Danske Andelskassers Bank gør klar til at sætte endeligt punktum for kapitalplan

Danske Andelskassers Bank, som i daglig tale er bedre kendt under navnet Andelskassen, kommer i disse dage ud med den ene gode nyhed efter den anden. Efter at banken den 23. maj offentliggjorde et flot 1. kvartalsregnskab, har banken nu meddelt, at den gør klar til at lave en obligationsudstedelse med Nykredit Bank A/S som arrangør og bookrunner. Det indkomne beløb skal dels bruges til at restindfri bankens hybride statslån og dels til at styrke bankens kapitalgrundlag. Dermed kan Danske Andelskassers Bank endelig sætte punktum for den kapitalplan, den har arbejdet målrettet med i årevis.

Der er travlt på direktionsgangen i disse dage i Danske Andelskassers Bank. Først har banken den 23. maj præsteret et regnskab for 1. kvartal 2018 med et overskud på 36,2 mio. kr., og nu er banken klar til at gå ind i slutspurten i forhold til at få sat det sidste punktum for bankens nuværende kapitalplan.

Bankens bestyrelse har således meddelt markedet, at banken i løbet af maj og juni 2018 planlægger at udstede Tier 2 kapital, som er en banks supplerende kapital. Obligationsudstedelsen lyder på DKK 105 mio. kr. og vil blive gennemført som en private placement, hvilket vil sige, at der er tale om et ikke-offentligt udbud til en udvalgt gruppe af investorer.

Beløbet fra obligationsudstedelsen vil delvist blive benyttet til at restindfri bankens hybride statslån, som banken optog i 2009, samt til at styrke bankens kapitalgrundlag.

I forbindelse med den planlagte obligationsudstedelse udtaler bankens adm. direktør Jan Pedersen:

”I forbindelse med sidste års delindfrielse af bankens statslige hybridlån på knap 113 mio. kr. kunne Danske Andelskassers Bank tage endnu et væsentligt skridt nærmere at blive helt fri for statslige midler i. Under forudsætning af, at udstedelsen gennemføres, tager vi nu skridtet fuldt ud, så banken dels kan indfri resten af hybridlånet og dels kan styrke sit kapitalgrundlag yderligere og dermed sætte punktum for sin nuværende kapitalplan. Det er med til at sikre vores fremtidige muligheder for at være en solid og velkapitaliseret bank og gør, at vi i endnu højere grad kan fokusere på en fortsat positiv udvikling af Danske Andelskassers Bank til gavn for vores aktionærer, kunder og medarbejdere.”

Andelskassens lokallånspulje støtter Ungdommens Røde Kors i Viborg1.2.2019 15:19:18Pressemeddelelse

Andelskassen støtter Ungdommens Røde Kors’ lokale Viborg-afdeling med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at de unge frivillige, der lægger masser af tid og kræfter i Ungdommens Røde Kors, er med til at gøre en vigtig forskel for en masse børn og unge og dermed gøre Viborg til et bedre sted at bo. Støtten vækker stor glæde hos foreningens formand og næstformand, der mødte op en kold januar-eftermiddag for at modtage pengene og masser af anerkendelse fra Andelskassens centerdirektør i Viborg.

Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge21.12.2018 13:52:17Pressemeddelelse

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09:49Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr