Dansk trykkeri vil drille tyske konkurrenter

Trods knivskarp konkurrence syd for grænsen er danske Toptryk Grafisk netop rykket ind i Tyskland. Et indgående kendskab til markedet og en forståelse for tyske kunders pertentlighed skal bane vejen.
Danske Toptryk Grafisk har netop kastet sig over et tysk marked præget af hård konkurrence. Foto: Jonas Ahlstrøm / Jonasfotografi.dk.

Ifølge seneste arbejdsmarkedsrapport fra Dansk Arbejdsgiverforening koster en ansat inden for fremstilling 30 kroner mere i timen i Danmark end i Tyskland. Ikke desto mindre har trykkeriet Toptryk Grafisk, der har sin produktion i Gråsten, fundet nøglen til det tyske marked. Virksomheden, der forventer at runde en omsætning på otte millioner i indeværende regnskabsår i nabolandet alene, har haft idéen om, at forsøge sig på det tyske marked i en årrække. Og med et stigende antal tyske kunder i porteføljen, har ledelsen i de seneste år dannet sig et indtryk af, hvad der skal til.

Mange tyske kunder er konservative i deres tilgang og vil gerne have rådgivning og en snak om opgaven frem for afvikling hurtigst muligt. For mange er en tryksag en indviklet opgave med mange faldgruber, og ved rent onlinesalg føler tyskerne sig ofte overladt til sig selv, fortæller Lasse Frausig, administrerende direktør, Toptryk Grafisk og uddyber:

De er simpelthen ikke vant til at få kundesupport i den kvalitet, som vi tilbyder. I forhold til danske kunder bruger en tysk kunde fem gange så meget af vores tid på en enkelt ordre, men til gengæld er oplagene typisk også mindst fem gange så store.

Hyrer tyskkyndige danskere

For at få det bedst mulige indblik og kunne give de tyske kunder den bedste service er trykkeriet gået målrettet efter at ansætte folk, der har arbejdet i Tyskland.

De tyske kunder er pertentlige og forlanger samme grundighed af os. Og når vi taler med en tysk kunde, gør det en verden til forskel, at vi har de rigtige medarbejdere, der gebærder sig flydende og fejlfrit på tysk. Både hvad angår sproget, men også med hensyn til takt og tone – her gælder ordnung muss sein, forklarer Lasse Frausig.

Konkurrencedygtige danske priser

Trods et marked præget af hård konkurrence har Toptryk Grafisk under navnet Druckhaus Nord præsenteret de samme priser i Tyskland som i Danmark. Og overraskende – også for direktøren selv – har prisniveauet været attraktivt på langt de fleste tryksager.

Vi har hørt kunder sige, at vi er for dyre, men det er i sammenligning med de billigste tyske onlinetrykkerier, hvor kunden selv står for det hele. Som et full-service trykkeri, hvor kvalificeret rådgivning er en stor del af slutproduktet, har det vist sig, at vores konkurrenceevne intet fejler, forklarer Lasse Frausig.

Lasse Frausig
Adm. direktør, Toptryk Grafisk
Lfr@toptryk.dk

Fremstilling af diverse former for bøger, magasiner, årsberetninger og kataloger udgør cirka halvdelen af forretningen hos Toptryk Grafisk. Foto: Jonas Ahlstrøm / Jonasfotografi.dk.
Ifølge Lasse Frausig, administrerende direktør i TopTryk Grafisk, er det essentielt at have en god forståelse for den grundige mentalitet, der hersker syd for grænsen. Foto: PR.

Toptryk Grafisk er et full-service kvalitetstrykkeri, der blev grundlagt i 1981. Virksomheden, der siden 2002 har ligget i Gråsten, beskæftiger godt 30 medarbejdere og har AAA-rating fra Bisnode - den højeste kreditvurdering.