Dansk succes: Astralis og Heroic kvalificerer sig til årets IEM Finale

Med kvartfinalepladsen i weekendens IEM Beijing opnåede Astralis’ Counter-Strike hold point nok til at sikre sig kvalifikation til finalespillet i årets afsluttende turnering: IEM Global Challenge. I alt er 8 hold fra hele verden kvalificeret til finalespillet, som i høj grad bærer præg af de danske holds succes i 2020. Ud over Astralis er danske Heroic og amerikansk-ejede Complexity med to danskere på holdkortet nemlig med, når de 500.000 usd skal fordeles mellem de 8 kvalificerede hold.

Sportsdirektør Kasper Hvidt er glad for udsigten til en ekstremt spændende afslutning på et ellers udfordrende 2020:

- IEM Global Challenge har det hele. Verdens pt bedste hold fra Europa, Nordamerika og Sydamerika mødes og det siger alt om det danske niveau at vi nærmest har to et halvt hold med. Det er én af de turneringer, vi har haft øverst på prioritetslisten siden den blev annonceret og med kvalifikationen har vi nu chancen for at slutte året af på den måde, vi helst vil, indleder Kasper Hvidt.

Hvidt kan se tilbage på et år, hvor Astralis har præsteret på et stabilt højt niveau mens organisationen har flyttet grænser og udviklet både organisationen og Counter-Strike generelt:

- 2020 har været et specielt år for alle. Ud over hele Corona-situationen, hvor vi har været tvunget til at vende op og ned på alt fra træning over forberedelse til selve kampene, har vi udvidet truppen, haft spillere ude med pauser, vi har åbnet et nyt stort talent-initiativ og samtidig har vi formået at præstere på et solidt, højt niveau året igennem.

- Det siger noget om vores organisation, at vi midt i alt det her, har formået at flytte grænser og taget vigtige skridt i udviklingen af både vores eget hold, men også af hele Counter-Strike scenen, fortæller Kasper Hvidt.

- Turneringerne har været splittet op geografisk og alle har måtte finde nye metoder alt imens interessen kun er vokset fra seere og fans året igennem. Det stiller store krav, og at vi under de omstændigheder kan præstere på et så stabilt niveau og kvalificere os til en af de største og en af de få globale turneringer i 2020, bekræfter mig i, at vi kommer til at stå sindssygt stærkt når det hele åbner op igen.

- Vi har dog to vigtige turneringer inden året sluttes af og vi er i fuld gang med forberedelserne til både Dreamhack Masters, der afvikles fra næste mandag og til BLAST Premier Fall Finals som vi også går benhårdt efter at vinde og dermed kvalificere os til Global Finals i starten af 2021, runder Hvidt af.

De 8 hold til IEM Global Challenge 15. 20. december:

Astralis, Complexity, NaVi, Evil Geniuses, Heroic, Team Vitality, Chaos og Furia

Turneringen afholdes online og finale spilles 20. december i et Best-of-Five format, hvor de to finalehold for alvor får testet dybden af deres map-pool.

Esports organization Astralis launch Music initiative with Universal Music Denmark19.1.2021 15:29:38 CETPress release

Together with Universal Music, Astralis has today launched a new ,usic initiative dedicated to amplifying the close connection between the gaming- and music culture - and a natural next step for digital entertainment. The ambition is to provide artists from different backgrounds, who share a passion for gaming, a room to play and create new music inspired by the passion they share and live.