Danske Andelskassers Bank A/S delindfrier størstedelen af sit statslige hybridlån

Ligesom mange andre banker optog Danske Andelskassers Bank tilbage i 2009 et såkaldt statsligt hybridlån, og banken har gennem nogle år arbejdet målrettet med at indfri lånet, der med en rente på 11,02 procent ikke ligefrem har været en billig fornøjelse. Gennem flere vellykkede delindfrielser, herunder den seneste, der er gennemført som en rettet emission, har banken nedbragt det oprindelige lån på 440 mio. kr. til nu kun 19 mio. kr. Danske Andelskassers Bank er dermed stærkt på vej til at blive helt fri af statslige midler.

Tilbage i 2009 optog Danske Andelskassers Bank et lån fra staten i forbindelse med bankpakke II. Fra 1. januar 2018 vil det statslige hybridlån ikke længere kunne regnes med i bankens kapitalgrundlag, og derfor har man i banken arbejdet benhårdt for, at hele eller dele af lånet skulle indfries inden årsskiftet. Det er nu lykkedes at komme meget tæt på målet via en betydelig delindfrielse på knap 113 mio. kr.

Dette er til stor glæde for bankens adm. direktør Jan Pedersen, som i forbindelse med delindfrielsen udtaler: ”Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes os at rejse knap 113 mio. kr., hvilket er det beløb, vi havde mulighed for at hente, når vi samtidig skulle overholde 20 %-reglen. Jeg synes, vi har gennemført kapitalforhøjelsen på den absolut bedste måde for banken, fordi vi har valgt den billigste og hurtigste måde at rejse kapital på ved at gøre det som en rettet emission uden prospekt. Målet er nu at hente yderligere kapital i første halvår af 2018 i form af Tier 2 i størrelsesordenen DKK 105-150 mio., så vi kan indfri resten af det statslige hybridlån og i det hele taget styrke bankens kapitalgrundlag yderligere. Det vil være med til at sikre vores fremtidige muligheder for at være en solid og velkapitaliseret bank og betyder, at vi i endnu højere grad kan fokusere på en fortsat positiv udvikling af Danske Andelskassers Bank til gavn for vores aktionærer, kunder, medarbejdere og de lokalområder, hvor vi er til stede.”

Delindfrielsen er sket ved hjælp af en rettet emission, som er en nyemission rettet mod en afgrænset gruppe af investorer og uden fortegningsret for de eksisterende aktionærer. For et børsnoteret selskab skal en rettet emission finde sted til markedskursen eller højere.

”Vi er meget taknemmelige overfor de investorer, der har bakket os op – jeg tager deres opbakning som et stort skulderklap, og deres støtte har haft afgørende betydning for, at vi er kommet så tæt på mål inden for de givne rammer. Samtidig har den rettede emission betydet, at vi nu både har fået en endnu større gruppe af aktionærer og en endnu bredere sammensætning blandt aktionærerne, hvilket er positivt for banken,” siger Jan Pedersen.

En af de investorer, der har støttet op om emissionen, er AP Pension, som i forbindelse med Danske Andelskassers Banks offentliggørelse af indfrielsen har udsendt en storaktionærmeddelelse.

Investeringsdirektør Ralf Magnussen, AP Pension, udtaler: ”Vi ser Danske Andelskasser Bank, som et pengeinstitut i fremgang, hvor en positiv langsigtet udvikling i arbejdet med bankens organisation og kreditkvalitet gør den til en interessant investering for os.”

Yderligere information For yderligere information kontakt venligst kommunikationschef Tine Martlev Pallesen i Danske Andelskassers Bank på telefon 87 99 30 33 / mobil 23 72 55 70 eller på mail tmp@dabank.dk.

Om Danske Andelskassers Bank Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 17 filialer, tre erhvervscentre og et landbrugscenter beliggende i Jylland og på Fyn. Der er ca. 330 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Banken har en balance på ca. 10,6 mia. kr. I Danske Andelskassers Bank tager vi ansvar for en bæredygtig udvikling sammen med vores kunder og de samfund, vi er en del af. Læs mere på andelskassen.dk.

Andelskassen giver tilskud til Skelund Lokalhistoriske Arkiv12.7.2018 11:28pressemeddelelse

Med økonomisk støtte fra blandt andre Andelskassen i Hobro har Skelund Lokalhistoriske Arkiv fået nyt tag, og arkivets store samling af gamle billeder og andre historiske genstande kan nu igen opbevares i tørvejr i mange år fremover. ”Det gamle tag på bygningen var utæt, og da vi i sagens natur har meget uerstatteligt materiale i huset, var et nyt tag hårdt tiltrængt. Vi er derfor meget glade for tilskuddet på 2.000 kr. fra Andelskassen, det varmer godt til en lille forening som os,” siger Vibeke Pedersen, der er arkivleder i Skelund Lokalhistoriske Arkiv. For Camilla Fisker, der er filialdirektør i Andelskassen i Hobro, er det vigtigt at bevare lokalområdets historie og i det hele taget at bakke op om lokalområdet: ”Sædvanligvis støtter vi i Andelskassen initiativer, der er med til at skabe vækst og udvikling i vores markedsområder nu og i fremtiden, men jeg er helt klart af den overbevisning, at det samtidig er vigtigt at bevare de mange lokalhistoriske arkiver, der ligger rundt omkr