Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse.

- Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI.

Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct.

- Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og det har været stærkt medvirkende til det økonomiske opsving, vi i dag nyder godt af over hele landet, siger DI-direktøren.

Væksten i sundhedsindustrien er desværre aftaget noget i senere år. Hvis Danmark skal tilbage på sporet og nå målet om eksport for 200 mia. kr. i 2025, kræver det ifølge DI de bedst mulige rammer for virksomhederne i sundhedsindustrien. Det gælder ikke mindst behovet for, at virksomhederne kan få nok kvalificerede medarbejdere.

- Danske virksomheder mangler medarbejdere. I øjeblikket mister flere end hver 10. danske virksomhed ordrer af den grund. Hvis ikke sundhedsindustriens virksomheder kan få de medarbejdere, de har brug for, kan Danmark også gå glip af nye og højproduktive arbejdspladser inden for bl.a. produktudvikling og innovation. Derfor skal vi sørge for, at vi skaffer flere dygtige hænder og hoveder til de virksomheder, der har brug for det – herunder også dygtige medarbejdere fra udlandet, siger Tine Roed.

For yderligere oplysninger kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.