Danske Andelskassers Bank gør klar til at sætte endeligt punktum for kapitalplan

Danske Andelskassers Bank, som i daglig tale er bedre kendt under navnet Andelskassen, kommer i disse dage ud med den ene gode nyhed efter den anden. Efter at banken den 23. maj offentliggjorde et flot 1. kvartalsregnskab, har banken nu meddelt, at den gør klar til at lave en obligationsudstedelse med Nykredit Bank A/S som arrangør og bookrunner. Det indkomne beløb skal dels bruges til at restindfri bankens hybride statslån og dels til at styrke bankens kapitalgrundlag. Dermed kan Danske Andelskassers Bank endelig sætte punktum for den kapitalplan, den har arbejdet målrettet med i årevis.

Der er travlt på direktionsgangen i disse dage i Danske Andelskassers Bank. Først har banken den 23. maj præsteret et regnskab for 1. kvartal 2018 med et overskud på 36,2 mio. kr., og nu er banken klar til at gå ind i slutspurten i forhold til at få sat det sidste punktum for bankens nuværende kapitalplan.

Bankens bestyrelse har således meddelt markedet, at banken i løbet af maj og juni 2018 planlægger at udstede Tier 2 kapital, som er en banks supplerende kapital. Obligationsudstedelsen lyder på DKK 105 mio. kr. og vil blive gennemført som en private placement, hvilket vil sige, at der er tale om et ikke-offentligt udbud til en udvalgt gruppe af investorer.

Beløbet fra obligationsudstedelsen vil delvist blive benyttet til at restindfri bankens hybride statslån, som banken optog i 2009, samt til at styrke bankens kapitalgrundlag.

I forbindelse med den planlagte obligationsudstedelse udtaler bankens adm. direktør Jan Pedersen:

”I forbindelse med sidste års delindfrielse af bankens statslige hybridlån på knap 113 mio. kr. kunne Danske Andelskassers Bank tage endnu et væsentligt skridt nærmere at blive helt fri for statslige midler i. Under forudsætning af, at udstedelsen gennemføres, tager vi nu skridtet fuldt ud, så banken dels kan indfri resten af hybridlånet og dels kan styrke sit kapitalgrundlag yderligere og dermed sætte punktum for sin nuværende kapitalplan. Det er med til at sikre vores fremtidige muligheder for at være en solid og velkapitaliseret bank og gør, at vi i endnu højere grad kan fokusere på en fortsat positiv udvikling af Danske Andelskassers Bank til gavn for vores aktionærer, kunder og medarbejdere.”

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr

Danske Andelskassers Bank: Resultat for Q3 2018 langt bedre end sidste år21.11.2018 13:15Pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank A/S har netop offentliggjort regnskabet for 1.-3. kvartal 2018. Igen kan banken præsentere et flot resultat, denne gang på 106,1 mio. kr., hvilket er hele 45 % bedre end i samme periode sidste år. Færre nedskrivninger og en stigning i bankens netto rente- og gebyrindtægter er de primære årsager til det gode resultat, som banken betegner som ’tilfredsstillende’.