Drugstars 2

Dansk start-up tager hånd om miljøproblem, som ellers tilhører den globale medicinalindustri.

Som en del af en ny global kampagne, WasteMedicinesMatter.com, vil den danske health tech start-up DrugStars nu ud af egen lomme betale patienter for at returnere deres medicinaffald til det lokale apotek med henblik på korrekt og sikker bortskaffelse.

Dette lyder muligvis ekstremt for mange erhvervsledere, men DrugStars-grundlægger og CEO, tidligere professor ved Københavns Universitet i socialfarmaci Claus Møldrup mener, at konsekvensen ved ikke at gøre noget vil efterlade en større regning, som ingen vil eller kan betale for. Claus forklarer, at dette ikke er et nyt problem; faktisk satte FN's Menneskerettighedsråd sammen med Calin Georgescu (FN's særlige ordfører for menneskerettigheder og giftigt affald) allerede fokus på problemet tilbage i 2011, hvor de i en rapport fremhævede problemerne omkring bortskaffelse af medicinaffald på globalt plan.

”Det er simpelthen ikke godt nok at skylle medicinaffald ud i toilettet eller smide det i skraldespanden. Skyller du dine medicinrester ud i toilettet ender det hos spildevandsrensningsanlæg, der generelt ikke er designet til at håndtere sådanne forurenende stoffer i spildevand. Mange moderne lægemidler kræver korrekt, sikker bortskaffelse, og det betyder, at patienter har brug for information, hjælp og frem for alt motivation til at ændre deres adfærd og begynde at løse dette voksende, globale problem.

Det overrasker sandsynligvis de færreste, at der overalt i verden er sket en betydelig stigning i brugen af lægemidler til bekæmpelse af sygdom og dårligt helbred. Imidlertid antyder globale estimater, at over halvdelen af alle lægemidler ordineres, udleveres eller sælges uhensigtsmæssigt, samt at halvdelen af ​​alle patienter ikke tager deres medicin, som ordineret. Ud over at have negativ indflydelse på den enkelte patients sundhed (hvilket er grunden til, at DrugStars oprindeligt blev skabt) og at resultere i et omfattende ressourcespild, så skader dette naturen og dennes økosystemer.

En aldrende global befolkning og en konstant stigning i kroniske sygdomme har været vigtige drivkræfter i det øgede medicinforbrug, og medicinaffald påvirker i stigende grad vores natur, da ubrugt medicin eller medicinaffald bortskaffes uhensigtsmæssigt. I naturen findes medicinrester hovedsageligt i overfladevand såsom søer og floder, men også i grundvand, jord, gødning og i nogle tilfælde endda drikkevand er der fundet medicinrester.

En tysk undersøgelse har vist, at der årligt bortskaffes op imod 16.000 tons lægemidler fra human lægemiddelbehandling. 60 – 80 % af disse lægemidler bliver skyllet ud i toilettet eller smidt ud med normalt husholdningsaffald.(1)

I eksempelvis England ligger de anslåede omkostninger ved håndtering af medicinaffald fra landets National Health Service (NHS) på mellem £ 100 og £ 300 millioner om året.(2)

I øjeblikket kan DrugStars nå ud til lidt mere end 300.000 patienter, der allerede bliver mindet om og belønnet for at have taget deres medicin, som ordineret. Endvidere modtager brugerne af appen belønninger for at afgive "virkelige evidensdata" om effekten af deres behandling. I en verden, hvor over 50 % af befolkningen lever med en kronisk sygdom og sandsynligvis tager medicin regelmæssigt, er det nødvendigt at vokse hurtigt for at nå ud til og hjælpe endnu flere mennesker. Målet er, at skabe en bevægelse af bevidste patienter, der kan informere, motivere og hjælpe hinanden.

Det føltes bare som en naturlig forlængelse for DrugStars også at prøve og hjælpe på problemet omkring medicinaffald. Vi har regelmæssig kontakt med tusindvis af patienter, der tager medicin, så at hjælpe dem med at forstå problemet og belønne dem for korrekt bortskaffelse af medicinaffald, virkede bare som et naturligt næste skridt for os.

Patienter, der bruger DrugStars-appen, belønnes med stjerner, som de kan donere til en af ​de ​mere end 230 patientforeninger, som DrugStars på globalt plan samarbejder med. I forbindelse med donationen konverterer DrugStars stjernene til penge, og nu belønnes indlevering af medicinrester til det lokale apotek også med stjerner. Dette betyder, at ikke alene hjælper brugerne planeten ved at reducere skadeligt affald, de får også mulighed for at hjælpe endnu flere mennesker ved at give endnu flere gratis donationer til patientforeninger efter eget valg. Det er netop ved på den måde at motivere, at DrugStars ser, at de kan hjælpe med at gøre en forskel.

"DrugStars handler om at belønne korrekt opførsel, når det kommer til brug af medicin, og dette inkluderer naturligvis korrekt bortskaffelse af gamle medicinrester" siger ph.d.-pharm Claus Møldrup.

