Danske fyrtårne tjener penge på bæredygtig udvikling

Dansk Industri har udvalgt 21 virksomheder, der kan være med til at løse nogle af verdens største udfordringer – og samtidig gøre en god forretning. Det gælder udfordringer som klimaforandringer, urbanisering og mangel på rent drikkevand. I dag mødes virksomhederne for første gang og starter en rejse, der skal gøre bæredygtighed til forretning.

De 21 virksomheders arbejde er en central del af projektet ”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning”. Projektet blev skudt i gang under FN’s generalforsamling i september 2017 med deltagelse af blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Virksomhederne mødes i dag for første gang i SoHo i Kødbyen i København. Det bliver startskuddet til et globalt kapløb om de bedste bæredygtige bedrifter.

Stena Recycling A/S er med i projektet. De indsamler og oparbejder restmaterialer og giver dem nyt liv som råvarer til nye produkter. En forretning der gavner miljøet, men som ifølge virksomheden også kan blive truet på sigt.

- Med afsæt i affaldshierarkiet vejleder vi vores kunder til at nedbringe deres spild og affald. Set ud fra en miljømæssig vinkel er det rigtig godt, men vi risikerer at sejre os selv ihjel, og derfor skal projektet ”Fra filantropi til forretning” hjælpe os med at være på forkant og videreudvikle vores forretningsmodel med afsæt i FN’s verdensmål, siger adm. direktør Ulf Arnesson, Stena Recycling A/S.

Peter Larsen Kaffe A/S har fokus på at håndtere fattigdom og den massive urbanisering i Afrika, hvor de finder deres leverandører af kaffebønner.

- Mange unge afrikanere rejser til byerne for at finde arbejde. Som kaffeproducent er det vigtigt for os, at lokal viden om dyrkning af kaffe ikke går tabt. Vi håber, at projektet kan vise os nye veje til at uddanne den unge generation af landmænd og give dem gode muligheder for at brødføde sig selv og deres familier i kaffeplantagerne. På den måde bevarer vi grundlaget for vores forretning og bidrager samtidig til FN’s verdensmål nr. 4 om at sikre uddannelse for alle, siger udviklings- og kommunikationschef Lars Aaen Thøgersen, Peter Larsen Kaffe A/S.

Industriens Fond støtter projektet ”Fra filantropi til forretning” økonomisk.

- Med FN’s verdensmål har vi fået et fælles globalt sprog. Regeringer, byer, investorer, virksomheder og NGO’er i hele verden taler om, hvordan målene bliver til virkelighed. Derfor ser vi allerede nu en stigende tendens til, at markedet kræver fokus på bæredygtige produkter og forretningsmodeller. Cleantech, fødevarer, byudvikling, vand- og energiløsninger er eksempler på danske styrkepositioner og med den øgede efterspørgsel efter den slags produkter og løsninger, kan danske virksomheder bruge verdensmålene som en ledetråd i innovationsarbejdet," siger adm. direktør Mads Lebech, Industriens Fond.

Hos DI håber man på, at de 21 virksomheder kan blive klasseeksempler for andre danske virksomheder, der vil forene forretning og bæredygtig udvikling.

- Danske virksomheder er utrolig godt rustet til at forvandle globale udfordringer til muligheder. Enkelte er i fuld gang og er allerede blevet globale forbilleder. Dem skal vi have flere af. De 21 virksomheder, vi har udvalgt til projektet, repræsenterer et bredt udsnit af dansk erhvervsliv. De har ambitionerne til at udvikle forretningsmodeller, der sætter standarden for fremtiden. Sammen skal vi sørge for, at ambitionerne bliver til virkelighed, og at mange flere virksomheder kommer med på vognen, siger COO Thomas Bustrup, DI.

Læs mere om FN’s 17 verdensmål her: www.verdensmaalene.dk

De 21 virksomheder, der deltager i projektet er:

Bobles, Dupont, Egmont, Fischer Lighting, FLSmidth, GEHL Architects, Haldor Topsøe, Hempel,

Herning Vand, Kamstrup, Kopenhagen Fur, Krüger, LE34, Orana, Peter Larsen Kaffe, Pluspack, Roskilde Festival, Royal Greenland, Stena Recycling, Stjernholm, Tasso.

Yderligere oplysninger om ”Fra filantropi til forretning”
Henrik Schramm Rasmussen, projektleder, DI, tlf.: 2949 4644, e-mail: hsr@di.dk
Jeppe Bo Rasmussen, pressekoordinator, DI, tlf.: 2440 1897, e-mail: jebr@di.dk
Ole Østrup, formidlingsansvarlig, Industriens Fond, tlf.: 23800660, e-mail: oos@industriensfond.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae