Danske Andelskassers Bank gør klar til at sætte endeligt punktum for kapitalplan

Danske Andelskassers Bank, som i daglig tale er bedre kendt under navnet Andelskassen, kommer i disse dage ud med den ene gode nyhed efter den anden. Efter at banken den 23. maj offentliggjorde et flot 1. kvartalsregnskab, har banken nu meddelt, at den gør klar til at lave en obligationsudstedelse med Nykredit Bank A/S som arrangør og bookrunner. Det indkomne beløb skal dels bruges til at restindfri bankens hybride statslån og dels til at styrke bankens kapitalgrundlag. Dermed kan Danske Andelskassers Bank endelig sætte punktum for den kapitalplan, den har arbejdet målrettet med i årevis.

Der er travlt på direktionsgangen i disse dage i Danske Andelskassers Bank. Først har banken den 23. maj præsteret et regnskab for 1. kvartal 2018 med et overskud på 36,2 mio. kr., og nu er banken klar til at gå ind i slutspurten i forhold til at få sat det sidste punktum for bankens nuværende kapitalplan.

Bankens bestyrelse har således meddelt markedet, at banken i løbet af maj og juni 2018 planlægger at udstede Tier 2 kapital, som er en banks supplerende kapital. Obligationsudstedelsen lyder på DKK 105 mio. kr. og vil blive gennemført som en private placement, hvilket vil sige, at der er tale om et ikke-offentligt udbud til en udvalgt gruppe af investorer.

Beløbet fra obligationsudstedelsen vil delvist blive benyttet til at restindfri bankens hybride statslån, som banken optog i 2009, samt til at styrke bankens kapitalgrundlag.

I forbindelse med den planlagte obligationsudstedelse udtaler bankens adm. direktør Jan Pedersen:

”I forbindelse med sidste års delindfrielse af bankens statslige hybridlån på knap 113 mio. kr. kunne Danske Andelskassers Bank tage endnu et væsentligt skridt nærmere at blive helt fri for statslige midler i. Under forudsætning af, at udstedelsen gennemføres, tager vi nu skridtet fuldt ud, så banken dels kan indfri resten af hybridlånet og dels kan styrke sit kapitalgrundlag yderligere og dermed sætte punktum for sin nuværende kapitalplan. Det er med til at sikre vores fremtidige muligheder for at være en solid og velkapitaliseret bank og gør, at vi i endnu højere grad kan fokusere på en fortsat positiv udvikling af Danske Andelskassers Bank til gavn for vores aktionærer, kunder og medarbejdere.”

Andelskassens lokallånspulje støtter Fra BY til THY med 10.000 kr.27.9.2018 13:51pressemeddelelse

Andelskassen har valgt at støtte projektet Fra BY til THY med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Fra BY til THY har til formål at øge lægestuderendes kendskab til Thy-området og tiltrække ny, veluddannet arbejdskraft. Bankens støtte vækker glæde hos 24-årige Tommy Pedersen, der står bag Fra BY til THY og for andet år i træk netop har afholdt det årlige træf for lægestuderende fra Aarhus Universitet.

Morten Skipper ny filialdirektør i Andelskassen i Randers22.8.2018 11:25pressemeddelelse

Den 1. september tiltræder Morten Skipper som ny filialdirektør i Danske Andelskassers Bank – hvis filialer i daglig tale er kendt under navnet Andelskassen – i Randers. Her skal han stå i spidsen for 15 medarbejdere både indenfor privat- og erhvervsområdet. 34-årige Morten Skipper kommer fra en stilling som souschef i erhvervsafdelingen i Sparekassen Vendsyssel (tidligere Østjydsk Bank) i Mariager. Han har været ansat i Østjydsk Bank siden 2004, først som elev, siden hen som privatkunderådgiver. De seneste 9 år har han primært beskæftiget sig med erhvervskunder. Morten Skipper bor i Kristrup sammen med sin hustru Mette og børnene Freja på 3 ½ år og Villum på 6 måneder. Han er født og opvokset i Randers og har dermed et stort lokalkendskab. Fritiden bruger Morten sammen med familie og venner, men der bliver også tid til lidt løb og styrketræning og et godt glas rødvin – helst fransk – ligesom han sidder klar på lægterne, når Randers FC spiller. ”Jeg ser meget frem til at blive del af e

Andelskassen giver tilskud til Skelund Lokalhistoriske Arkiv12.7.2018 11:28pressemeddelelse

Med økonomisk støtte fra blandt andre Andelskassen i Hobro har Skelund Lokalhistoriske Arkiv fået nyt tag, og arkivets store samling af gamle billeder og andre historiske genstande kan nu igen opbevares i tørvejr i mange år fremover. ”Det gamle tag på bygningen var utæt, og da vi i sagens natur har meget uerstatteligt materiale i huset, var et nyt tag hårdt tiltrængt. Vi er derfor meget glade for tilskuddet på 2.000 kr. fra Andelskassen, det varmer godt til en lille forening som os,” siger Vibeke Pedersen, der er arkivleder i Skelund Lokalhistoriske Arkiv. For Camilla Fisker, der er filialdirektør i Andelskassen i Hobro, er det vigtigt at bevare lokalområdets historie og i det hele taget at bakke op om lokalområdet: ”Sædvanligvis støtter vi i Andelskassen initiativer, der er med til at skabe vækst og udvikling i vores markedsområder nu og i fremtiden, men jeg er helt klart af den overbevisning, at det samtidig er vigtigt at bevare de mange lokalhistoriske arkiver, der ligger rundt omkr