Dansk vegetar får vigtig international post

Dansk Vegetarisk Forenings generalsekretær, Rune-Christoffer Dragsdahl, bliver Europas repræsentant i den Internationale Vegetariske Union (IVU)

Et kendt ansigt i den danske fødevaredebat har fået plads i bestyrelsen for den Internationale Vegetariske Union (IVU) som repræsentant for de vegetariske og veganske foreninger i Europa. Det er Rune-Christoffer Dragsdahl, som er generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening (DVF).

Som bestyrelsesmedlem i IVU skal Rune-Christoffer Dragsdahl og Dansk Vegetarisk Forening repræsentere de europæiske vegetariske og veganske foreninger på globalt niveau og dermed bidrage til, at foreninger over hele verden i endnu højere grad end i dag lærer af hinanden.

”Der er brug for at udvikle et endnu stærkere internationalt samarbejde, hvis vi skal skabe en bedre og mere bæredygtig verden for både dyr og mennesker. Nogle af vores vigtigste mærkesager i DVF er blevet udviklet med inspiration fra vores dygtige søsterforeninger i andre lande. Samtidig har vi i Danmark opnået resultater, som vores internationale kolleger gerne vil lære af”, siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Det er DVF’s vækst de sidste par år og Rune-Christoffer Dragsdahls faglige tyngde indenfor mad, landbrug og bæredygtighed, som er årsagen til, at IVU’s bestyrelse har tilbudt pladsen til Rune-Christoffer Dragsdahl på vegne af DVF.

Rune-Christoffer Dragsdahl tiltrådte som ulønnet generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening i efteråret 2016. På det tidspunkt havde foreningen kun en enkelt lønnet medarbejder. De seneste år har Dansk Vegetarisk Forening oplevet en kraftig vækst til over 4.000 medlemmer og er nu blevet en professionel organisation med otte ansatte, som arbejder med bl.a. politikudvikling, erhvervssamarbejde, uddannelse og formidling.

Foreningen har blandt andet fået supermarkederne til at sætte flere plantebaserede produkter på hylderne og har fået regeringen til at påbegynde en udregning af de samfundsøkonomiske fordele ved grønnere mad. Senest har Dansk Vegetarisk Forening fået en bevilling fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) under Miljø- og Fødevareministeriet til et netværk, som skal fremme udviklingen af plantebaserede produkter i det danske fødevareerhverv.

International Vegetarian Union blev grundlagt i 1908 ved et møde i Tyskland, hvor også Dansk Vegetarisk Forening deltog. I næsten et halvt århundrede, fra 1926 til 1968, var danskeren Oluf Egerod en af de mest markante danskere i den internationale vegetariske bevægelse, hvor han i årenes løb blandt andet var sekretær, kasserer og vicepræsident.

”Det bliver en udfordring at leve op til Oluf Egerod. Men jeg vil gøre, hvad jeg kan for, at den plantebaserede udvikling styrkes både i Danmark og globalt”, slutter Rune-Christoffer Dragsdahl.