Danske Andelskassers Bank foreslår lavere ramme for kapitalforhøjelser

Danske Andelskassers Bank beder nu sine aktionærer tage stilling til en lavere ramme for kapitalforhøjelser end hidtil foreslået, når det kommer til bestyrelsens bemyndigelse de næste fem år.

Ændringsforslaget sker på baggrund af, at Spar Nord, som med ca. 30 procents ejerskab er største aktionær i Danske Andelskassers Bank, fredag har meldt ud, at Spar Nord er imod det eksisterende forslag, hvor beløbsrammen var nominelt op til 200 mio. kr. over fem år.

Da bemyndigelser om kapitalforhøjelser er vedtægtsbestemt, kræver det 2/3 flertal på næste uges generalforsamling. Spar Nords stemme er derfor udslagsgivende, også selv om der måtte være over 50 procent af aktionærerne, der bakker bestyrelsen op i det oprindelige forslag.

"Vi tager til efterretning, at Spar Nord med sin stemme mener, at bemyndigelsens ramme er for stor, og at Spar Nord på den baggrund er imod det oprindelige forslag," siger bestyrelsesformand for Danske Andelskassers Bank, Anders Hestbech.

"I stedet fremsætter bestyrelsen til generalforsamlingens godkendelse, at beløbsrammen er nominelt op til ca. 74 mio. kr. Det svarer til 20 procent af aktiekapitalen. Rammen er identisk med den ramme, som Spar Nord selv har i sine egne vedtægter," siger Anders Hestbech.

"I lighed med Spar Nord og andre børsnoterede pengeinstitutter er det vigtigt, at der for Danske Andelskassers Bank er en forsvarlig adgang til at kunne rejse kapital hurtigt og effektivt, hvis det skulle blive nødvendigt de næste fem år," siger Anders Hestbech.

For eventuelle spørgsmål fra pressen til denne meddelelse, kontakt formand Anders Howalt- Hestbech via Mikael Baden, telefon 28269820.

Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 16 filialer og rådgivningscentre beliggende i Jylland, på Fyn og i København. Hertil kommer et landbrugscenter og servicecentrene Direkte Private, Direkte Erhverv og Direkte Forening. Der er ca. 300 medarbejdere (FTE), og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Læs mere på andelskassen.dk