt rigtigt set, at vi skal tage førertrøjen også her,” siger Tine Kirk.

Danske Havne har længe betragtet Power-to-X-teknologien, hvor man via elektrolyse omdanner grøn strøm fra vind eller sol til klimavenlige brændsler, som et muligt nyt, dansk energi-eventyr. Havnene har en naturlig adgang til vand, både til brug for elektrolysen og når slutproduktet skal videre-transporteres.

I den politiske aftale er forudsat, at man fra 2030 har så stor en dansk produktion, at man kan eksportere af den. Her er havnene jo oplagte udskibningssteder.

Som en del af en grøn havnestrategi for PtX opstillede danske Havne sammen med Dansk Energi i fjor følgende vision for PtX i de danske erhvervshavne: ”Danmark er i 2030 en verdensførende nation inden for omstilling til PtX-brændsler, og de danske erhvervshavne tilbyder havneinfrastruktur til at understøtte PtX-brændsler til skibe og lastbiler”.

Direktør Tine Kirk. Foto: Carsten Lundager
Strømmen fra havvindmøller er "power" i P-t-X-teknolgien, hvor strømmen omdannes til klimavenlige brændsler. Foto: Danske Havne

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer