Dansk Supermarked

Dansk Supermarked Group: Kritikere af mærke skader dyrevelfærden for de mange

Modstandere af det statslige dyrevelfærdsmærke forsøger at spænde ben for en indsats, som ellers vil betyde et løft for de mange dyr. Det vil ikke lykkes. Dansk Supermarked Group står fast på, at to års arbejde for at sikre bedre dyrevelfærd via et statsligt mærke ikke må tabes på gulvet

Som en del af Fødevare- og landbrugspakken blev et nyt statsligt dyrevelfærdsmærke vedtaget. Mærket supplerer dermed en række andre statslige mærker, som har haft stor betydning for danskernes levevis: Ø-mærket, Fuldkornsmærket og Nøglehulsmærket.

Dansk Supermarked Group har igennem to år aktivt deltaget i udviklingen af det statslige dyrevelfærdsmærke, som en række andre aktører i dagligvarehandlen efter eget valg besluttede sig for at stå uden for.

Nu forsøger kritikere af mærket at spænde ben for det statslige dyrevelfærdsmærke på bekostning af de mange dyr, som ellers vil få forbedrede vilkår under opdræt, transport og slagtning som følge af den nye mærkningsordning. Forklaringen skal nok snarere findes i kølediskene end i hensynet til dem, det hele handler om. For det nye mærke vil være en hjælp for kunderne og skabe en reel forbedring for rigtig mange dyr, siger CSR-chef i Dansk Supermarked Group Helene Regnell.

- Vi forstår det sådan, at de største importører af udenlandsk svinekød i dansk dagligvarehandel ønsker at forsvare deres markedsposition. Men at gøre det på bekostning af de mange dyr, som et statsligt mærke vil have stor betydning for, er ganske usmageligt, siger Helene Regnell.

Løft til dyrevelfærd i top og bund
Dansk Supermarked Group er af den grundlæggende opfattelse, at samfundsansvar bør være til glæde og gavn for de mange - både dyr og mennesker.

Derfor har koncernen indledt et langsigtet samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om at løfte salget af det højeste niveau for dyrevelfærd med en halv milliard kroner. Men samtidig med bevidstheden om, at ikke alle danskere har samme økonomiske formåenhed, hvorfor det er nødvendigt også at løfte dyrevelfærd på de lavere niveauer.

- Vi ønsker i føtex, Bilka og Netto, at dyrevelfærd skal være hvermandseje. På samme måde som økologi i dag er blevet det. At vi har sat et ambitiøst mål for salg af produkter i toppen, der kommer fra økologi og frilandsproduktioner, er én ting. Disse produktioner udgør imidlertid en meget lille del af det totale marked, og derfor er det afgørende for os også at støtte et tiltag, der kan berøre mange millioner landbrugsdyr, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked Group.

Opbakningen til det statslige dyrevelfærdsmærke fra Danmarks største detailhandelsvirksomhed er derfor klippefast. Onsdag har Fødevarestyrelsen indkaldt involverede aktører til møde om det kommende mærke. Dansk Supermarked Group står utvetydigt fast på, at det statslige dyrevelfærdsmærke, som et politisk flertal står bag, ikke må forsinkes unødigt, men i stedet gennemføres uændret. Det vil nemlig komme de mange dyr til gode.

Information om Dansk Supermarked

Dansk Supermarked

87 78 50 00http://dansksupermarked.com/

Følg pressemeddelelser fra Dansk Supermarked