Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse.

- Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI.

Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct.

- Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og det har været stærkt medvirkende til det økonomiske opsving, vi i dag nyder godt af over hele landet, siger DI-direktøren.

Væksten i sundhedsindustrien er desværre aftaget noget i senere år. Hvis Danmark skal tilbage på sporet og nå målet om eksport for 200 mia. kr. i 2025, kræver det ifølge DI de bedst mulige rammer for virksomhederne i sundhedsindustrien. Det gælder ikke mindst behovet for, at virksomhederne kan få nok kvalificerede medarbejdere.

- Danske virksomheder mangler medarbejdere. I øjeblikket mister flere end hver 10. danske virksomhed ordrer af den grund. Hvis ikke sundhedsindustriens virksomheder kan få de medarbejdere, de har brug for, kan Danmark også gå glip af nye og højproduktive arbejdspladser inden for bl.a. produktudvikling og innovation. Derfor skal vi sørge for, at vi skaffer flere dygtige hænder og hoveder til de virksomheder, der har brug for det – herunder også dygtige medarbejdere fra udlandet, siger Tine Roed.

For yderligere oplysninger kontakt venligst pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, +45 2830 1544.

DI: Ny cybersikkerhedsstrategi giver mere sikkert Danmark7.1.2019 10:10Pressemeddelelse

Som del af regeringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed har seks af de mest samfundskritiske sektorer i dag offentliggjort sektorstrategier for styrket cybersikkerhed i energi-, tele-, søfart-, finans-, transport- og sundhedssektoren. DI mener, at der dermed er taget et første vigtigt og nødvendigt skridt frem mod et mere sikkert Danmark. Danmark er som et af de mest digitale samfund i verden helt afhængigt af, at vores digitale infrastruktur som mobilmaster og bredbåndsnetværk er sikre og beskyttede. ”Et samfund uden strøm, uden internetforbindelse eller mulighed for at betale digitalt kan hurtigt blive virkelighed, hvis vi ikke tager cybersikkerhed alvorligt. Det kan både føre til enorme omkostninger og tab af menneskeliv, hvis cybersikkerheden halter i vores samfundskritiske sektorer. Derfor er de nye sektorstrategier vigtige”, siger Lars Frelle-Petersen, direktør i DI. DI vil arbejde aktivt for at få de nye strategier til at virke i de kommende år. ”Det er vig