Danska Reflections Copenhagen släpper ny kollektion med färgsprakande tallrikar

Med en känsla för unik design och skandinavisk heminteriör har det danska designföretaget Reflections Copenhagen de senaste sju åren skapat statement pieces till våra hem. Nu har de utökat sin kollektion med fyra porslinstallrikar. Tanken är att de färgstarka tallrikarna ska fungera som ett kreativt komplement till det vanliga vita porslinet.

Reflections Copenhagen grundades 2015 och drivs idag av den danska formgivaren Andrea Larsson. Målet var redan från början att utmana traditionella skandinaviska inredningsstilar, färgval och form med helt nya dimensioner. Resultatet blev exklusiva inredningsdetaljer med handgjord karaktär och elegans – i ett hav av medvetet utvalda färger. Enligt Andrea Larsson var målet att bidra med något helt nytt till det skandinaviska hemmet.

“En detalj från Reflections Copenhagen kommer alltid tillföra något alldeles extra till den övriga inredningen. Faktum är att varumärket har sitt ursprung i ett personligt behov av att dekorera med något oväntat, men också ljusreflekterande. Det är därför en stor del av vårt sortiment består av dekoration i kristall. Jag är förälskad i materialet och de förtrollande färgerna.”

Nu utökar de utbudet med fyra porslinstallrikar, helt unika i sitt slag. Tallrikarna som är tillverkade i Portugal har kommit till med inspiration från Art Nouveau, även kallad Jugendstil. Man har sedan valt att addera en liten men ändå märkbar återkoppling till 80-talet, men också en modern färgpalett. Dessutom har tallrikarna en tydlig skandinavisk karaktär.

“Jag ville skapa en färgsprakande kollektion att använda som ett komplement till det vita porslinet de flesta av oss redan har hemma. Dessutom har jag alltid varit galen i vackra mönster och har tagit inspiration från retromotiv och tapeter från olika epoker. Art Nouveau har alltid varit en design som attraherat mig. Jag fascineras av formerna och de modiga uttrycken”.

Kollektionen består i dagsläget av två middagstallrikar och två desserttallrikar. Alla har de ett unikt mönster som antingen går i rosa, marinblått och guld eller grönt, gult och guld. Tallrikarna går utmärkt att kombinera ihop med varandra, men fungerar även som iögonfallande detaljer på det dukade bordet ihop med annat porslin. Enligt Andrea Larsson är planen att expandera kollektionen framöver med fler tallrikar för olika ändamål.

Om Reflections Copenagen

Reflections Copenhagen är ett danskt designföretag som skapar detaljer av exklusiv karaktär. Varumärket vill utmana traditionell stil, färg och form genom unik design och exklusiva material. Dekoration i kristall är ett genomgående tema. Varumärket säljer allt från tallrikar, ljusstakar och vaser till speglar och sidobord.

Följ Bonzer

Senaste pressmeddelandena från Bonzer