Danske forskningskræfter i hjerte-kar-sygdomme samles i landsdækkende akademi

Et nyt, landsdækkende akademi vil samle forskningskræfterne inden for hjerte-kar-sygdomme. Formålet er at forbedre mulighederne for diagnose, behandling og forebyggelse af disse sygdomme. Novo Nordisk Fonden bevilger 150 mio. kr. til akademiet.

Hvert år bliver mere end 55.000 personer diagnosticeret med hjerte-kar-sygdomme i Danmark, og et stigende antal lever med kroniske hjerte-kar-sygdomme.

For at forebygge hjerte-kar-sygdomme og højne livskvaliteten for personer, som lever med sygdommene, vil landets kapaciteter og viden inden for feltet blive samlet i et nationalt akademi, som får navnet Danish Cardiovascular Academy. Novo Nordisk Fonden bevilger 150 mio. kr. til etablering og drift af akademiet, som bliver forankret på Aarhus Universitet.

Ideen med at opsamle viden om hjerte-kar-sygdomme på tværs af landet er at skabe en bedre forståelse af de mekanismer, der leder til hjerte-kar-sygdomme. Dermed bliver det muligt at forbedre diagnose, behandling og forebyggelse af disse sygdomme.

Forskerne ved for eksempel, at der er en sammenhæng mellem metaboliske sygdomme som eksempelvis diabetes og udvikling af hjerte-kar-sygdomme. Den præcise sammenhæng kender de dog ikke endnu, og det er netop et af de områder, som det nye akademi vil gøre os klogere på.

”Danish Cardiovascular Academy giver nye forskertalenter mulighed for at samles i faglige netværk på tværs af landet og mødes med topforskere fra ind- og udland. Akademiet bliver et afgørende afsæt for at videreudvikle hjerte-kar-forskningsmiljøerne ved de danske universiteter og for at understøtte en ny generation af hjerte-kar-forskere, som kan skabe forskningsgennembrud og fremme innovation på tværs af fagligheder – og dermed sikre stadig bedre behandling af danske hjertepatienter,” fortæller Lars Bo Nielsen, dekan på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Health, Aarhus Universitet.

Patienternes perspektiv inddrages aktivt
Foruden at samle viden og kapaciteter fra universiteter, hospitaler og andre forskningsinstitutioner vil Danish Cardiovascular Academy lægge vægt på at inddrage patienternes perspektiv. Derfor er patientorganisationen Hjerteforeningen en af partnerne i akademiet og bidrager med yderligere 30 mio. kr. til samarbejdet.

”I Hjerteforeningen er vi glade for og stolte over, at vi som patientorganisation er inddraget aktivt i opbygningen af Danish Cardiovascular Academy. At inddrage en patientorganisation så aktivt er visionært og giver de bedste forudsætninger for at forme og løfte fremtidens danske forskning i hjerte-kar-sygdomme til gavn for patienter og samfundet, ” siger Anne Kaltoft, adm. direktør, Hjerteforeningen.

Danish Cardiovascular Academy vil skabe et stærkt nationalt og internationalt netværk på tværs af faggrænser og sektorer. Derudover vil akademiet fokusere på at rekruttere de bedste ph.d.-studerende og postdocs inden for hjerte-kar-området.

”Danmark har en lang tradition for forskning i hjerte-kar-sygdomme, men de mange gode kræfter på området er aldrig blevet samlet før. Det vil Danish Cardiovascular Academy ændre på, og det er en udvikling, Novo Nordisk Fonden ser mange positive perspektiver ved og dermed gerne vil støtte,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Senior Vice President, Biomedicine & Health Sciences, Novo Nordisk Fonden.

Om Danish Cardiovascular Academy

Novo Nordisk Fonden bevilger 150 mio. kr. til etablering og drift af Danish Cardiovascular Academy over en seksårig periode. Akademiet er forankret ved Aarhus Universitet, og de øvrige danske samarbejdspartnere er:

• Syddansk Universitet
  • Aalborg Universitet
  • Københavns Universitet
  • De fire universitetshospitaler i Aarhus, Odense, Aalborg og København
  • Hjerteforeningen

Lars Bo Nielsen, dekan, Aarhus Universitet, tlf. 8715 2007, larsbo@au.dk

Sabina Askholm Larsen, Communications Partner, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 2367 3226, sla@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Nordic Innovation Fair: en ny speed dating-messe for nordiske forskere og internationale investorer og virksomheder22.2.2021 08:00:00 CETPressemeddelelse

Med start i 2021 vil Nordic Innovation Fair fremvise de seneste og mest lovende nordiske forskningsprojekter, som har kommercielt potentiale. Ambitionen er at gøre Nordic Innovation Fair til den foretrukne møde- og markedsplads på tværs af værdikæden for innovation og investering. Nordic Innovation Fair dækker hele naturvidenskabsområdet, herunder life science, bæredygtighed, kunstig intelligens og robotik. Målet er at fremme iværksætteri og innovation i verdensklasse.

Sangfugle og computermodeller skal skabe øget forståelse af, hvordan mennesker producerer stemme og udvikler tale18.2.2021 06:30:00 CETPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden har uddelt i alt 120 mio. kr. til 15 interdisciplinære forskningssamarbejder, der skal løse komplekse videnskabelige udfordringer. Et at projekterne søger gennem neurologiske og biomekaniske studier af bl.a. sangfugle at forstå og udvikle modeller for stemmekontrol og udviklingen af tale. Målet er at skabe viden, der bl.a. kan bruges til at forbedre behandling af stemmeforstyrrelser og tilknyttede sygdomme.

Mads Krogsgaard Thomsen bliver ny direktør i Novo Nordisk Fonden3.2.2021 07:45:03 CETPressemeddelelse

Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør for Forskning og Udvikling i Novo Nordisk A/S, tiltræder som administrerende direktør i Novo Nordisk Fonden den 1. marts 2021. Han afløser Birgitte Nauntofte, der har været administrerende direktør siden 2009. ”Mads er et af de dygtigste og mest engagerede mennesker, jeg kender, og jeg er meget glad for, at han vil påtage sig den vigtige opgave at stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens virke i fremtiden,” siger Lars Rebien Sørensen, formand for Novo Nordisk Fonden. Novo Nordisk Fonden har med assistance fra et internationalt headhunter-firma brugt mere end et halvt år og en screening af over 100 egnede kandidater, før bestyrelsen besluttede sig for at tilbyde jobbet til Mads Krogsgaard Thomsen. ”Jeg har fulgt Novo Nordisk Fondens fantastiske udvikling på tæt hold i mange år, og det er med en blanding af ydmyghed og entusiasme, at jeg overtager ansvaret efter Birgitte,” siger Mads Krogsgaard Thomsen. ”Novo Nordisk Fonden er i dag blandt verdens t

Novo Nordisk Fonden uddeler startpakker for første gang – styrker danske universiteter i kampen om de bedste hjerner22.1.2021 10:00:00 CETPressemeddelelse

Fem talentfulde forskere flytter fra udlandet til Danmark for at fortsætte deres karrierer. Forskerne er udvalgt af de danske universiteter og har hver modtaget en startpakke-bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingerne har til formål at styrke de danske universiteters konkurrenceevne i rekrutteringen af unikke talenter. Forskerne vil være med til at udvikle og løfte dansk forskning på vigtige områder.