SnugSpot

Dansk virksomhed bag ny opfindelse: “Algoritme Dating”

Kunstig intelligens og avancerede algoritmer skal fremover vurdere hvilke partnere vi er mest tilbøjelige til at finde kærligheden med.
Stifterne af SnugSpot. Fra venstre Kasper Lausen og Kasper Hjorth

Computeren er fremtidens Kirsten Giftekniv

Markedet for online-dating er stort. Forbes estimerer at det består af ca. 8.000 levenrandører som på tværs af mange obskure nicher slås om singlernes gunst. Men siden Match.com for mere end 20 år siden bragte kontaktannoncer til Internettet har der faktisk ikke været megen reel innovation i dating-industrien. Grundlæggende fungerer datingtjenesterne på samme måde i dag som de altid har gjort; singlerne samles på en portal/app og betaler et abonnement for at finde hinanden og kommunikere.

Men nu har danske SnugSpot udviklet en ny type matchmaking-tjeneste som fungerer helt anderledes på to centrale punkter; nemlig måden man finder hinanden på og modellen for brugerbetaling.

Dating Dilemma

Langt de fleste eksisterende online dating services kræver abonnementsbetaling. Kunderne betaler måned efter måned mens de leder efter den rette partner. Det betyder, at virksomhederne bag tjenesterne dybest set ikke er interesseret i at hjælpe deres kunder ordentligt. For finder kunderne hvad de søger, så forlader de butikken og kommer ikke tilbage foreløbig. Det kalder SnugSpot’s stifter, Kasper Hjorth, for det klassiske “dating-dilemma”.

Hans forretningsfilosofi er anderledes: “Vi mener ikke, at det er fair at lade brugerne betale noget som helst, hvis vi ikke kan hjælpe dem med at finde det de kommer efter. SnugSpot konceptet er lavet sådan at brugeren kun skal betale et lille beløb på ca. 10 kr. såfremt vi finder et match til brugeren som er så godt, at begge parter har lyst til at mødes. Det betyder at vi som virksomhed er nødt til at anstrenge os og sørge for, at brugerne får success - ellers tjener vi ikke en krone.”

En vigtig pointe ved konceptet er, at det altid er tilfældet, at begge parter skal betale det lille beløb for at tilkendegive deres interesse. Hvis den ene part ikke vil betale, så skal den anden part heller ikke. Det eliminerer nemlig det spam-problem som ofte plager de traditionelle datingsites. Og man undgår på den måde også, at falske eller useriøse profiler spilder ens tid.

Slow-Dating

Ifølge partner og Teknisk Chef, Kasper Lausen, er et andet konceptuelt tvist at brugerne hverken kan eller skal bladre igennem en masse forskellige profiler.

“Hvor de traditionelle services på markedet er en gigantisk, uoverskuelig buffet, så er SnugSpot dating-industriens svar på en slow-food restaurant. Vi sender kun ét match til dig hver dag… Så du kan enten tage et grundigt kig på det match eller vente 24 timer før du får serveret et nyt.”

Hastigheden hvormed de potentielle dates konsumeres nedsættes bevidst, så det at finde kærligheden ikke bliver gjort til en overfladisk process hvor kvantitet trumfer kvalitet.

App’en lærer gradvist den enkelte bruger at kende. Den bruger faktorer som køn, alder og geografisk afstand til at finde et godt match. Men som de første i verden, indrager SnugSpot også data om forskellige personlighedstræk, om brugernes udseende og deres historiske adfærdsmønstre. De kigger på hvilke personer man tidligere har etableret forbindelse med og hvilke matches man har afvist. Og ved at sammenholde alle de data, er de i stand til at fremsætte nogle kvalificerede bud - ikke bare på en hurtig lørdags-date, men på en mulig livsledsager.

10% føler sig ofte ensomme

“Dating-markedet er præget af benhård konkurrence. Men vi kommer med et unikt produkt og vi tror at mange vil sætte pris på, for en gangs skyld at blive taget alvorligt af en branche som i årtier haft mere fokus på at udnytte end at afhjælpe folks ensomhed.

Vi ved, at det at finde kærligheden og have gode sociale relationer har enorm betydning for vores livskvalitet og helbred. En undersøgelse foretaget af Mental Health Foundation viser at mere end 10% af befolkningen ofte føler sig ensomme. Og modsat hvad man måske skulle tro, er ensomhed et mere udbredt problem for de 18 til 34 årige end for dem der har nået pensionsalderen.

Hvis vi kan være med til at gøre verden til et varmere sted… ét kærligt forhold ad gangen, så er det en mission der er værd at kaste sig ud i.” slutter Kasper Hjorth.

Faktaboks:

I Danmark er 37% af alle voksne singler.

Bag SnugSpot projektet står serie-iværksætterne Kasper Maxmiling Hjorth og Kasper Lausen. De gjorde sig bemærket i 00’erne med datingsitet BeautifulPeople som de solgte i 2010 efter at have etableret franchisekontorer i 13 lande.

SnugSpot findes som app til både iOS og Android telefoner og tablets og fungerer også som hjemmeside på SnugSpot.com.

Ud over køn, alder og geografisk afstand, bruger SnugSpot en personlighedstest og en kategorisering af medlemmernes udseende til udvælge matches. Derudover tilpasser systemet sig automatisk den enkelte brugers behov og præferencer ved at analysere hvilke matches brugeren synes godt eller skidt om.

SnugSpot har intet abonnement og ingen reklamer. Det er gratis at modtage de daglige matches, men koster et lille engangsbeløb på ca. 10 kr. at etablere forbindelse med en given profil. Herefter kan man kommunikere ubegrænset uden yderligere betaling.

Ordet “Snug” har to betydninger: 1) Et sted der er hyggeligt og trygt. 2) Noget der sidder tæt til kroppen og passer perfekt.

Det har taget knap to år at udvikle og teste SnugSpot og projektet lanceres officielt i dag.

——

Download pressepakke med logo, skærmbilleder og billede af stifterne i høj opløsning her:

www.snugspot.com/press/presskit.zip

For spørgsmål og interviews, kontakt venligst Kasper Hjorth:

Telefon: (+45) 26 838 839 - Email: kh@snugspot.com

Stifterne af SnugSpot. Fra venstre Kasper Lausen og Kasper Hjorth