Dansk-udviklet soltag vil dække dit energibehov

Virksomheden Innogie har udviklet et tag, der kun består af solceller. Taget kan gøre op til 80 procent af hustandens energibehov CO2-fri. Ny finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond skal udbrede soltaget internationalt.

Nu er det snart slut med at have dårlig samvittighed, hvis du glemmer at slukke for lyset i hustanden, eller hvis du tager et langt bad.

Den danske virksomhed Innogie har nemlig produceret et nyt solcelletag, der udelukkende består af solceller. Taget kan sammen med et passende batteri dække op til 80 procent af energibehovet i din hustand – lige fra elektricitet, varme til varmt vand, samt ”brændstof” til elbilen. Kun i de mørke vintermåneder er der behov for bidrag fra el-nettet.

Når udviklingen af batterier eller andre lagermedier er lidt længere, vil bygningerne kunne blive fuldstændigt autonome, så hver bygning bliver sin egen lille energi ø.

”Der er ikke andre i markedet med en lignende løsning. Vores solcelletag sørger for, at energien bliver produceret, der hvor den skal bruges – nemlig i folks hjem. Og så er det CO2-fri og godt for miljøet. Vores ambition er nu at udbrede løsningen internationalt,” siger administrerende direktør Michael Ariel Nielsen.

”Et traditionelt tag er et inaktivt areal, som man kan udnytte meget bedre,” siger han.

Idéen til taget opstod på Aarhus Universitet, mens medejer af virksomheden Kristian Harley Hansen var ved at færdiggøre ingeniørstudiet. Kristian spekulerede i, om man kunne udnytte de store inaktive tagarealer til at producere energi.

”Vi har ikke udviklet en ny teknologi. Vi har sammensat eksisterende teknologier klogt, så vi kan tilbyde et helt nyt produkt på markedet,” siger Michael Ariel Nielsen

I dag producerer Innogies solcelletag systemer i gennemsnit 80 procent af den energi, der skal bruges i en hustand. Det er dog virksomhedens ambition at gøre energiforbruget 100 procent CO2-frit, når man er nået lidt længere i produktudviklingen.

Den nye finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond skal sætte skub i eksporten af Innogies soltag. Innogie er startet på det danske marked, men har allerede øjnene rettet mod både det tyske og franske marked, som de har konkrete planer om at gå ind på i 2017 og 2018.

”Det patenterede system byder på en spændende eksportmulighed. Både nybyggeri og den eksisterende bygningsmasse vil kunne opnå store besparelser ved at gøre taget aktivt i stedet for, at det er passive flader som i dag. Samtidig er der allerede internationalt fokus på tilsvarende løsninger, så potentialet for at nå ud på nye markeder er stort,” siger direktør i Danmarks Grønne Investeringsfond, Michael Zöllner.

Det forventes, at Innogie når en omsætning på mere end 100 millioner kr. årligt inden for 3-4 år. Produktet har allerede vundet designpriser, hvor Danish Design Award har hyldet taget for at være både æstetisk og innovativt.

Fakta: Sådan fungerer tagsystemet

Innogie har skabt et aktivt energiproducerende tag, i modsætning til almindelig kendt tagbelægning, som kun fungerer som klimaskærm. Solpaneler udgør det primære tag på bygningen. Solenergien omdannes til elektricitet som benyttes af bygningens apparater og som ”brændstof” i en elbil. Herudover kan taget tilfører energi til en varmepumpe, der genererer varme og varmt vand rundt i bygningen. Et batterisystem lagrer energien fra dagen til natten, og et kontrolsystem sikrer den optimale performance af det totale energisystem.

Adm. direktør Michael Ariel Nielsen

Strandvejen 104B

Grøn Herning-virksomhed øger vækst i stærkt lånesamarbejde24.11.2022 10:46:47 CET | Pressemeddelelse

Aktive Energi Anlæg A/S – eller AEA som firmaet i daglig tale bliver kaldt – sælger industrielle varmepumpe-løsninger til bl.a. fjernvarmeselskaber og andre store virksomheder og er med til at fortrænge fossile brændsler, herunder naturgas. AEA har netop modtaget en ”lånepakke” fra Danmarks Grønne Investeringsfond, bestående af ansvarlig lånekapital samt almindelig lånekapital, derudover deltager Sydbank som medfinansierende part. AEA styrkes hermed finansielt og understøtter samtidig den videre skalering af virksomheden.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.

Danmarks Grønne Investeringsfond årsrapport 2021: Rekordhøj aktivitet og CO2-reduktion lover godt for nødvendig grøn omstilling6.5.2022 07:55:51 CEST | Pressemeddelelse

Rekordhøj CO2-reduktion og et årsresultat på 20,9 mio. kr. understreger, at grøn omstilling og god forretning går hånd i hånd. Og med den nuværende situation i Europa er det mere aktuelt end nogensinde at sætte fart på den grønne omstilling i danske virksomheder for at reducere afhængigheden af fossile energikilder.