FaunaPhotonics

Dansk tech start-up i internationalt gennembrud

Danske FaunaPhotonics har siden 2014 udviklet en avanceret sensor teknologi kombineret med kunstig intelligens med det formål at reducere brugen af sprøjtemidler mod insekter. Nu har de indgået et samarbejde med verdens største producent af landbrugsmaskiner, John Deere.
Foto kredit: FaunaPhotonics

Insekter er truede, men afgrøder skal dyrkes for at producere nok mad til verden. Det er en af de store udfordringer, menneskeheden står overfor - og som en dansk virksomhed er i gang med at finde en løsning på. FaunaPhotonics har udviklet en sensor, der automatisk registrerer flyvende insekter i marken. Målet er at nedsætte og optimere brugen af insekticider, således at der kun sprøjtes, når det er nødvendigt.

Højteknologiske maskiner

FaunaPhotonics har, fra 1. januar 2020, indgået et samarbejde med John Deere om en række markforsøg og teknologi forsøg med FaunaPhotonics’ teknologi i USA i løbet af 2020. “Vi skal helt overordnet se på, hvordan vores teknologier, både hard- og software, kan kobles med John Deeres systemer”, fortæller Michael Stanley Pedersen, CEO for FaunaPhotonics.

Samarbejdet mellem John Deere og FaunaPhotonics blev startet op i sommeren 2019 i Iowa, hvor teknologien blev testet på skadedyr i majs. Der blev foretaget forsøg med genkendelse af Japanese Beetle og Northern Corn Rootworm. To skadedyr, der giver amerikanske landmænd kæmpe udfordringer. De to ugers forsøg viste, at teknologien let kunne adskille de to biller i målingerne. Dermed var der grobund for yderligere forsøg.

Kæmpe potentiale

“John Deere udvælger, hvilke forskellige startup-virksomheder, de vil samarbejde med. Vi havde en dialog med den Californiske startup-virksomhed Blue River Technology, og det dannede baggrunden for kontakten mellem John Deere og FaunaPhotonics. Blot for at forstå skalaen af et sådant samarbejde blev Blue River Technology, som er en teknologi virksomhed som FaunaPhotonics, solgt til John Deere for 2 mia. danske kroner”, fortæller Michael Stanley Pedersen.

Verden har allerede øjnene åbne for virksomheden. FaunaPhotonics vandt i 2019 den prestigefyldte tech/miljøpris "HelloTomorrow", hvor de placerede sig blandt 12 af verdens mest innovative virksomheder. FaunaPhotonics vandt i kategorien ’Food, Agriculture and Environment’.

“Vores vision er, at teknologien kan kobles direkte på landbrugsmaskiner”, fortæller Michael Stanley Pedersen. “Vi arbejder på mobile enheder, hvor sensoren måler insekt-aktiviteten direkte foran fx en traktor, der så kan sende besked til dyserne i sprøjtebommen, der kun åbner sig for at sprøjte, når det er nødvendigt. Hermed kan insekticid-mængden nedsættes, og områder af marken kan måske helt undgå sprøjtninger”.

I 2020 vil det første kommercielle produkt blive lanceret her i Danmark, og derefter vil der følge en kraftig skalering også til det internationale marked, hvor vi allerede er med i markforsøg i dag. Hvorfor vi stadig er i den fase hvor vi søger investorer”, slutter Michael Stanley Pedersen.

Sådan virker FaunaPhotonics sensor

En boks sættes op i marken og sender infrarøde stråler ud i et areal foran sig. De gennem-flyvende insekter kaster det reflekterede lys tilbage, der opfanges af en fotosensor. Disse data sendes direkte til en avanceret cloudbaseret softwareløsning, der med kunstig intelligens aflæser insekternes farve, vingehastighed, krops- og vingestørrelse og andre parametre. Dette samles til et slags fingeraftryk, der er unikt for den enkelte insektart. Softwaren kan derefter kategorisere insekterne i grupper og endda genkende et helt specifikt insekt. Landmanden kan, i real-tid, se insekternes aktivitetsdata i softwareværktøjer, der allerede bruges til andre funktioner, som fx CropManager. På den måde får landmanden helt præcis viden om insekt-aktiviteten i marken. Dermed kan landmanden planlægge sin sprøjtning lige præcis på det tidspunkt, det er relevant at sprøjte.

For yderligere informationer eller interview med Michael Stanley Pedersen

Kontakt ekstern PR Kirsten Dinesen, kirsten.dinesen@frontpage.dk, telf: 22170339

Foto kredit: FaunaPhotonics

Information om FaunaPhotonics

FaunaPhotonics
c/o Copenhagen Bio Science Park COBIS A/S Ole Maaløes Vej 3
2200 København N

Om FaunaPhotonics

FaunaPhotonics udvikler fremtidens teknologi til monitorering af insekter i realtid. Sensorer i markerne gør det muligt for landmænd kun at sprøjte, hvor og når det er nødvendigt ved at levere information om insekters aktivitet i marken. Målet er, at teknologien kan reducere brugen af insekticider.

Dermed optimerer teknologien bekæmpelsen af skadedyr og sparer på brugen af insekticider. Den patentbeskyttede sensorteknik i samarbejde med en avanceret algoritme, der via kunstig intelligens, hele tiden indsamler ny viden om forskellige insekter og insektgrupper, bliver stadig mere avanceret, jo mere data der indsamles.

FaunaPhotonics’ teknologi og viden danner grundlag for et mere bæredygtigt landbrug foruden en øget forståelse for biodiversiteten hos flyvende insekter, kontrol af insektbårne sygdomme og problemer med parasitter i akvakultur.

FaunaPhotonics blev grundlagt i 2014 af fysikeren Mikkel Brydegaard Sørensen, insektforskeren Carsten Kirkeby samt iværksætter Frederik Taarnhøj. Virksomheden kom til verden efter at have deltaget i et tech-accelerator program på DTU, hvor de sikrede deres første og afgørende patent. Pt. beskæftiger virksomheden 22 medarbejdere.

Siden 2015 har FaunaPhotonics testet deres teknologi i samarbejde med universiteter og forskningsinstitutter. Forsøgene fokuserede på teknologiens egenskaber til overvågning af malariamyg, opdage og afskrække fugle på vindmøllefarme og digitalt landbrug.

Frem til 2020 har FaunaPhotonics indgået i en række forsknings- og virksomhedssamarbejder bl.a. i Tanzania, Storbritannien og USA med samarbejdspartnere som Rothamsted Research, Bayer AG (senere BASF), Aarhus Universitet og General Mills. I 2019 foretog FaunaPhotonics en række markforsøg i Danmark i samarbejde med Landbrug og Fødevares videns og innovationshus SEGES. Forskningssamarbejde med Aarhus Universitet verificerede at sensoren kunne bruges til genkendelse af specifikke insekter i raps.

Følg pressemeddelelser fra FaunaPhotonics