Heidrick & Struggles

Danske bestyrelser opruster markant på bæredygtighed

Partner-In-Charge hos Heidrick & Struggles, Tobias Petri

Danske bestyrelser opruster på viden om bæredygtighed. Det konkluderer rapporten Board Monitor Europe 2022, der bliver udgivet af det internationale rekrutteringsfirma Heidrick & Struggles. Rapporten sætter tal på udviklingen i sammensætningen af de væsentligste bestyrelser i Europa, herunder bestyrelserne i de danske C25-virksomheder.

Nøgletal

• 23 procent af bestyrelsesrekrutteringerne sidste år gik til bestyrelsesmedlemmer med erfaring inden for bæredygtighed mod 0 procent året før

• I Europa gik gennemsnitligt 11 procent af bestyrelsesrekrutteringerne sidste år til bestyrelsesmedlemmer med erfaring inden for bæredygtighed

• 61 procent tror, at det bliver erhvervslivet, der kommer til at udvikle verden i en positiv retning. 52 procent tror, at det bliver regeringen, der løfter den opgave.

Hele 23 procent af de bestyrelsesposter, der blev besat i løbet af 2021, gik til bestyrelsesmedlemmer med erfaring inden for bæredygtighed. I 2020 var det tal 0 procent. Partner-In-Charge hos Heidrick & Struggles, Tobias Petri fortæller, at tendensen fortsætter. Ud af 15 bestyrelsesrekrutteringer i første halvår i år har fire været med fokus på bæredygtighedserfaring.

En række kompetencekriterier afgør, om man har bæredygtighedserfaring. Det kan være, at man har haft minimum fem års erfaring som vicepræsident eller højere i en NGO eller en virksomhed, der arbejder specifikt med bæredygtighed, eller at man i sin karriere har arbejdet som chief sustainability officer.

”Generelt kan vi sige, at det i dag bliver forventet af kunder og aktionærer, at virksomheder tager ansvar eller som minimum tager stilling. Det gælder også den politiske stillingtagen inden for klima og miljø, fordi omverdenen efterlyser politisk lederskab,” siger Tobias Petri.

Hvis man spørger folk, hvem de har tillid til i forhold til at udvikle verden i en positiv retning eller ’gøre det rigtige,’ peger 61 procent på erhvervslivet og 59 procent på NGO’er. Kun 52 procent tror, at det er regeringerne, der leder den udvikling. Det slår tal fra Edelmans Trust Barometer 2022 fast.

”Det er også det pres, virksomhederne oplever fra både forbrugere, kunder og ejere, og det viser, at de tunge samfundsopgaver ikke alene kan løftes af vores folkevalgte, men at virksomhederne forventes at tage en stor del af de opgaver på sig,” siger Tobias Petri.

”Vi bringer altid bæredygtighed på banen, når vi rekrutterer til bestyrelser, hvor de kompetencer mangler. Simpelthen fordi det er i virksomhedernes, forbrugernes, kundernes og ejernes interesse,” siger Tobias Petri.

Sidste år undersøgte Heidrick & Struggles i samarbejde med INSEAD Corporate Governance Centre, hvad bestyrelserne selv mente, at de manglede viden om. Hele 85 procent svarede, at bestyrelsesmedlemmer manglede viden om klima og miljø.

Danske bestyrelser har den grønne førertrøje på

Danmark er det land i Europa, hvor den højeste andel af nybesatte bestyrelsesposter går til bestyrelsesmedlemmer med erfaring inden for bæredygtighed ifølge Heidrick & Struggles’ Board Monitor Europe 2022. I gennemsnit går kun 11 procent af de nybesatte bestyrelsesposter i Europa til bestyrelsesmedlemmer med kompetencer inden for bæredygtighed, og det niveau har været stabilt de seneste år. Det er på trods af, at mere end 40 procent af de mest bæredygtige virksomheder i verden har hovedkontor i Europa.

”Erhvervslivet har haft fokus på bæredygtighed i flere år, men det er først, når det for alvor rykker ind i bestyrelseslokalet, at det bliver et kerneområde for forretningen. Det kan undre, at resten af Europa ikke fokuserer mere på klima og miljø, men det er fantastisk, at de danske virksomheder tager førertrøjen på og tager deres bæredygtighedsansvar alvorligt. Det er i tråd med det fokus på grøn omstilling, Danmark og danske virksomheder har haft i efterhånden mange år, og det er i den grad med til at fremtidssikre virksomhederne,” siger Tobias Petri, Partner-In-Charge hos Heidrick & Struggles.

Heidrick & Struggles PR-bureau
Mindshare
Christian Harpøth, Communications Advisor
Mobil: (+45) 41 56 82 50
E-mail: christian.harpoeth@mindshareworld.com

Information om Heidrick & Struggles

Heidrick & Struggles
Amaliegade 10
1256 København

+45 33 37 76 00https://www.heidrick.com/en/offices/copenhagen

Heidrick & Struggles er et førende internationalt rekrutterings- og rådgivningsfirma, der også har kontor i Danmark. Heidrick & Struggles hjælper virksomheder og familiefonde med at rekruttere de rette kandidater til C-level stillinger og bestyrelsesposter, ligesom Heidrick & Struggles tilbyder ledelsesrådgivning. Heidrick & Struggles udgiver flere gange om året rapporter, der giver indblik i både det danske og internationale rekrutteringsmarked, blandt andet den årlige Board Monitor Europe.