"Medicinalfirmaerne kan ikke længere nøjes med at tage ansvar for produktion af medicin. Producenterne skal også tage ansvar for bortskaffelse af deres medicin, og her vælger vi at give dem en hjælpende hånd ved at bidrage med den incitamentsstruktur, der vil hjælpe patienter med at vælge den længere gåtur til apoteket frem for den kortere rute til toilettet eller papirkurven”, siger Claus Møldrup.

I et nyligt EU-direktiv har lægemiddelproducenterne fået pålagt, at de skal have kontrol over bortskaffelse af alt emballage inden 2025. Dette er ingen let opgave for en branche, der er så reguleret, at de ikke længere har direkte adgang til patienterne. Heldigvis kan DrugStars være til hjælp her, ved at åbne en kommunikationskanal, der kan hjælpe os alle.

"Når det kommer til at ændre adfærd og kultur på globalt plan, er 5 år virkelig ikke lang tid, men hos DrugStars har vi allerede de incitamentbaserede strukturer, de aktive og engagerede patienter samt en videnskabeligt valideret teknologiplatform på plads - så derfor ser vi ingen undskyldning for ikke at komme i gang. Det vil ikke være en billig løsning, ej heller en hurtig løsning – det er vi klar over – men omvendt forventer vi bestemt ikke, at medicinalindustrien vil læne sig tilbage og lade os gøre det alene. De vil muligvis føle sig provokeret til at begynde med, men vi håber, at de vil se os som en hjælp og slutte sig til os ved at betale for de stjerner, som vi giver brugerne. Vi hjælper jo på denne måde medicinalfirmaerne med at nå de globale mål, de allerede er blevet pålagt af FN.

Det er en tankevækkende, at bestræbelserne på at gøre os sundere og helbrede de syge kan skabe affaldsprodukter, der skader andre og naturen omkring os. Den eneste måde at løse dette på er, at gøre noget sammen. En forandring er nødvendig, og denne lille start-up vil gøre sit allerbedste, spørgsmålet er: Vil du?

Læs mere her WasteMedicinesMatter.com eller besøg DrugStars.com, hvor du kan læse om appen og de andre initiativer, som denne start-up står bag i håb om at ændre medicinalverdenen til det bedre.

(1) aus der Beek T, Weber F-A, Bergmann A, Hickmann S, Ebert I, Hein A et al. Pharmaceuticals in the environment global occurrences and perspectives. Environ ToxicoChem. 2016;35(4):823–35

(2) National Audit Office. Prescribing costs in primary care. London: National Audit Office; 2007 (www.nao.org.uk/publications/0607/prescribing_costs_in_primary_c.aspx, accessed 19 September 2016)

Claus MøldrupCEO

Former professor at the University of Copenhagen in modern medicine.
Former visiting professor at INSEAD in medical marketing.
Former Big Pharma management executive and commercial director.
Currently founder and CEO of DrugStars

Tlf:+4526285636cm@DrugStars.com

Information om Drugstars 2

Drugstars 2
Emdrupvej 28a
2100 Copenhagen

Den danske app DrugStars har mere end 350.000 brugere og har ambitioner om at blive patienternes globale stemme, når det handler om medicin. Ultimativ skal DrugStars være med til at skabe en mere tryg og patientbevidst medicinalindustri. ”DrugStars ønsker at gøre en normal, dagligdags og kedelig ting, det at tage medicin, til en mere meningsfuld handling for patienterne. Medicin bliver omdannet fra et nødvendigt onde til et gode. For mange mennesker er det en stor udfordring at være medicineret, og allerhelst ville man jo gerne være fri for at tage medicin. Hvorfor bliver man så ikke belønnet for det? Hvorfor ikke have et reward program frem for pisk,” spørger Claus Møldrup, direktør og stifter. DrugStars belønner brugerne med stjerne for at huske medicinen og for at afgive data om deres erfaringer med medicinen. Disse stjerner kan brugerne så donere til en af de mere end 232 patientforeninger som er partner med DrugStars, som så omdanner stjernerne til rigtige penge. Til dato har DrugStars på bare 36 måneder doneret mere end 2.8 mio. kr til velgørenhed i 11 lande.

Følg pressemeddelelser fra Drugstars 2

Flere pressemeddelelser fra Drugstars 2

Danske patienter føler sig ignoreret af medicinalindustrien – det skal ny global ”Trustpilot” for medicin ændre på.4.9.2020 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hovedparten af danske patienter føler ikke, at medicinalindustrien lytter til dem omkring deres medicin, det viser en ny undersøgelse med 2.324 patienter udgivet af DrugsDisclosed.com, en internetside, der i dag lanceres globalt med mere end 55 millioner datapunkter omkring patienters oplevelser med deres medicin. Formålet med tjenesten er at sikre, at patienternes stemme omkring deres medicin bliver indsamlet og hørt af medicinalindustrien og myndighederne, så forhold omkring nuværende og fremtidig medicin kan forbedres til gavn for patienterne såvel som sundhedsøkonomien.