Dansk Supermarked

Dansk Supermarked Group lancerer massivt investeringsprogram efter stærkt årsregnskab

Del

På baggrund af et 2015-regnskab, der placerer Dansk Supermarked Group i toppen af europæisk retail, introducerer virksomheden et ambitiøst investeringsprogram. Fremover vil koncernen årligt investere 2 mia. kr. i opførelse af nye butikker, renovering af eksisterende samt yderligere udvikling af virksomhedens e-commerce platforme. Alene i 2016 investeres mere end en milliard i Danmark

Flag ved Dansk Supermarkeds hovedkontor i Årslev. Foto: Jesper Rais
Flag ved Dansk Supermarkeds hovedkontor i Årslev. Foto: Jesper Rais

Danmarks største detailhandelsvirksomhed viser i sit årsregnskab for 2015 endnu en gang stigende indtjeningsevne. For tredje år i træk løfter koncernen både Resultat før finansielle poster (EBIT) samt EBIT-margin til et niveau, der er blandt de allerbedste i europæisk detailhandel. Dermed fastholder Dansk Supermarked Group sine muligheder for at kombinere langsigtede, strategiske investeringer med et konstant fokus på kundernes behov her og nu, og fortsættelsen af de seneste års stærke resultater baner hermed vejen for et forøget investeringstempo såvel i Danmark som i udlandet.

I 2015 steg Dansk Supermarked Groups omsætning til 57,474 mia. kr. mod 57,156 mia. kr. i 2014. Tallene inkluderer ikke Dansk Supermarked Group’s andel af omsætningen i den engelske del af forretningen, som er på flere hundrede millioner kroner og voksende. Resultatet før finansielle poster (EBIT) blev løftet til 2,552 mia. kr. (2,430 mia. kr. i 2014), resulterende i en EBIT-margin på 4,4 % (4,3 %), mens nettoresultatet helt som forudset falder primært som følge af helårseffekten af renteudgifter i forbindelse med Salling Fondenes tilbagekøb af virksomheden. Pengestrømme fra driften beløb sig til 3,420 mia. kr. mod 3,113 mia. kr. i 2014, mens ROIC steg til 12 % mod 11 % i 2014.

På den baggrund betegner virksomhedens administrerende direktør Per Bank sidste års resultat som tilfredsstillende og siger:

- 2015 må betegnes som et godt år for Dansk Supermarked Group. Vi har udbygget vores finansielle performance, styrket vores markedsposition på tværs af landene og foretaget en række strategiske investeringer. Samtidig har vi hele tiden formået at gøre noget ekstra for vores kunder med introduktionen af nye og spændende varer, endnu mere konkurrencedygtige priser og lanceret et helt nyt butikskoncept, siger Per Bank.

Travlt 2015 ruster koncernen til fremtiden
For Dansk Supermarked Group udgjorde 2015 det første hele år med Salling Fondene som majoritetsejer. Et tilfredsstillende regnskab viser, at den danskejede virksomhed mere end evner at stå på egne ben. Med åbningen af ​​et helt nyt convenience-koncept i form af føtex food præsenterede Dansk Supermarked Group sidste år et innovativt format rettet specifikt mod Storkøbenhavn. Konceptet bygger på erfaringer fra ind- og udland, og yderligere ekspansion vil finde sted i de kommende år, i takt med at kundernes fokus på convenience bliver forstærket i Danmark.

Sidste år ekspanderede Netto yderligere på tværs af landene, ligesom at udrulningen af Netto UK fortsatte. I alt knap 50 nye butikker åbnede i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland og Storbritannien. Både Netto Danmark og Netto Sverige leverede rekordresultater. Opkøb i 2015 omfattede Wupti.com indenfor e-commerce og online fødevarevirksomheden iPosen.dk, aktiv på B2G-markedet.

Med introduktionen af virksomhedens investeringsprogram intensiverer virksomheden de kommende år de kraftige investeringer i virksomheden, siger administrerende direktør Per Bank.

- Forventningen til 2016 er, at vi fortsat kan outperforme markedsvæksten indenfor e-commerce og udvide forretningen yderligere inden for vores traditionelle forretningsområder. Ikke mindst i kraft af det ambitiøse investeringsspor, der dækker både Netto, føtex, Bilka og Salling, glæder vi os til at byde vores kunder velkommen i endnu flere nybyggede og moderniserede butikker. Ligesom vi fortsat vil investere i større udvalg, bedre kvalitet og skarpere priser, siger Per Bank.

Dansk Supermarked Groups overordnede strategi om at blive en førende international detailhandelsvirksomhed baseret i Danmark er således fastholdt efter et tilfredsstillende 2015.

Dansk Supermarked Group beskæftiger godt 50.000 medarbejdere fordelt på fem lande.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Flag ved Dansk Supermarkeds hovedkontor i Årslev. Foto: Jesper Rais
Flag ved Dansk Supermarkeds hovedkontor i Årslev. Foto: Jesper Rais
Download
Dansk Supermarkeds højlager i Årslev. Foto: Jesper Rais
Dansk Supermarkeds højlager i Årslev. Foto: Jesper Rais
Download
Dansk Supermarkeds hovedkontor i Årslev. Foto: Jesper Rais
Dansk Supermarkeds hovedkontor i Årslev. Foto: Jesper Rais
Download
Finansielle nøgletal
Finansielle nøgletal
Download

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00http://dansksupermarked.com/

Dansk Supermarked Group er Danmarks største detailhandelsvirksomhed, der driver kæderne føtex, Bilka, Netto og Salling.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Supermarked

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Supermarked

Skagenfood klar til øget vækst efter investering fra Dansk Supermarked Group22.6.2017 07:00pressemeddelelse

Skagenfood, som længe har markeret sig stærkt på markedet for måltidskasser, lægger nu an til et regulært gearskifte. Den nordjyske virksomhed har allieret sig med en betydelig investor i form af Dansk Supermarked Group med det fælles mål at forløse Skagenfoods store potentiale og nå ud til endnu flere kvalitetsbevidste kunder, der efterspørger enkle, inspirerende og lækre måltidsløsninger

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum