Dansk Ungdoms Fællesråd optager fire nye medlemsorganisationer

Alternativets Unge, Coding Pirates, Sind Ungdom og Ventilen kan nu kalde sig medlemmer af Dansk Ungdoms Fællesråd
DUFs delegeretmøde besluttede lørdag enstemmigt at optage fire nye organisationer. Foto: Morten Rode

Lørdag 30. november besluttede Dansk Ungdoms Fællesråds delegeretmøde i Nyborg enstemmigt at udvide kredsen af medlemsorganisationer med hele fire styk.

”Det er skønt at kunne udvide DUF-fællesskabet med endnu flere medlemmer. DUF er en åben klub, hvor så mange landsdækkende, demokratiske børne- og ungdomsorganisationer som muligt skal være med. Vi vil gerne favne så mange forskellige danske unge som muligt for at give dem en stærk stemme i samfundsdebatten, så jeg er glad for, at delegeretmødet valgte at optage de fire nye medlemsorganisationer,” siger DUFs formand, Chris Preuss.

Med de fire optagne tæller DUF-paraplyen nu 79 forskellige organisationer.

Her er de nye medlemsorganisationer:

• Alternativets Unge. Alternativets Unge er Alternativets officielle ungdomsparti. De blev stiftet som selvstændig ungdomsorganisation i december 2016 efter først at have været et netværk under moderpartiet. De kalder sig Danmarks grønne ungdomsparti. Deres tre hovedformål er at styrke unges demokratisk stemme, at flere unge tager del i og ansvar for en seriøst bæredygtig omstilling, og at Alternativet som bevægelse og politisk platform bliver et samlingspunkt på tværs af generationer. Alternativets Unge har 10 lokalforeninger spredt ud i hele Danmark.

• Coding Pirates. I Coding Pirates kan it-kreative børn, unge og frivillige designe, konstruere og kode sammen i en åben og demokratisk forening, der inviterer alle til at være deltagende medskabere. De ønsker at udvikle børns teknologiske vovemod ved at fokusere på teknologisk forestillingsevne, opfindsomhed og skaberkraft. Dette sker gennem udbredelsen af teknologiske legesteder, læresteder, væresteder for børn, unge og frivillige på tværs af alder, køn, kultur og evner. Kort sagt ønsker Coding Pirates engagement og myndiggørelse gennem et fællesskab i en teknologisk verden.

• Sind Ungdom. SIND Ungdom arbejder for et samfund, hvor ingen unge føler sig alene eller isolerede. I stedet skal unge møde forståelse, respekt og anerkendelse, når de selv eller deres nærmeste bliver ramt af psykisk sårbarhed. På den måde kan de bedre blive i stand til at leve et mere tilfredsstillende og indholdsrigt liv. SIND Ungdoms lokale klubfællesskaber udgør et frirum for unge sårbare, hvor de i fællesskab med andre unge kan indgå i helt almindelige hverdagsaktiviteter såsom indkøb, madlavning, fællesspisning, brætspil og hygge. Lokalklubberne står også for ”ud-af-huset”-aktiviteter. I dag har SIND Ungdom 12 lokalforeninger, men flere er på vej.

• Ventilen. Ventilen er en frivillig social ungdomsorganisation, der har til formål at forebygge og afhjælpe unges ensomhed. De hjælper unge ud af ensomhed og ind i de fællesskaber, der bør være en del af et ungdomsliv. Samtidig ønsker de at forebygge, at flere unge rammes af langvarig ensomhed. Det gør Ventilen ved at understøtte arbejdet i deres lokale foreninger, der alle har aktiviteter og mødesteder for ensomme unge. Men det sker også ved at indsamle, udvikle og formidle viden og redskaber til brug for andre, der arbejder med unge.