Danske æg kan blive næste pølse-aftale

Æg og ægprodukter kan meget vel blive hovedrolleindehaverne i den næste handelsaftale mellem Danmark og Kina

Knap er blækket tørt på det papir, hvor miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen onsdag underskrev aftaler om både eksport af økologiske fødevarer og eksport af forarbejdet svinekød som fx pølser. Arbejdet er allerede i dag i fuld gang med at sikre den næste danske handelsaftale. Det kan meget vel komme til at handle om æg og produkter med æg.

- Nu har vi fejret, at vi må sælge pølser til kineserne. Men det betyder ikke, at vi sætter os ned og slapper af. Vi er allerede i fuld gang med at blive de første i verden, der kan få lov til at sælge æg og produkter med æg til Kina, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Så sent som i sidste uge, afsluttede en kinesisk delegation en ugelang tur til Danmark, hvor de besøgte de største danske ægpakkerier og ægproduktvirksomheder under brancheorganisationen Danske Æg. Danmark er det første land i verden, der har modtaget et sådan besøg. Bulletinerne går på, at de kinesiske embedsmænd kunne lide, hvad de så.

Allerede i dag fredag, har Landbrug & Fødevarer samt miljø- og fødevareministeren i samtaler med de kinesiske fødevaremyndigheder opfordret til et øget samarbejde, også indenfor æg.

- De sidste tre dage i Kina har gjort mig helt overbevist om, at vi kommer til at eksportere langt flere fødevarer til Kina i de kommende år. Kineserne går op i fødevaresikkerhed og stabile leverandører. Samtidig er det en fjer i hatten, at vi kan producere bæredygtigt. Alt det, samt de positive tilkendegivelser fra kineserne gør, at jeg er sikker på, vi snart får åbnet for flere markeder i Kina, siger Karen Hækkerup.

Fødevareklyngen udgjorde i 2016 44 procent af den samlede vareeksport til Kina. Det tal forventes at stige i 2017, hvor fx eksport af svinekød kommer til at runde 5 mia. kr. i eksportomsætning.

Søren Andersen, pressechef, Landbrug & Fødevarer, 21567011

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo