Danske æg kan blive næste pølse-aftale

Æg og ægprodukter kan meget vel blive hovedrolleindehaverne i den næste handelsaftale mellem Danmark og Kina

Knap er blækket tørt på det papir, hvor miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen onsdag underskrev aftaler om både eksport af økologiske fødevarer og eksport af forarbejdet svinekød som fx pølser. Arbejdet er allerede i dag i fuld gang med at sikre den næste danske handelsaftale. Det kan meget vel komme til at handle om æg og produkter med æg.

- Nu har vi fejret, at vi må sælge pølser til kineserne. Men det betyder ikke, at vi sætter os ned og slapper af. Vi er allerede i fuld gang med at blive de første i verden, der kan få lov til at sælge æg og produkter med æg til Kina, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Så sent som i sidste uge, afsluttede en kinesisk delegation en ugelang tur til Danmark, hvor de besøgte de største danske ægpakkerier og ægproduktvirksomheder under brancheorganisationen Danske Æg. Danmark er det første land i verden, der har modtaget et sådan besøg. Bulletinerne går på, at de kinesiske embedsmænd kunne lide, hvad de så.

Allerede i dag fredag, har Landbrug & Fødevarer samt miljø- og fødevareministeren i samtaler med de kinesiske fødevaremyndigheder opfordret til et øget samarbejde, også indenfor æg.

- De sidste tre dage i Kina har gjort mig helt overbevist om, at vi kommer til at eksportere langt flere fødevarer til Kina i de kommende år. Kineserne går op i fødevaresikkerhed og stabile leverandører. Samtidig er det en fjer i hatten, at vi kan producere bæredygtigt. Alt det, samt de positive tilkendegivelser fra kineserne gør, at jeg er sikker på, vi snart får åbnet for flere markeder i Kina, siger Karen Hækkerup.

Fødevareklyngen udgjorde i 2016 44 procent af den samlede vareeksport til Kina. Det tal forventes at stige i 2017, hvor fx eksport af svinekød kommer til at runde 5 mia. kr. i eksportomsætning.

Søren Andersen, pressechef, Landbrug & Fødevarer, 21567011